Til hovedinnhold

Søk

896 treff

  • Kjøp og salg
    Matemagisk 8–10
    Læringsløp
    Kjøp og salg

    Læringsmål

  • Sparing og lån
    Matemagisk 8–10
    Læringsløp
    Sparing og lån

    Læringsmål

  • Utforskende arbeid
    Matemagisk 8–10
    Læringsløp
  • Tu sais : Qu’est-ce que tu as fait pendant les vacances ?
    Salut 8–10
    Læringsløp
  • Les skjønnlitteratur 5A
    Fabel 5–7
    Læringsløp
    Les skjønnlitteratur 5A

    Gjennom tydelige lesestrategier og varierte oppgaver utvikler elevene egne leseferdigheter i møte med skjønnlitterære tekster. Gjennom tydelige lesestrategier og varierte oppgaver utvikler elevene egne leseferdigheter i møte med skjønnlitterære tekster. 

    Drømmende bilde i blått og lys rosa. En person sitter i en robåt. Ror gjennom flere åpne dører. Det er vann på gulvet
  • Språket i bruk
    Fabel 5–7
    Delnivå
    Substantiv og adjektiv

    Gjennom varierte og utforskende oppgaver finner, bruker, forklarer og bøyer elevene substantiv og adjektiv. Gjennom varierte og utforskende oppgaver finner, bruker, forklarer og bøyer elevene substantiv og adjektiv. 

  • Skjønnlitteratur
    Fabel 5–7
    Delnivå
    Dikt

    Gjennom varierte og utforskende oppgaver og tekster lærer elevene om ulike virkemidler i diktsjangeren. Gjennom varierte og utforskende oppgaver og tekster lærer elevene om ulike virkemidler i diktsjangeren. 

    Ein gut held ein mobitelefon framføre seg med begge hender. Han ser ut som om han sit i lufta. Rundt han er det mørk himmel med lette skyer og ein rund, kvit måne. Guten ser mot toppen av eit spisst og mørkt tårn som kjem ut av skylaget . I tårnet ser vi to vindauge med oransje lys i. På mobiltelefonskjermen ser vi òg tårnet.
  • Les kritisk
    Fabel 5–7
    Læringsløp
    Les kritisk

    Gjennom utforskende og åpne oppgaver øver elevene seg i vurdere og lese kilder kritisk. I dette læringsløpet lærer du å  kunne vite hva en kilde kan være finne og vurdere troverdige kilder faktasjekke påstander lese kritiskGjennom utforskende og åpne oppgaver øver elevene seg i vurdere og lese kilder kritisk. I dette læringsløpet lærer du å  kunne vite hva en kilde kan være finne og vurdere troverdige kilder faktasjekke påstander lese kritisk

    illustrasjonen viser en jente og gull som intervjuer en gammel mann.
  • Pytagoras’ setning
    Matemagisk 8–10
    Læringsløp
    Pytagoras’ setning

    I dette læringsløpet utforsker elevene Pytagoras' setning. Vi jobber med å se på sammenhengen mellom arealene vi får ved å lage kvadrater med sidene i trekantene som sidelengder, vi ser at vi kan avgjøre om en trekant er rettvinklet ved å bruke den omvendte setningen til Pytagoras' setning, og vi bruker setningen til å finne sidelengder i rettvinklede trekanter.  Hvis vi skal jobbe med eksakte verdier for sidelengdene, kommer vi borti regning med kvadratrøtter. Nå får vi bruk for det vi lærte om kvadratrøtter på 8. trinn. I Terrengløypa har vi lagt inn eksempel og oppgaver som innebærer forenkling av uttrykk med kvadratrøtter.I dette læringsløpet utforsker elevene Pytagoras' setning. Vi jobber med å se på sammenhengen mellom arealene vi får ved å lage kvadrater med sidene i trekantene som sidelengder, vi ser at vi kan avgjøre om en trekant er rettvinklet ved å bruke den omvendte setningen til Pytagoras' setning, og vi bruker setningen til å finne sidelengder i rettvinklede trekanter.  Hvis vi skal jobbe med eksakte verdier for sidelengdene, kommer vi borti regning med kvadratrøtter. Nå får vi bruk for det vi lærte om kvadratrøtter på 8. trinn. I Terrengløypa har vi lagt inn eksempel og oppgaver som innebærer forenkling av uttrykk med kvadratrøtter.

  • Å lage matematiske modeller
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Å lage matematiske modeller

    Beskrive praktiske situasjoner med en graf og en verditabell , og kunne hente ut informasjon fra dem. Forklare hva som menes med en matematisk modell . Gjenkjenne praktiske situasjoner der en lineær modell eller en eksponentiell modell kan brukes. Lage enkle matematiske modeller ut fra målte tall eller statistikk.

