Hopp til hovedinnhold

Søk

39 treff

  • Sammensatt tekst 5A

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Sammensatt tekst 5A

    Gjennom utforskende og varierte oppgaver lærer elevene å lese og skrive sammensatte tekster. I dette læringsløpet lærer du å  utforske og beskrive sammenhengen mellom tekst og bilder.Gjennom utforskende og varierte oppgaver lærer elevene å lese og skrive sammensatte tekster. I dette læringsløpet lærer du å  utforske og beskrive sammenhengen mellom tekst og bilder.

  • Muntlig

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Snakk havets sak

    Åtte millioner tonn plast havner i havet hvert år. Plasten truer ikke bare dyrelivet, men også oss. 

    Gutt som svømmer under vann
  • Hva kan jeg nå?

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Hva kan jeg nå?

    Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet "Skriv fortellinger" i  Fabel 6 .Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet "Skriv fortellinger" i  Fabel 6 .

  • Hva kan jeg nå?

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Hva kan jeg nå?

    Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet "Fantasy" i Fabel 6 .Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet "Fantasy" i Fabel 6 .

  • Dialekter

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Lag dialektplakat!

    Elevene oppsummerer det de har lært om dialekter og lager en plakat. Elevene oppsummerer det de har lært om dialekter og lager en plakat. 

    Et norgeskart med fire ulike farger på. Rundt svever det snakkebobler og to ugler.
  • Dialekter

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Skriv om dialekten din!

    I denne oppgaven skal du skrive en kort tekst om deg selv og din dialekt. Hvordan kan du beskrive din egen dialekt? Hvilke målmerker finner du, og hvilke spesielle ord og uttrykk bruker du?    

  • Hva kan jeg nå?

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Læringsløp

    Hva kan jeg nå?

    Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet «Les bildebok» i  Fabel 6 .Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet «Les bildebok» i  Fabel 6 .

  • Hva kan jeg nå?

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Hva kan jeg nå?

    Du har nå lest og arbeidet med ulike oppgaver til fire skjønnlitterære tekster. Men hva har du egentlig lært? I denne delen skal du tenke over hva du har lært og hvordan du kan bruke dette neste gang du skal lese en skjønnlitterær tekst. Du har nå lest og arbeidet med ulike oppgaver til fire skjønnlitterære tekster. Men hva har du egentlig lært? I denne delen skal du tenke over hva du har lært og hvordan du kan bruke dette neste gang du skal lese en skjønnlitterær tekst. 

  • Hva kan jeg nå?

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Hva kan jeg nå?

    Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet "Lær å skrive tekster" i  Fabel 6 .Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet "Lær å skrive tekster" i  Fabel 6 .

  • Litterær samtale

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Artikkel

    Sammenlikne fortellingene

    Elevene sammenlikner et utdrag fra bildeboka  Jenta som ville redde bøkene av Klaus Hagerup, illustrert av Lisa Aisato, og et utdrag fra romanen De tøffeste gutta av Arne Svingen i temaet "Litterær samtale" i Fabel 6 . Elevene sammenlikner et utdrag fra bildeboka  Jenta som ville redde bøkene av Klaus Hagerup, illustrert av Lisa Aisato, og et utdrag fra romanen De tøffeste gutta av Arne Svingen i temaet "Litterær samtale" i Fabel 6 . 

  • Hva kan jeg nå?

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Hva kan jeg nå?

    Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet "Litterær samtale" i  Fabel 6 .Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet "Litterær samtale" i  Fabel 6 .

  • Hva kan jeg nå?

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Hva kan jeg nå?

    Du har nå skrevet en fordypningsoppgave om et tema som interesserer og engasjerer deg. Kanskje du også har laget en film om temaet ditt? Hva har du funnet ut om temaet? Og hva har du lært om å skrive fordypningsoppgave? I denne delen skal du tenke over hva du har lært og hvordan du kan bruke dette neste gang du skal skrive. Du har nå skrevet en fordypningsoppgave om et tema som interesserer og engasjerer deg. Kanskje du også har laget en film om temaet ditt? Hva har du funnet ut om temaet? Og hva har du lært om å skrive fordypningsoppgave? I denne delen skal du tenke over hva du har lært og hvordan du kan bruke dette neste gang du skal skrive. 

  • Hva kan jeg nå?

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Hva kan jeg nå?

    Du har nå lest og arbeidet med ulike oppgaver til fem saktekster. Men hva har du egentlig lært? I denne delen skal du tenke over hva du har lært og hvordan du kan bruke dette neste gang du skal lese en saktekst. Du har nå lest og arbeidet med ulike oppgaver til fem saktekster. Men hva har du egentlig lært? I denne delen skal du tenke over hva du har lært og hvordan du kan bruke dette neste gang du skal lese en saktekst. 

  • Hva kan jeg nå?

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Hva kan jeg nå?

    Du har nå jobbet med språk og grammatikk. Hva kan du nå? Hva husker du om de ulike ordklassene, funksjonene til språket og måter å kommunisere på? I dette læringsløpet får du oppsummert og reflektert over det du har lært så langt.  Deler i læringsløpet: Zerah og Zakran: Episode 6. "Hjem" Vi lærer sammen Min læringDu har nå jobbet med språk og grammatikk. Hva kan du nå? Hva husker du om de ulike ordklassene, funksjonene til språket og måter å kommunisere på? I dette læringsløpet får du oppsummert og reflektert over det du har lært så langt.  Deler i læringsløpet: Zerah og Zakran: Episode 6. "Hjem" Vi lærer sammen Min læring

  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    =Oslo åpner for flere stemmer

    Elevene leser en tekst fra gatemagasinet =Oslo, og arbeider med oppgaver til teksten. De skriver også sin egen ytring. 

    =Oslo_thumb.png
  • Pålogget

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Filming i klasserommet

    Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . 

    To elever sitter ved sine skolepulter og hodene deres er dekket av enorme mobilskjermer med store øyne i.
  • Pålogget

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Uvennlig gaming

    Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . 

    En hakke slår ned i en regnbue. Regnbuen knuser og slår sprekker.
  • Pålogget

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Anonym aggresjon

    Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . 

    En truende skikkelse med papirpose på hodet kaster skygge over en trist person som ser ned på mobiltelefonen sin.
  • Pålogget

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Å si meningen sin

    Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . 

    Ulike gårdsdyr og hjerter dukker opp som kommentarer, og en sint kommentar med surt fjes og mange utropstegn bryter inn i bildet.
  • Pålogget

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Vil du sende bilde?

    Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . 

    En tommel ved siden av to knapper; slett bilde eller send bilde. Mellom dem er det et spørsmålstegn.
12

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)