Hopp til hovedinnhold

Søk

35 treff

  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Pålogget

    Elevene leser teksten "Pålogget" av Marie Øvrum, og reflekterer rundt egen bruk av digitale medier. Elevene skriver også sin egen tekst om hvilken rolle mobiltelefonen spiller i deres liv. Elevene leser teksten "Pålogget" av Marie Øvrum, og reflekterer rundt egen bruk av digitale medier. Elevene skriver også sin egen tekst om hvilken rolle mobiltelefonen spiller i deres liv. 

  • Skjønnlitterære tekster

    Targets

    Artikkel

    Langt å gå

    Elevene leser og lytter til sangen "Langt å gå" av Klovner i kamp, og arbeider med oppgaver til sangen. 

  • Pålogget

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Før, nå og i fremtiden

    Elevene leser om digitale mediers utvikling, og reflekterer rundt hvordan teknologien har endret samfunnet. De skriver også en framtidshistorie om hvordan de tror bruken av digitale medier vil være. Elevene leser om digitale mediers utvikling, og reflekterer rundt hvordan teknologien har endret samfunnet. De skriver også en framtidshistorie om hvordan de tror bruken av digitale medier vil være. 

  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Barnas tale

    Elevene leser og arbeider med appellformene etos, patos og logos med utgangspunkt i en tale. De skriver også sin egen tale ut fra kriterier.  Elevene leser og arbeider med appellformene etos, patos og logos med utgangspunkt i en tale. De skriver også sin egen tale ut fra kriterier.  

    Barnas tale_thumb.png
  • Skriv fortellinger

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Møter i fortellinger

    Elevene arbeider med ideer til møter som kan danne utgangspunkt for å skrive fortellinger i temaet "Skriv fortellinger" i Fabel 6. Elevene arbeider med ideer til møter som kan danne utgangspunkt for å skrive fortellinger i temaet "Skriv fortellinger" i Fabel 6. 

  • Pålogget

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Din egen dag

    Elevene skal skrive og reflektere rundt sin bruk av digitale medier i løpet av en dag. Elevene skal skrive og reflektere rundt sin bruk av digitale medier i løpet av en dag. 

  • Møt en forfatter

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Lag et intervju

    Tenk dere at dere kan intervjue hvem dere vil. Hvem vil dere intervjue? Bli enige om intervjuobjektet. Hva vil dere finne ut? Snakk sammen om hva dere tror intervjuobjektet kan fortelle dere om. Skriv spørsmålene til intervjuet sammen. Hva er viktig å tenke på når dere lager spørsmål noen skal svare på?

  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Faen så stygt språk

    Elevene leser et leserinnlegg fra Sunnmørsposten om banning, og arbeider med oppgaver til teksten. Elevene skriver også sine meninger om språkbruk blant ungdom i dag. 

    Faen så stygt språk_thumb.png
  • Si meningen din

    Targets

    Artikkel

    Retorikk

    Elevene lærer om retorikk og de tre retoriske virkemidlene: etos, patos og logos. De velger også en påstand og skriver argumenter for påstanden de har valgt ved hjelp av etos, patos og logos.Elevene lærer om retorikk og de tre retoriske virkemidlene: etos, patos og logos. De velger også en påstand og skriver argumenter for påstanden de har valgt ved hjelp av etos, patos og logos.

  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Vil du bli toller?

    Elevene leser intervju med to tollere som forteller om hvilke egenskaper som er viktige i tolleryrket. Elevene arbeider med oppgaver til teksten, og lager reklame for tollerutdanningen. Elevene leser intervju med to tollere som forteller om hvilke egenskaper som er viktige i tolleryrket. Elevene arbeider med oppgaver til teksten, og lager reklame for tollerutdanningen. 

    Vil du bli toller?_thumb.png
  • Si meningen din

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Hva kan Selma og Semir gjøre?

