Hopp til hovedinnhold

Søk

9 treff

  • Til læreren
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Norskundervisning etter fagfornyelsen

    Den nye læreplanen på 8. og 9. trinn er innført, mens 10. trinn venter ett år til før kompetansemål og vurderingsordning blir endret. Blant annet må politikere og fagfolk finne ut av hvordan eksamensordningen for 10. trinn skal se ut, noe som styrer mye av arbeidet til norsklærerne på ungdomstrinnet. Vi lærebokforfattere jobber på spreng for å få nye læremidler klare til skolestart. Vi håper at vår tolkning av den nye planen stemmer over ens med det som blir den gjengse oppfatningen blant lærerne, og at læremidlene blir gode verktøy for lærere og elever.

  • Skriv en fortelling
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Friskriving

    Finn fram blyant og papir, og følg oppskriften på friskriving. Du kan gjerne bruke illustrasjonen som inspirasjon. 

  • Terminprøve 8. trinn høst 2021
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Rotter lærte å leke gjemsel

    Rottene deltok ivrig og ville både gjemme seg og lete, uten å få mat som belønning. Men hva betyr egentlig det?Rottene deltok ivrig og ville både gjemme seg og lete, uten å få mat som belønning. Men hva betyr egentlig det?

    En hvit rotte i en plastboks med sagflis i bunnen. Rotta kikker over kanten.
  • Fortell, fortell
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Litterære virkemidler

    Når du skriver fortellinger, må du passe på å få med viktige detaljer for at leseren skal kunne forstå sammenhengene og leve seg inn i det som skjer. Samtidig bør du kutte ut alt som ikke er med på å bygge opp spenningen. Tar du med unødvendige detaljer, kan det bli kjedelig å lese. Bruk litterære virkemidler som beskrivelser, handlingsreferat, tankereferat, temposkift og replikker for å skape en god fortelling. Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.

    En gutt og en jente som sitter og skriver. Over hodene deres svever det figurer og ideer.
  • Terminprøve 9. trinn høst 2021
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Pus trenger deg for å føle seg trygg

    Katter er også bare mennesker. Eller sagt på en annen måte: Visste du at katter knytter seg til mennesker på samme måte som hunder og barn gjør?Katter er også bare mennesker. Eller sagt på en annen måte: Visste du at katter knytter seg til mennesker på samme måte som hunder og barn gjør?

  • Fortell, fortell
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Bygg opp en fortelling

    Tenk nøye gjennom hvordan du starter fortellingen din. Innledningen bestemmer nemlig ikke bare om leseren har lyst til å lese videre, men også hvordan leseren ser for seg det du skal skrive om. Det er mange måter å starte fortellinger på. Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.

    Figurer som skriver innledning, hoveddel og avslutning på en tavle
  • Tekstsamling
    Fabel 8–10
    Litterær tekst
    The Hate U Give

    Start Før du leser Hva vet du om Black lives matter- kampanjen og George Floyd- saken? Tenkeskriv eller søk på internett i noen minutter og diskuter i par. Har BLM-kampanjen hatt effekt? Skriv ned stikkord og diskuter i klassen. Har vi rasisme i Norge i dag? Skriv ned stikkord og diskutér i klassen.

  • Tekster om dyr
    Ganas 1–2
    Ressurs
    Pus trenger deg for å føle seg trygg

    Katter er også bare mennesker. Eller sagt på en annen måte: Visste du at katter knytter seg til mennesker på samme måte som hunder og barn gjør?Katter er også bare mennesker. Eller sagt på en annen måte: Visste du at katter knytter seg til mennesker på samme måte som hunder og barn gjør?

  • Tekster om dyr
    Fabel 8–10
    Ressurs
    Rotter lærte å leke gjemsel

    Rottene deltok ivrig og ville både gjemme seg og lete, uten å få mat som belønning. Men hva betyr egentlig det?Rottene deltok ivrig og ville både gjemme seg og lete, uten å få mat som belønning. Men hva betyr egentlig det?

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)