  • Oppstart - Jorda og sola
    Solaris 5–7
    Læringsløp
    Oppstart - Jorda og sola

    Oppstartsløp til temaet Jorda og sola.Oppstartsløp til temaet Jorda og sola.

    Jordas nattside sett fra en satellitt.
  • Sources, Quotes and References
    Stages 8–10
    Læringsløp
    Sources, Quotes and References

    This writing lesson teaches you to evaluate source reliability to use quotes and references

  • De stripete bergartene
    Solaris 5–7
    Læringsløp
    De stripete bergartene

    Læringsløp om stripete bergarter (metamorfe bergarter).Læringsløp om stripete bergarter (metamorfe bergarter).

  • Trinn 1: Å forenkle algebraiske uttrykk
    Matemagisk 8–10
    Læringsløp
    Trinn 1: Å forenkle algebraiske uttrykk

    Er du usikker på om du trenger å jobbe med dette trinnet? Hopp til siste oppgave 19.8. Hvis du får til den greit, trenger du ikke å gjøre de andre oppgavene på trinn 1.Er du usikker på om du trenger å jobbe med dette trinnet? Hopp til siste oppgave 19.8. Hvis du får til den greit, trenger du ikke å gjøre de andre oppgavene på trinn 1.

  • Brøk
    Matemagisk 8–10
    Læringsløp
    Brøk

    Læringsløp hvor vi jobber med å regne med brøk i fire regnearter, beskrive regneregler for brøk med variabler, bruke primtallsfaktorisering for å finne fellesnevner og utforske og forklare på ulike måter hvordan brøker multipliseres og divideres.Læringsløp hvor vi jobber med å regne med brøk i fire regnearter, beskrive regneregler for brøk med variabler, bruke primtallsfaktorisering for å finne fellesnevner og utforske og forklare på ulike måter hvordan brøker multipliseres og divideres.

  • Punktum
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Punktum

    Punktum setter vi på slutten av setningen. Vi setter punktum fordi vi vil ha et kort stopp som er mer enn en kommapause. Punktum setter vi på slutten av setningen. Vi setter punktum fordi vi vil ha et kort stopp som er mer enn en kommapause. 

  • Les for å lære
    Fabel 5–7
    Læringsløp
    Les for å lære

    Gjennom tydelig modellering og utforskende oppgaver lærer elevene å bruke lesestrategier for å lese saktekster. Gjennom tydelig modellering og utforskende oppgaver lærer elevene å bruke lesestrategier for å lese saktekster. 

    Bokhylle med mange bøker og gjenstander . En jente med rødlig hår, rød genser og grå bukse står i en stige som er lent mot bokhylla. Hun er på vei til å sette en bok inn i hylla. Vi ser beina og deler av overkroppen til en annen person. Personen sitter oppå bokhylla med beina hengende mot gulvet. I bokhylla er det mye forskjellig i tillegg til bøker, blant annet en lampe, en globus, en hodeskalle, spindelvev, en flaggermus, planter, et bilskilt og en ugle. Fremfor bokhylla flyr det flere blå og grønne sommerfugler
  • Læringsstrategier
    Fabel 5–7
    Delnivå
    Lær å skrive tekster – formål

    Gjennom varierte og utforskende oppgaver lærer elevene å planlegge før de skal skrive, og å oppøve en bevissthet om hva som er formålet med å skrive ulike typer tekster. Gjennom varierte og utforskende oppgaver lærer elevene å planlegge før de skal skrive, og å oppøve en bevissthet om hva som er formålet med å skrive ulike typer tekster. 

    Ei jente ligg i ei hengjekøye framføre eit hus og skriv i notatbok. Hengjekøya heng mellom to tre. Attmed hengjekøya står det eit lite bord med to bunkar papir, ein globus, ein blyant og ei papegøye. På bakken attmed bordet står ein stabel med bøker. På bokstabelen står det eit nettbrett. På husveggen ser ein eit vindauge med fire ruter. I kvar rute er det symbol: snakkeboble, hjarte, krøllalfa, silhuett av menneske, planet, sjiraff og notisbok.
  • Language Work – Adjectives
    Stages 8–10
    Læringsløp
    Language Work – Adjectives

    Adjektiv er ord som beskriver substantiv, altså som beskriver ting eller personer. He is a strong boy. The fish was cold and stiff .

  • De prikkete bergartene
    Solaris 5–7
    Læringsløp
    De prikkete bergartene

    Læringsløp om prikkete bergarter (magmatiske bergarter).Læringsløp om prikkete bergarter (magmatiske bergarter).

12345...45

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)