    Elevene møter Selma og Semir som begge to er i ulike situasjoner der de ønsker å overbevise andre om meningen sin. Elevene leser om situasjonene og kommer med forslag til løsninger. Elevene møter Selma og Semir som begge to er i ulike situasjoner der de ønsker å overbevise andre om meningen sin. Elevene leser om situasjonene og kommer med forslag til løsninger. 

  • Si meningen din

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Bli en god retoriker!

    Elevene leser om Semir som ønsker å overbevise moren om hva de skal spise til middag. De leser de tre ulike forsøkene Semir gjør for å overbevise moren, og skriver selv et fjerde forsøk der de bruker både etos, patos og logos for å overbevise. Elevene leser om Semir som ønsker å overbevise moren om hva de skal spise til middag. De leser de tre ulike forsøkene Semir gjør for å overbevise moren, og skriver selv et fjerde forsøk der de bruker både etos, patos og logos for å overbevise. 

  • Internasjonal handel

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Artikkel

    En bærekraftig internasjonal handel

    Som vi har sett, er det flere sider ved dagens internasjonale handel ikke bærekraftig. Det innebærer at det vi gjør nå, er med på å ødelegge for neste generasjon. En av de største utfordringene verden står overfor i dag, er endringene i miljøet og klimaet. Om vi skal klare å stoppe klimaendringene, må vi slutte å bruke så mye ikkefornybare ressurser, som olje, kull og gass, og gå over til fornybare energikilder, som vind-, sol- og havenergi. Samtidig må vi finne måter å bruke naturen på som ikke forurenser eller ødelegger den. Som vi har sett, er det flere sider ved dagens internasjonale handel ikke bærekraftig. Det innebærer at det vi gjør nå, er med på å ødelegge for neste generasjon. En av de største utfordringene verden står overfor i dag, er endringene i miljøet og klimaet.

  • Skjønnlitterære tekster

    Targets

    Artikkel

    Grimaser

    Elevene leser og lytter til sangen "Grimaser (Idiomer for idioter) av Kristoffer Cezinando Karlsen, og arbeider med oppgaver til sangen. 

  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Tollrapport

    Elevene leser en autentisk tollrapport og arbeider med oppgaver til denne. De skriver også sin egen tollrapport ut i fra et tenkt tilfelle. Elevene leser en autentisk tollrapport og arbeider med oppgaver til denne. De skriver også sin egen tollrapport ut i fra et tenkt tilfelle. 

    Tollrapport_thumb.png
  • Delta

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Verv medlemmer!

    Elevene samarbeider om å lage en film som har formål å verve medlemmer til en valgfri organisasjon. Elevene samarbeider om å lage en film som har formål å verve medlemmer til en valgfri organisasjon. 

  • Skriv intervju

    Targets

    Læringsløp

    Skriv intervju

    Elevene planlegger, gjennomfører og skriver et intervju med noen som engasjerer seg for fellesskapet, i temaet "Delta" i Fabel 7 . Elevene planlegger, gjennomfører og skriver et intervju med noen som engasjerer seg for fellesskapet, i temaet "Delta" i Fabel 7 . 

  • Utforsk sjangre og respons

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk sjangre og respons

    Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet "Lær å skrive tekster" i  Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet "Lær å skrive tekster" i  Fabel 6 . 

  • Skap flyt og sammenheng

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Skap flyt og sammenheng

    Har du noen gang tenkt over hva som skaper sammenheng i en tekst? Hva får en tekst til å flyte godt? Har du noen gang tenkt over hva som skaper sammenheng i en tekst? Hva får en tekst til å flyte godt? 

  • Les saktekst

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Møt tollerne på postterminalen

    Elevene møter tollere på postterminalen på Gardermoen og arbeider med oppgaver til filmen i temaet "Les saktekst" i Fabel 7 . 

    Tollerfilm_Runar_Thumb.png
12

Internet Explorer støttes ikke

Aschehoug univers fungerer kun med en moderne nettleser som for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)