Hopp til hovedinnhold

Søk

119 treff

  • Oppstart - Tingene rundt oss

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Oppstart - Tingene rundt oss

    Oppstartsløp til temaet Tingene rundt oss.Oppstartsløp til temaet Tingene rundt oss.

  • Oppstart - Stoffene i og rundt oss

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Oppstart - Stoffene i og rundt oss

    Oppstartsløp for temaet Stoffene i og rundt oss.Oppstartsløp for temaet Stoffene i og rundt oss.

  • Sammensatt tekst 5A

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Sammensatt tekst 5A

    Gjennom utforskende og varierte oppgaver lærer elevene å lese og skrive sammensatte tekster. I dette læringsløpet lærer du å  utforske og beskrive sammenhengen mellom tekst og bilder.Gjennom utforskende og varierte oppgaver lærer elevene å lese og skrive sammensatte tekster. I dette læringsløpet lærer du å  utforske og beskrive sammenhengen mellom tekst og bilder.

  • Beach Cleanup Day

    Quest 5–7

    Læringsløp

    Beach Cleanup Day

    Tekst om barn som rydder på stranda.Tekst om barn som rydder på stranda.

  • Factual texts

    Quest 5–7

    Artikkel

    Beach Cleanup Day

    Tekst om barn som rydder på stranda.

  • Beach Cleanup Day

    Quest 5–7

    Læringsløp

    Get started

    Se på bildet og svar på spørsmålene.

  • Reduce, Reuse and Recycle

    Quest 5–7

    Læringsløp

    What’s in the Rubbish Bin?

    Tekst om hvor mye avfall vi kaster.

  • Reduce, Reuse and Recycle

    Quest 5–7

    Læringsløp

    Reduce, Reuse, Recycle Tips

    En tekst om hvordan man kan redusere forbruket og gjenbruke og resirkulere ting.En tekst om hvordan man kan redusere forbruket og gjenbruke og resirkulere ting.

  • Beach Cleanup Day

    Quest 5–7

    Læringsløp

    Beach Cleanup Day

    Et læringsløp som tar utgangspunkt i problemet med plastikk i naturen. Elevene skal lese og diskutere.Et læringsløp som tar utgangspunkt i problemet med plastikk i naturen. Elevene skal lese og diskutere.

  • Fashion Show with Forgotten Clothes

    Quest 5–7

    Læringsløp

    Fashion Show with Forgotten Clothes

    Lesetekst om bærekraftig mote.Lesetekst om bærekraftig mote.

  • Intro – The Three Rs

    Quest 5–7

    Læringsløp

    Get started

    Se videoen og løs oppgavene sammen i klassen. Målet er at elevene skal lære om hva de kan gjøre for å være miljøbevisst. 

  • Factual texts

    Quest 5–7

    Artikkel

    Kids Can Save the Planet

    Et intervju med en gutt som kjemper for miljøet.

  • Intro – The Three Rs

    Quest 5–7

    Læringsløp

    Talk about it!

    Se på bildet og snakk dere gjennom oppgavene.

  • Reduce, Reuse and Recycle

    Quest 5–7

    Læringsløp

    Make a Collage Greeting Card

    Aktivitet hvor elevene kan lage egne kort.

  • Factual texts

    Quest 5–7

    Artikkel

    A Highway for Bees

    En tekst om bier.En tekst om bier.

  • Hva har jeg lært?

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Hvem spiser hva og hvem? .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Hvem spiser hva og hvem? .

  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Ressurser og ressursbruk

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på  naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene.  steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.

  • Fattigdom og rikdom i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    FNs bærekraftsmål – verdens arbeidsplan for å bedre levekår og miljø

    For å redusere ulikhet og utrydde fattigdom og samtidig bekjempe klimaendringene har FN laget en arbeidsplan fram mot 2030. Denne planen heter FNs bærekraftsmål og består av 17 mål. Målene retter seg mot økonomi, sosiale forhold og miljø, som er de tre sidene av bærekraftig utvikling. For å redusere ulikhet og utrydde fattigdom og samtidig bekjempe klimaendringene har FN laget en arbeidsplan fram mot 2030. Denne planen heter FNs bærekraftsmål og består av 17 mål. Målene retter seg mot økonomi, sosiale forhold og miljø, som er de tre sidene av bærekraftig utvikling.

  • Bærekraftig utvikling

    Kjemi 1

    Artikkel

    Mennesket og naturen

    Akkurat som dyra og plantene må vi ha trygghet, mat, rent vann og ren luft for å leve. Vi er også avhengige av at klimaet er levelig – at det verken er for varmt eller for kaldt. Kunnskap og teknologi har gjort det mulig for oss mennesker å utnytte naturen på stadig nye måter, og det aller meste vi bruker i hverdagen, kommer på en eller annen måte fra naturen. Huset vi bor i, varmen og strømmen, maten vi spiser, klærne vi bruker, og alle de ulike tingene vi eier. Illustrasjonen du ser her viser at vi mennesker er avhengige av naturen, men også at vi er en naturlig del av den. Akkurat som dyra og plantene må vi ha trygghet, mat, rent vann og ren luft for å leve. Vi er også avhengige av at klimaet er levelig – at det verken er for varmt eller for kaldt.

  • Teenagers Taking Action

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Teenagers Taking Action

    In this text, we meet four teenagers from different parts of the world who have found ways to be environmentally friendly.  Unit Focus learning words and expressions to describe environmental problems and solutions reading, writing and talking about environmental challenges and what we as individuals can do about them  gathering information, organising ideas and planning a five paragraph essay

Internet Explorer støttes ikke

Aschehoug univers fungerer kun med en moderne nettleser som for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)