Fag
- Samfunnsfag (63)
- Engelsk (30)
- Norsk (7)
- Naturfag (5)
- Mat og helse (4)
- Spansk (2)
- Matematikk (1)
- Tysk (1)
Trinn
Nøkkelord
63 treff
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Bli med i debatten!Elevene leser om Emma Ellingsen og hvordan hun har brukt stemmen sin for å skape åpenhet rundt og skifte av kjønn. Elevene reflekterer skriftlig over hva de har lært om fordommer så langt i arbeid med temaet, og samarbeider i klassen om forslag til hva klassen kan gjøre for å motarbeide fordommer. Elevene leser om Emma Ellingsen og hvordan hun har brukt stemmen sin for å skape åpenhet rundt og skifte av kjønn. Elevene reflekterer skriftlig over hva de har lært om fordommer så langt i arbeid med temaet, og samarbeider i klassen om forslag til hva klassen kan gjøre for å motarbeide fordommer.
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
Styrk hverandre!Elevene arbeider sammen i klassen om å lage en tipsplakat om hvordan de kan styrke hverandres selvbilde. Elevene arbeider sammen i klassen om å lage en tipsplakat om hvordan de kan styrke hverandres selvbilde.
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
Felles kjøreregler!Hvilket ansvar har du og jeg som brukere av ? I denne oppgaven skal dere diskutere og komme fram til noen felles kjøreregler for oppførsel på nett.
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
Godt eller dårlig selvbilde?Elevene reflekterer over hva som kan kjennetegne et godt og et dårlig selvbilde. De vurderer konkrete situasjoner, og snakker sammen om hvordan ulike reaksjoner på disse situasjonene kan være tegn på godt eller dårlig selvbilde. Elevene reflekterer over hva som kan kjennetegne et godt og et dårlig selvbilde. De vurderer konkrete situasjoner, og snakker sammen om hvordan ulike reaksjoner på disse situasjonene kan være tegn på godt eller dårlig selvbilde.
-
Hva vet dere om urfolk?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om urfolk?I dette læringsløpet skal dere gjennom å snakke sammen om bilder, film og spørsmål, finne ut hva dere kan om urfolk fra før av. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere gjennom å snakke sammen om bilder, film og spørsmål, finne ut hva dere kan om urfolk fra før av. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.
-
Hva vet dere om fordommer?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om fordommer?Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i Arena 7 .
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Fortsett å drømme!Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke. Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Tolk diagrammer!Elevene leser og tolker to diagrammer fra en undersøkelse om porno blant barn og unge gjort av Medietilsynet i 2020. Elevene leser og tolker to diagrammer fra en undersøkelse om porno blant barn og unge gjort av Medietilsynet i 2020.
-
Hva har vi lært?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva har vi lært?I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Modige stemmer gjennom tideneElevene leser om Rosa Parks, Martin Luther King Jr. og Nelson Mandela, og deres kamp mot rasisme og diskriminering. Elevene utforsker selv én modig stemme i historien og skriver en kort biografi om denne personen. Elevene leser om Rosa Parks, Martin Luther King Jr. og Nelson Mandela, og deres kamp mot rasisme og diskriminering. Elevene utforsker selv én modig stemme i historien og skriver en kort biografi om denne personen.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Eksempler på rasisme gjennom historienElevene leser om eksempler på rasisme opp gjennom historien, og reflekterer over det de leser. Teksten handler blant annet om siviliserte og barbarer i Antikken, slaveri og trekanthandelen, apartheid og holocaust. Elevene leser om eksempler på rasisme opp gjennom historien, og reflekterer over det de leser. Teksten handler blant annet om siviliserte og barbarer i Antikken, slaveri og trekanthandelen, apartheid og holocaust.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Grenseløs på nett?Elevene leser og om reflekterer rundt grenser på internett, digital dømmekraft, personvern og bildedeling.Elevene leser og om reflekterer rundt grenser på internett, digital dømmekraft, personvern og bildedeling.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Seksuelle overgrepElevene lærer om seksuelle overgrep og hva de kan gjøre om de selv blir utsatt for overgrep, eller om de vet om andre som blir utsatt for det. Elevene lærer om seksuelle overgrep og hva de kan gjøre om de selv blir utsatt for overgrep, eller om de vet om andre som blir utsatt for det.
-
Kraft til å bære framtiden
Arena 5–7
Læringsløp
Kraft til å bære framtidenHva er bærekraft, og hva menes egentlig med bærekraftsmålene? Dette er noe av det du skal få lære mer om i dette læringsløpet. Hva er bærekraft, og hva menes egentlig med bærekraftsmålene? Dette er noe av det du skal få lære mer om i dette læringsløpet.
-
Lyttinga er viktigere enn ytringa!
Arena 5–7
Læringsløp
Lyttinga er viktigere enn ytringa!Elevene møter radioprogramleder Tete Andreas Lidbom i seks ulike filmer, og får høre han fortelle om egne opplevelser, tanker og meninger om temaer som rasisme, ytringsfrihet og diskriminering. Hver film har varierte oppgaver tilknyttet seg. Elevene møter radioprogramleder Tete Andreas Lidbom i seks ulike filmer, og får høre han fortelle om egne opplevelser, tanker og meninger om temaer som rasisme, ytringsfrihet og diskriminering. Hver film har varierte oppgaver tilknyttet seg.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Hva drømmer vi om?Elevene leser om vårt felles ansvar for å motarbeide fordommer, rasisme og diskriminering, og reflekterer over hva de selv kan gjøre for å gjøre samfunnet vårt bedre. I tillegg skriver de fem setninger om sitt drømmesamfunn. Elevene leser om vårt felles ansvar for å motarbeide fordommer, rasisme og diskriminering, og reflekterer over hva de selv kan gjøre for å gjøre samfunnet vårt bedre. I tillegg skriver de fem setninger om sitt drømmesamfunn.
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
Selvbilde og speilingGjennom å lese og arbeide med ulike oppgaver, reflekterer elevene rundt eget selvbilde og hvordan selvbildet vårt utvikler seg i møte med andre. Gjennom å lese og arbeide med ulike oppgaver, reflekterer elevene rundt eget selvbilde og hvordan selvbildet vårt utvikler seg i møte med andre.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Tiltak for inkluderingElevene blir kjent med tre ulike tiltak for inkludering i samfunnet vårt i dag: Pride, Turbandagen og Rockesokk. Elevene leser om de ulike markeringene, og lager en presentasjon eller en plakat om én av disse markeringene, eller en annen liknende markering de kjenner til. Elevene blir kjent med tre ulike tiltak for inkludering i samfunnet vårt i dag: Pride, Turbandagen og Rockesokk. Elevene leser om de ulike markeringene, og lager en presentasjon eller en plakat om én av disse markeringene, eller en annen liknende markering de kjenner til.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Fordom eller diskriminering?Elevene tar stilling til om ulike utsagn er eksempel på en fordom eller en diskriminerende handling. Elevene tar stilling til om ulike utsagn er eksempel på en fordom eller en diskriminerende handling.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Hva med rasisme i dag?Elevene leser og snakker sammen om tre hendelser i nyere tid: terrorhandlingene 22. juli 2011, drapet på Johanne Zhangjia Ihle Hansen og angrepet på moskeen i Bærum i 2019, og drapet på George Floyd i 2020. Elevene leser og snakker sammen om tre hendelser i nyere tid: terrorhandlingene 22. juli 2011, drapet på Johanne Zhangjia Ihle Hansen og angrepet på moskeen i Bærum i 2019, og drapet på George Floyd i 2020.