Hopp til hovedinnhold

Søk

32 treff

  • Sammensatt tekst 5A

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Sammensatt tekst 5A

    Gjennom utforskende og varierte oppgaver lærer elevene å lese og skrive sammensatte tekster. I dette læringsløpet lærer du å  utforske og beskrive sammenhengen mellom tekst og bilder.Gjennom utforskende og varierte oppgaver lærer elevene å lese og skrive sammensatte tekster. I dette læringsløpet lærer du å  utforske og beskrive sammenhengen mellom tekst og bilder.

  • Utforsk dialekter

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Hva hører du?

    Her kommer ingress. 

  • Muntlig

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Snakk havets sak

    Åtte millioner tonn plast havner i havet hvert år. Plasten truer ikke bare dyrelivet, men også oss. 

    Gutt som svømmer under vann
  • Skjønnlitterære tekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Langt å gå

    Elevene leser og lytter til sangen "Langt å gå" av Klovner i kamp, og arbeider med oppgaver til sangen. 

  • Skjønnlitterære tekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Grimaser

    Elevene leser og lytter til sangen "Grimaser (Idiomer for idioter) av Kristoffer Cezinando Karlsen, og arbeider med oppgaver til sangen. 

  • Utforsk fantasysjangeren

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Læringsløp

    Utforsk fantasysjangeren

    Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Fantasy" i Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Fantasy" i Fabel 6 . 

  • Utforsk en forfatters arbeid

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk en forfatters arbeid

    Elevene utforsker hva de vet fra før og hva de skal lære i videre arbeid med temaet "Møt en forfatter". Elevene utforsker hva de vet fra før og hva de skal lære i videre arbeid med temaet "Møt en forfatter". 

  • Utforsk saktekster

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk saktekster

    I temaet "Les saktekst 6" møter du ulike typer saktekster. I denne delen skal du forberede deg på å arbeide med disse tekstene. Hvilke tekster skal du egentlig lese, og hva er lurt å tenke på før du begynner å lese?  I temaet "Les saktekst 6" møter du ulike typer saktekster. I denne delen skal du forberede deg på å arbeide med disse tekstene. Hvilke tekster skal du egentlig lese, og hva er lurt å tenke på før du begynner å lese?  

  • Dialekter

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Lag dialektfilm!

    Elevene lager film om egen dialekt.Elevene lager film om egen dialekt.

  • Lær å skrive tekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Hva er en sjanger?

    Elevene leser og arbeider med oppgaver om sjangre i tema "Lær å skrive tekster" i Fabel 6 . Elevene leser og arbeider med oppgaver om sjangre i tema "Lær å skrive tekster" i Fabel 6 . 

  • Utforsk fortellinger

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk fortellinger

    Oppstartsløp som legger til rette for at elevene får utforske og forberede seg til arbeid med temaet "Skriv fortellinger" i  Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for at elevene får utforske og forberede seg til arbeid med temaet "Skriv fortellinger" i  Fabel 6 . 

  • Skriv fortellinger

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Møter i fortellinger

    Elevene arbeider med ideer til møter som kan danne utgangspunkt for å skrive fortellinger i temaet "Skriv fortellinger" i Fabel 6. Elevene arbeider med ideer til møter som kan danne utgangspunkt for å skrive fortellinger i temaet "Skriv fortellinger" i Fabel 6. 

  • Utforsk bildebøker

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk bildebøker

    Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i  Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i  Fabel 6 . 

  • Utforsk dialekter

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk dialekter

    Har du lagt merke til at mennesker i Norge snakker på ulike måter? I arbeid med temaet dialekter  blir du kjent med ulike dialekter i landet vårt og hva som kjennetegner disse. I denne delen skal du forberede deg på videre arbeid med temaet. Har du lagt merke til at mennesker i Norge snakker på ulike måter? I arbeid med temaet dialekter  blir du kjent med ulike dialekter i landet vårt og hva som kjennetegner disse. I denne delen skal du forberede deg på videre arbeid med temaet. 

  • Litterær samtale

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Artikkel

    Sammenlikne fortellingene

    Elevene sammenlikner et utdrag fra bildeboka  Jenta som ville redde bøkene av Klaus Hagerup, illustrert av Lisa Aisato, og et utdrag fra romanen De tøffeste gutta av Arne Svingen i temaet "Litterær samtale" i Fabel 6 . Elevene sammenlikner et utdrag fra bildeboka  Jenta som ville redde bøkene av Klaus Hagerup, illustrert av Lisa Aisato, og et utdrag fra romanen De tøffeste gutta av Arne Svingen i temaet "Litterær samtale" i Fabel 6 . 

  • Litterær samtale

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Hold en litterær samtale

    Elevene utforsker begreper om form og innhold i skjønnlitterære tekster og holder en litterær samtale i temaet "Litterær samtale" i Fabel 6 . Elevene utforsker begreper om form og innhold i skjønnlitterære tekster og holder en litterær samtale i temaet "Litterær samtale" i Fabel 6 . 

  • Utforsk litterær samtale

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk litterær samtale

    Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Litterær samtale" i  Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Litterær samtale" i  Fabel 6 . 

  • Kommunikasjon

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Læringsløp

    Kommunikasjon

    Har du noen gang opplevd å bli misforstått? Du sier noe eller skriver noe, men den andre forstår ikke helt hva du mener. Dette handler om kommunikasjon.Har du noen gang opplevd å bli misforstått? Du sier noe eller skriver noe, men den andre forstår ikke helt hva du mener. Dette handler om kommunikasjon.

  • Utforsk språket

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Pronomen

    Hvem er du ? Hvorfor leser vi det her? Og hva skal jeg med alt dette?

  • Skap flyt og sammenheng

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Skap flyt og sammenheng

    Har du noen gang tenkt over hva som skaper sammenheng i en tekst? Hva får en tekst til å flyte godt? Har du noen gang tenkt over hva som skaper sammenheng i en tekst? Hva får en tekst til å flyte godt? 

12

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)