Hopp til hovedinnhold

Søk

38 treff

  • Kailash
    Store spørsmål 1-4
    Læringsløp
    Kailash

    Læringsløpet "Kailash" i temaet "Hva gjør vi?"Læringsløpet "Kailash" i temaet "Hva gjør vi?"

  • Flere bokstaver får samme lyd
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    æ-lyden

    Æ er en spesiell bokstav. Det er ikke mange alfabeter har denne bokstaven. Men – ikke alle ord som har æ-lyd, skal skrives med æ. Noen skal skrives med e. Her får du øve på ord med æ-lyd, både de som skrives med æ og med e. 

  • Oppstart – Hva gjør vi?
    Store spørsmål 1-4
    Læringsløp
    Oppstart – Hva gjør vi?

    Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Hva gjør vi?"Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Hva gjør vi?"

    En gutt i bevegelse. Han peker opp og frem.
  • Stumme lyder
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Stum g

    Husk – det er aldri g i aldri! Men i mange andre ord skriver vi en g som vi ikke hører. Her lærer du mer om hvilke ord det er. Mange av dem bruker vi ofte.

  • Enkel og dobbel konsonant
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Forenkling av dobbeltkonsonant

    Noen ganger skjer det noe med dobbeltkonsonanten. Den blir enkel. Når skjer det? Det får du lære om her. 

  • Flere bokstaver får samme lyd
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    g eller k

    I noen tilfeller skal vi skrive g selv om vi uttaler med k-lyd: Vi skriver ringte , men uttaler ordet med k-lyd: * rinkte . Og hvilken lyd er det i ordet stygt  – g eller k?

  • Bærekraftig ressursbruk i verden
    Arena 8–10
    Artikkel
    Ressurser og ressursbruk

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på  naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene.  steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.

  • Fattigdom og rikdom i verden
    Arena 8–10
    Artikkel
    Sammendrag

    Levekår er de økonomiske og sosiale forholdene mennesker lever under. Levekår kan måles på ulike måter.

  • Ord med e for æ
    Nye Zeppelin 1–4
    Læringsløp
    Ord med e for æ

    Læringsløp om ord som skrives annerledes enn vi sier dem.Læringsløp om ord som skrives annerledes enn vi sier dem.

    En elev henger opp ned foran en tavle. På arket han holder i hendene står det "E for Æ".
  • Ord med kj-lyd
    Nye Zeppelin 1–4
    Læringsløp
    Ord med kj-lyd

    Læringsløp om ord med kj-lydLæringsløp om ord med kj-lyd

    kj-lyd
  • Ord med stum g
    Nye Zeppelin 1–4
    Læringsløp
    Ord med stum g

    Læringsløp om ord med stum gLæringsløp om ord med stum g

    Stum g
  • Ord med u for o
    Nye Zeppelin 1–4
    Læringsløp
    Ord med u for o

    Læringsløp om ord som skrives med u for oLæringsløp om ord som skrives med u for o

    u for o
  • Ord med stum d
    Nye Zeppelin 1–4
    Læringsløp
    Ord med stum d

    Læringsløp om ord med stum dLæringsløp om ord med stum d

    Stum d
  • Ord med o for å
    Nye Zeppelin 1–4
    Læringsløp
    Ord med o for å

    Læringsløp om ord som skrives med o for åLæringsløp om ord som skrives med o for å

    o for å
  • Diftonger
    Nye Zeppelin 1–4
    Læringsløp
    Diftonger

    Læringsløp om diftongerLæringsløp om diftonger

    Diftonger: ai, au, ei, øy
  • Dobbeltkonsonant
    Nye Zeppelin 1–4
    Læringsløp
    Dobbeltkonsonant

    Læringsløp om dobbeltkonsonant i Nye Zeppelin 4Læringsløp om dobbeltkonsonant i Nye Zeppelin 4

    Dobbel konsonant
  • De og det
    Nye Zeppelin 1–4
    Læringsløp
    De og det

    Læringsløp om ord som skrives annerledes enn vi sier dem.Læringsløp om ord som skrives annerledes enn vi sier dem.

    En jente holder opp en plakat hvor det står "de" og "det".
  • Fortellingen om ...
    Store spørsmål 1-4
    Artikkel
    Brahman

    Tekst i temaet "Fortellingen om ..."Tekst i temaet "Fortellingen om ..."

    To menn sitter på hvert sitt teppe ute blant trærne.
  • Ord med -ng
    Nye Zeppelin 1–4
    Læringsløp
    Ord med -ng

    Læringsløp om ord som skrives med ngLæringsløp om ord som skrives med ng

    Ord med ng
  • Ord med j-lyd
    Nye Zeppelin 1–4
    Læringsløp
    Ord med j-lyd

    Læringsløp om ord med j-lyd i Nye Zeppelin 4Læringsløp om ord med j-lyd i Nye Zeppelin 4

    j-lyd
12

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)