Hopp til hovedinnhold

Søk

32 treff

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Bli med i debatten!

    Elevene leser om Emma Ellingsen og hvordan hun har brukt stemmen sin for å skape åpenhet rundt  og skifte av kjønn. Elevene reflekterer skriftlig over hva de har lært om fordommer så langt i arbeid med temaet, og samarbeider i klassen om forslag til hva klassen kan gjøre for å motarbeide fordommer. Elevene leser om Emma Ellingsen og hvordan hun har brukt stemmen sin for å skape åpenhet rundt  og skifte av kjønn. Elevene reflekterer skriftlig over hva de har lært om fordommer så langt i arbeid med temaet, og samarbeider i klassen om forslag til hva klassen kan gjøre for å motarbeide fordommer. 

  • Bruk stemmen!

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Prepare and give an opening speech

    Aktivitet hvor elevene skal uttrykke sin mening om barns rett til utdanning.

    Thumb Speak and Write
  • Bruk stemmen!

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Skriv et leserinnlegg

    Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. 

  • Demokrati for alle

    Arena 8–10

    Artikkel

    Bruk begrepene

    Skriv en kort tekst der du bruker disse ordene: demokrati, ytringsfrihet, stemmerett, netthets, debatt. Teksten din skal brukes for å lære barn på mellomtrinnet hva disse begrepene betyr. 

  • Hva vet dere om fordommer?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om fordommer?

    Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i  Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i  Arena 7 . 

  • Bruk stemmen!

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Letter to the editor

    Skriveramme og modelltekst fra Quest 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet ytringsfrihet.

  • Hva er ytringsfrihet?

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Ytringsfrihet

    Artikkel fra Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt ytringsfrihet og begrensninger i ytringsfriheten. Artikkel fra Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt ytringsfrihet og begrensninger i ytringsfriheten. 

  • Tekstbank

    Arena 5–7

    Artikkel

    På flukt fra forfølgelse

    I noen land ivaretar ikke  menneskerettighetene. Mange mennesker må flykte fordi de blir forfulgt eller truet. Når noen flykter fra forfølgelse, er det fordi de står i fare for å bli utsatt for overgrep på grunn av hvem de er, hva de mener eller tror på.

  • På flukt

    Arena 5–7

    Artikkel

    Ny i Norge

    Hvordan er det å være ny i Norge? Les Avas opplevelse av hvordan det var å flykte fra hjemlandet Iran til Norge. 

  • Bruk stemmen!

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Tips til en god diskusjon

    Tips til en god diskusjon fra  Arena 5-7. Tips til en god diskusjon fra  Arena 5-7. 

  • Eventyr: Keiserens nye klær

    Ytringsfrihet

    Læringsløp

    Eventyr: Keiserens nye klær

    Et tverrfaglig opplegg om ytringsfrihet og å tørre å si fra.Et tverrfaglig opplegg om ytringsfrihet og å tørre å si fra.

    Lesetekst
  • Hva vet dere om å flykte?

    Sammen for Ukraina

    Læringsløp

    Hva vet dere om å flykte?

    I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.

  • Stemmene som gjør demokratiet bedre

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Stemmene som gjør demokratiet bedre

    Demokratiet blir aldri helt perfekt. Derfor er det viktig å protestere hvis man opplever eller oppdager urettferdighet. Det finnes mange modige enkeltpersoner som har gjort demokratiet bedre ved å si fra. Noen av dem skal du få lese om i dette læringsløpet.Demokratiet blir aldri helt perfekt. Derfor er det viktig å protestere hvis man opplever eller oppdager urettferdighet. Det finnes mange modige enkeltpersoner som har gjort demokratiet bedre ved å si fra. Noen av dem skal du få lese om i dette læringsløpet.

  • Bruk stemmen!

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Si fra i din egen kommune

    Artikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.Artikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.

  • Lyttinga er viktigere enn ytringa!

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Lyttinga er viktigere enn ytringa!

    Elevene møter radioprogramleder Tete Andreas Lidbom i seks ulike filmer, og får høre han fortelle om egne opplevelser, tanker og meninger om temaer som rasisme, ytringsfrihet og diskriminering. Hver film har varierte oppgaver tilknyttet seg. Elevene møter radioprogramleder Tete Andreas Lidbom i seks ulike filmer, og får høre han fortelle om egne opplevelser, tanker og meninger om temaer som rasisme, ytringsfrihet og diskriminering. Hver film har varierte oppgaver tilknyttet seg. 

  • Tekstbank

    Arena 5–7

    Artikkel

    Reklame i forskningsdrakt

    Les tittelen ovenfor. Hva betyr dette? Hva skal dere lære om i denne delen, tror dere?

  • Fra Arena 6: På flukt

    Sammen for Ukraina

    Artikkel

    På flukt fra forfølgelse

    I noen land ivaretar ikke  menneskerettighetene. Mange mennesker må flykte fordi de blir forfulgt eller truet. Når noen flykter fra forfølgelse, er det fordi de står i fare for å bli utsatt for overgrep på grunn av hvem de er, hva de mener eller tror på.

  • Viktige stemmer

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Hvordan påvirke?

    Mange mennesker kjemper for det de synes er viktig. Hva kan vi lære av dem? Og hvilke metoder kan vi bruke for å jobbe for et bedre samfunn?Mange mennesker kjemper for det de synes er viktig. Hva kan vi lære av dem? Og hvilke metoder kan vi bruke for å jobbe for et bedre samfunn?

  • Okkupert

    Arena 8–10

    Artikkel

    Frigjøringen

    Mot slutten av annen verdenskrig ble tyskerne presset tilbake på alle fronter. I Norge kom frigjøringen først i Finnmark, høsten 1944. Da kom sovjetiske styrker over grensen, og tyske soldater måtte trekke seg tilbake. Mot slutten av annen verdenskrig ble tyskerne presset tilbake på alle fronter. I Norge kom frigjøringen først i Finnmark, høsten 1944. Da kom sovjetiske styrker over grensen, og tyske soldater måtte trekke seg tilbake.

  • Folket mot kongen!

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Folket mot kongen!

    Demokratiet i Athen varte bare i litt over hundre år. Etter det gikk det mer enn to tusen år før demokrati ble vanlig i mange land. På slutten av 1700-tallet begynte man igjen å snakke om demokrati. Hva skjedde?Demokratiet i Athen varte bare i litt over hundre år. Etter det gikk det mer enn to tusen år før demokrati ble vanlig i mange land. På slutten av 1700-tallet begynte man igjen å snakke om demokrati. Hva skjedde?

12

Internet Explorer støttes ikke

Aschehoug univers fungerer kun med en moderne nettleser som for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)