Hopp til hovedinnhold

Søk

49 treff

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Sexologen svarer!

    Å lære seg å sette grenser for seg selv, og å forstå og respektere andres grenser er viktig! Hør sexolog Tuva Fellmans tips til hva barn og unge kan gjøre for å lære mer om egne og andres grenser. Kanskje du får svar på noe du lurer på?

    Sexologen svarer_thumb.png
  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Tolk diagrammer!

    Elevene leser og tolker to diagrammer fra en undersøkelse om porno blant barn og unge gjort av Medietilsynet i 2020. Elevene leser og tolker to diagrammer fra en undersøkelse om porno blant barn og unge gjort av Medietilsynet i 2020. 

  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Når jeg påvirker

    Elevene leser om og reflekterer over hvordan de selv er med på å påvirke verden med tanke på forbruk. Elevene utforsker Norges forbruk, og sammenlikner dette med forbruket i andre land i verden. Elevene leser om og reflekterer over hvordan de selv er med på å påvirke verden med tanke på forbruk. Elevene utforsker Norges forbruk, og sammenlikner dette med forbruket i andre land i verden. 

  • Alle menneskers rettigheter

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Alle menneskers rettigheter

    Har du hørt om menneskerettighetene? Menneskerettighetene er rettigheter og friheter som gjelder for alle mennesker i verden, uansett hvem vi er, og hvor vi bor. Selv om menneskerettighetene er like for alle, lever vi ulike liv. Ikke alle mennesker får rettighetene sine oppfylt. Har du hørt om menneskerettighetene? Menneskerettighetene er rettigheter og friheter som gjelder for alle mennesker i verden, uansett hvem vi er, og hvor vi bor. Selv om menneskerettighetene er like for alle, lever vi ulike liv. Ikke alle mennesker får rettighetene sine oppfylt. 

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hva drømmer vi om?

    Elevene leser om vårt felles ansvar for å motarbeide fordommer, rasisme og diskriminering, og reflekterer over hva de selv kan gjøre for å gjøre samfunnet vårt bedre. I tillegg skriver de fem setninger om sitt drømmesamfunn. Elevene leser om vårt felles ansvar for å motarbeide fordommer, rasisme og diskriminering, og reflekterer over hva de selv kan gjøre for å gjøre samfunnet vårt bedre. I tillegg skriver de fem setninger om sitt drømmesamfunn. 

  • Alle mennesker er like mye verdt

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Alle mennesker er like mye verdt

    Verdenserklæringen om menneskerettigheter slår fast at alle mennesker er like mye verdt. Man må ikke ha statsborgerskap eller være frisk eller tro på en spesiell religion for at menneskerettighetene skal gjelde. At alle er like mye verdt, er den aller viktigste tanken som menneskerettighetene bygger på.Verdenserklæringen om menneskerettigheter slår fast at alle mennesker er like mye verdt. Man må ikke ha statsborgerskap eller være frisk eller tro på en spesiell religion for at menneskerettighetene skal gjelde. At alle er like mye verdt, er den aller viktigste tanken som menneskerettighetene bygger på.

  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Selvbilde og speiling

    Gjennom å lese og arbeide med ulike oppgaver, reflekterer elevene rundt eget selvbilde og hvordan selvbildet vårt utvikler seg i møte med andre. Gjennom å lese og arbeide med ulike oppgaver, reflekterer elevene rundt eget selvbilde og hvordan selvbildet vårt utvikler seg i møte med andre. 

    Selvbilde og speiling_thumb.png
  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hva med rasisme i dag?

    Elevene leser og snakker sammen om tre hendelser i nyere tid: terrorhandlingene 22. juli 2011, drapet på Johanne Zhangjia Ihle Hansen og angrepet på moskeen i Bærum i 2019, og drapet på George Floyd i 2020. Elevene leser og snakker sammen om tre hendelser i nyere tid: terrorhandlingene 22. juli 2011, drapet på Johanne Zhangjia Ihle Hansen og angrepet på moskeen i Bærum i 2019, og drapet på George Floyd i 2020. 

