Hopp til hovedinnhold

Søk

28 treff

  • Til læreren

    Sammen for Ukraina

    Artikkel

    Nyttige lenker

    En samling ressurser om krigen i Ukraina, forberedelse for klasser som skal ta imot flyktninger og introduksjon av flyktninger til klassen.

    En jordklode med to satelitter i bane rund den.
  • Byggekloss 7: Avansert bruk av Pytagoras’ setning

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Byggekloss 7: Avansert bruk av Pytagoras’ setning

    Byggekloss 7 fokuserer på avansert bruk av Pytagoras’ setning.

  • Et lite stykke Norge

    Sammen for Ukraina

    Artikkel

    Сьомий господар в домі

    Eventyret "Den sjuende far i huset" oversatt til ukrainskEventyret "Den sjuende far i huset" oversatt til ukrainsk

    En ung mann som bøyer seg over sengekanten til en veldig, veldig, veldig gammel og rynkete liten mann, som ser ut som han sover. Han har mange rynker i ansiktet sitt. Den unge mannen ser trøtt ut, og det ser ut som han spør den gamle om noe.
  • Å tenke som en robot

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Å tenke som en robot

    Læringsløp i Matemagisk 8 som repeterer læring i programmering fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og skal øve på å gi instruksjoner, lese og forklare algoritmer. Elevene blir også kjent med blokkprogrammering i Trinket.

  • Terrengløypa

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Terrengløypa

    I dette læringsløpet møter elevene mer utfordrende og sammensatte oppgaver knyttet til algoritmisk tenkning. If-setninger , som elevene traff i Kunstutstilling på skolen , kommer igjen og videreutvikles i dette læringsløpet.I dette læringsløpet møter elevene mer utfordrende og sammensatte oppgaver knyttet til algoritmisk tenkning. If-setninger , som elevene traff i Kunstutstilling på skolen , kommer igjen og videreutvikles i dette læringsløpet.

    Thumbnail.
  • Til læreren

    Sammen for Ukraina

    Artikkel

    Skolesystemet i Ukraina

    En kort artikkel som beskriver skolesystemet i Ukraina, ment for lærere som tar imot flyktninger i norske klasserom.

    Ukraina_Skolesystemet_thumb.png
  • Å bruke løkker for å gjenta

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Å bruke løkker for å gjenta

    I dette læringsløpet jobber elevene med algoritmisk tenkning. De blir kjent med løkker og skal sammen utforske og samtale om når og hvordan man kan bruke løkker i programmering.     I dette læringsløpet jobber elevene med algoritmisk tenkning. De blir kjent med løkker og skal sammen utforske og samtale om når og hvordan man kan bruke løkker i programmering.     

    Yonas ser sint ned på kuleisen sin med kun to kuler. Ved siden av ham står en kompis som har en hel haug kuler på sin kuleis.
  • Til læreren

    Sammen for Ukraina

    Artikkel

    Sammen for Ukraina

    Introduksjon og bruksanvisning for innholdspakken til lærere som får flyktninger fra Ukraina inn i klassen. 

    En gul lyspære på blå bakgrunn, omgitt av et dryss av geometriske figurer.
  • Å tenke som en robot

    Programmering

    Læringsløp

    Å tenke som en robot

    Læringsløp i Matemagisk 8 som repeterer læring i programmering fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og skal øve på å gi instruksjoner, lese og forklare algoritmer. Elevene blir også kjent med blokkprogrammering i Trinket.Læringsløp i Matemagisk 8 som repeterer læring i programmering fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og skal øve på å gi instruksjoner, lese og forklare algoritmer. Elevene blir også kjent med blokkprogrammering i Trinket.

  • Å bruke løkker for å gjenta

    Programmering

    Læringsløp

    Å bruke løkker for å gjenta

    Læringsløp i Matemagisk 8 som repeterer programmeringslære fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og blir kjent med løkker i programmering.Læringsløp i Matemagisk 8 som repeterer programmeringslære fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og blir kjent med løkker i programmering.

    Yonas ser sint ned på kuleisen sin med kun to kuler. Ved siden av ham står en kompis som har en hel haug kuler på sin kuleis.
  • Å tenke som en robot

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Å tenke som en robot

    I dette læringsløpet jobber elevene med algoritmisk tenkning. De skal øve på å gi instruksjoner, lese og forklare algoritmer. Elevene blir også kjent med blokkprogrammering i Trinket.I dette læringsløpet jobber elevene med algoritmisk tenkning. De skal øve på å gi instruksjoner, lese og forklare algoritmer. Elevene blir også kjent med blokkprogrammering i Trinket.

  • Til læreren

    Sammen for Ukraina

    Artikkel

    Utforsk: Av og for lærere

    En artikkel om podkasten Utforsk med lenke til nyeste episode.

    Thumb_600x400.png
  • Å bruke løkker for å gjenta

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Å bruke løkker for å gjenta

    Læringsløp i Matemagisk 8 som repeterer programmeringslære fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og blir kjent med løkker i programmering.

    Yonas ser sint ned på kuleisen sin med kun to kuler. Ved siden av ham står en kompis som har en hel haug kuler på sin kuleis.
  • Geometritårnet

    Matemagisk 8–10

    Artikkel

    Ekspedisjon

    Parabelen som geometrisk sted Et geometrisk sted er mengden av punkter som oppfyller et bestemt krav. For eksempel er sirkelen det geometriske stedet for de punktene som har en gitt avstand fra et bestemt punkt. På denne ekspedisjonen skal vi utforske parabelen som geometrisk sted.

  • Byggekloss 8: Geometri i koordinatsystemet

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Byggekloss 8: Geometri i koordinatsystemet

    Byggekloss 8 fokuserer på geometri i koordinatsystemet.

  • Et lite stykke Norge

    Sammen for Ukraina

    Artikkel

    Просто грати у футбол

    Utdrag fra ungdomsromanen  Bare spille ball oversatt til ukrainsk

  • Et lite stykke Norge

    Sammen for Ukraina

    Artikkel

    Дар Сонця

    Det samiske eventyret "Solskjenken" oversatt til ukrainsk.

  • Et lite stykke Norge

    Sammen for Ukraina

    Artikkel

    Карен та Різдво

    Novellen "Karens jul" oversatt til ukrainsk

    Svart-hvitt fotografi av en gammel bygning som omringer en tom gårdsplass.
  • Et lite stykke Norge

    Sammen for Ukraina

    Artikkel

    Як хлопець із тролем наввипередки їли

    Eventyret "Gutten som kappåt med trollet" oversatt til ukrainskEventyret "Gutten som kappåt med trollet" oversatt til ukrainsk

    Et kjempestort troll i en skog. Trollet har ei øks i den ene hånda.
  • Byggekloss 5: Sammensatte figurer

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Byggekloss 5: Sammensatte figurer

    Byggekloss 5 fokuserer på sammensatte figurer.

12

Internet Explorer støttes ikke

Aschehoug univers fungerer kun med en moderne nettleser som for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)