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Sex for første gang

    Elevene blir kjent med loven om seksuell lavalder, og reflekterer rundt seksuelt samtykke og det å kjenne etter om man er klar eller ikke for sex. Elevene snakker også sammen om gjennomsnittsalder for første samleie. Elevene blir kjent med loven om seksuell lavalder, og reflekterer rundt seksuelt samtykke og det å kjenne etter om man er klar eller ikke for sex. Elevene snakker også sammen om gjennomsnittsalder for første samleie. 

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Grensene blir satt på prøve

    Elevene leser og diskuterer en konkret situasjon der grenser blir brutt. Elevene leser og diskuterer en konkret situasjon der grenser blir brutt. 

    Grensene blir satt på prøve_thumb.png
  • Okkupert

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Artikkel

    Sammendrag

    Nazismen hadde liten oppslutning i Norge før annen verdenskrig. Demokratiet sto sterkt.

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Fortsett å drømme!

    Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke. Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke. 

  • Lyttinga er viktigere enn ytringa!

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Lyttinga er viktigere enn ytringa!

    Elevene møter radioprogramleder Tete Andreas Lidbom i seks ulike filmer, og får høre han fortelle om egne opplevelser, tanker og meninger om temaer som rasisme, ytringsfrihet og diskriminering. Hver film har varierte oppgaver tilknyttet seg. Elevene møter radioprogramleder Tete Andreas Lidbom i seks ulike filmer, og får høre han fortelle om egne opplevelser, tanker og meninger om temaer som rasisme, ytringsfrihet og diskriminering. Hver film har varierte oppgaver tilknyttet seg. 

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Bilde i dusjen

    Elevene leser om og diskuterer en situasjon der grenser blir brutt.Elevene leser om og diskuterer en situasjon der grenser blir brutt.

    Bilde i dusjen_thumb.png
  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Felles kjøreregler!

    Hvilket ansvar har du og jeg som brukere av ? I denne oppgaven skal dere diskutere og komme fram til noen felles kjøreregler for oppførsel på nett. 

  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Godt eller dårlig selvbilde?

    Elevene reflekterer over hva som kan kjennetegne et godt og et dårlig selvbilde. De vurderer konkrete situasjoner, og snakker sammen om hvordan ulike reaksjoner på disse situasjonene kan være tegn på godt eller dårlig selvbilde. Elevene reflekterer over hva som kan kjennetegne et godt og et dårlig selvbilde. De vurderer konkrete situasjoner, og snakker sammen om hvordan ulike reaksjoner på disse situasjonene kan være tegn på godt eller dårlig selvbilde. 

    Godt eller dårlig selvbilde_thumb.png
  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Seksuelle overgrep

    Elevene lærer om seksuelle overgrep og hva de kan gjøre om de selv blir utsatt for overgrep, eller om de vet om andre som blir utsatt for det.   Elevene lærer om seksuelle overgrep og hva de kan gjøre om de selv blir utsatt for overgrep, eller om de vet om andre som blir utsatt for det.   

  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Bærekraftig utvikling

    Gjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen. Gjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen. 

    Bærekraftig utvikling _thumb.png
  • Lovlig unormal

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hvor kommer normene fra?

    Elevene leser og arbeider med oppgaver om normer i temaet "Lovlig unormal" i Arena 5.  Elevene leser og arbeider med oppgaver om normer i temaet "Lovlig unormal" i Arena 5.  

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Modige stemmer gjennom tidene

    Elevene leser om Rosa Parks, Martin Luther King Jr. og Nelson Mandela, og deres kamp mot rasisme og diskriminering. Elevene utforsker selv én modig stemme i historien og skriver en kort biografi om denne personen. Elevene leser om Rosa Parks, Martin Luther King Jr. og Nelson Mandela, og deres kamp mot rasisme og diskriminering. Elevene utforsker selv én modig stemme i historien og skriver en kort biografi om denne personen. 

123

Internet Explorer støttes ikke

Aschehoug univers fungerer kun med en moderne nettleser som for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)