Fag
- Norsk (35)
- Samfunnsfag (25)
- Engelsk (14)
- Naturfag (6)
- KRLE (4)
- Tysk (2)
- Geografi og geofag (1)
- Historie (1)
- Kroppsøving (1)
- Mat og helse (1)
- Sosialkunnskap (1)
Trinn
- 1. trinn (52)
- 2. trinn (52)
- 3. trinn (52)
- 4. trinn (52)
- 5. trinn (32)
- 6. trinn (32)
- 7. trinn (32)
- 10. trinn (3)
- 8. trinn (3)
- 9. trinn (3)
- Vg2 (1)
- Vg3 (1)
Nøkkelord
35 treff
-
Saktekster
Fabel 5–7
Artikkel
PåloggetElevene leser teksten "Pålogget" av Marie Øvrum, og reflekterer rundt egen bruk av digitale medier. Elevene skriver også sin egen tekst om hvilken rolle mobiltelefonen spiller i deres liv. Elevene leser teksten "Pålogget" av Marie Øvrum, og reflekterer rundt egen bruk av digitale medier. Elevene skriver også sin egen tekst om hvilken rolle mobiltelefonen spiller i deres liv.
-
Skjønnlitterære tekster
Targets
Artikkel
Langt å gåElevene leser og lytter til sangen "Langt å gå" av Klovner i kamp, og arbeider med oppgaver til sangen.
-
Pålogget
Fabel 5–7
Artikkel
Før, nå og i fremtidenElevene leser om digitale mediers utvikling, og reflekterer rundt hvordan teknologien har endret samfunnet. De skriver også en framtidshistorie om hvordan de tror bruken av digitale medier vil være. Elevene leser om digitale mediers utvikling, og reflekterer rundt hvordan teknologien har endret samfunnet. De skriver også en framtidshistorie om hvordan de tror bruken av digitale medier vil være.
-
Saktekster
Fabel 5–7
Artikkel
Barnas taleElevene leser og arbeider med appellformene etos, patos og logos med utgangspunkt i en tale. De skriver også sin egen tale ut fra kriterier. Elevene leser og arbeider med appellformene etos, patos og logos med utgangspunkt i en tale. De skriver også sin egen tale ut fra kriterier.
-
Skriv fortellinger
Fabel 5–7
Artikkel
Møter i fortellingerElevene arbeider med ideer til møter som kan danne utgangspunkt for å skrive fortellinger i temaet "Skriv fortellinger" i Fabel 6. Elevene arbeider med ideer til møter som kan danne utgangspunkt for å skrive fortellinger i temaet "Skriv fortellinger" i Fabel 6.
-
Pålogget
Fabel 5–7
Artikkel
Din egen dagElevene skal skrive og reflektere rundt sin bruk av digitale medier i løpet av en dag. Elevene skal skrive og reflektere rundt sin bruk av digitale medier i løpet av en dag.
-
Møt en forfatter
Fabel 5–7
Artikkel
Lag et intervjuTenk dere at dere kan intervjue hvem dere vil. Hvem vil dere intervjue? Bli enige om intervjuobjektet. Hva vil dere finne ut? Snakk sammen om hva dere tror intervjuobjektet kan fortelle dere om. Skriv spørsmålene til intervjuet sammen. Hva er viktig å tenke på når dere lager spørsmål noen skal svare på?
-
Saktekster
Fabel 5–7
Artikkel
Faen så stygt språkElevene leser et leserinnlegg fra Sunnmørsposten om banning, og arbeider med oppgaver til teksten. Elevene skriver også sine meninger om språkbruk blant ungdom i dag.
-
Si meningen din
Targets
Artikkel
RetorikkElevene lærer om retorikk og de tre retoriske virkemidlene: etos, patos og logos. De velger også en påstand og skriver argumenter for påstanden de har valgt ved hjelp av etos, patos og logos.Elevene lærer om retorikk og de tre retoriske virkemidlene: etos, patos og logos. De velger også en påstand og skriver argumenter for påstanden de har valgt ved hjelp av etos, patos og logos.
-
Saktekster
Fabel 5–7
Artikkel
Vil du bli toller?Elevene leser intervju med to tollere som forteller om hvilke egenskaper som er viktige i tolleryrket. Elevene arbeider med oppgaver til teksten, og lager reklame for tollerutdanningen. Elevene leser intervju med to tollere som forteller om hvilke egenskaper som er viktige i tolleryrket. Elevene arbeider med oppgaver til teksten, og lager reklame for tollerutdanningen.
-
Si meningen din
Fabel 5–7
Artikkel
Hva kan Selma og Semir gjøre?Elevene møter Selma og Semir som begge to er i ulike situasjoner der de ønsker å overbevise andre om meningen sin. Elevene leser om situasjonene og kommer med forslag til løsninger. Elevene møter Selma og Semir som begge to er i ulike situasjoner der de ønsker å overbevise andre om meningen sin. Elevene leser om situasjonene og kommer med forslag til løsninger.
-
Si meningen din
Fabel 5–7
Artikkel
Bli en god retoriker!Elevene leser om Semir som ønsker å overbevise moren om hva de skal spise til middag. De leser de tre ulike forsøkene Semir gjør for å overbevise moren, og skriver selv et fjerde forsøk der de bruker både etos, patos og logos for å overbevise. Elevene leser om Semir som ønsker å overbevise moren om hva de skal spise til middag. De leser de tre ulike forsøkene Semir gjør for å overbevise moren, og skriver selv et fjerde forsøk der de bruker både etos, patos og logos for å overbevise.
-
Internasjonal handel
Bokbussen RØD/BLÅ
Artikkel
En bærekraftig internasjonal handelSom vi har sett, er det flere sider ved dagens internasjonale handel ikke bærekraftig. Det innebærer at det vi gjør nå, er med på å ødelegge for neste generasjon. En av de største utfordringene verden står overfor i dag, er endringene i miljøet og klimaet. Om vi skal klare å stoppe klimaendringene, må vi slutte å bruke så mye ikkefornybare ressurser, som olje, kull og gass, og gå over til fornybare energikilder, som vind-, sol- og havenergi. Samtidig må vi finne måter å bruke naturen på som ikke forurenser eller ødelegger den. Som vi har sett, er det flere sider ved dagens internasjonale handel ikke bærekraftig. Det innebærer at det vi gjør nå, er med på å ødelegge for neste generasjon. En av de største utfordringene verden står overfor i dag, er endringene i miljøet og klimaet.
-
Skjønnlitterære tekster
Targets
Artikkel
GrimaserElevene leser og lytter til sangen "Grimaser (Idiomer for idioter) av Kristoffer Cezinando Karlsen, og arbeider med oppgaver til sangen.
-
Saktekster
Fabel 5–7
Artikkel
TollrapportElevene leser en autentisk tollrapport og arbeider med oppgaver til denne. De skriver også sin egen tollrapport ut i fra et tenkt tilfelle. Elevene leser en autentisk tollrapport og arbeider med oppgaver til denne. De skriver også sin egen tollrapport ut i fra et tenkt tilfelle.
-
Delta
Fabel 5–7
Artikkel
Verv medlemmer!Elevene samarbeider om å lage en film som har formål å verve medlemmer til en valgfri organisasjon. Elevene samarbeider om å lage en film som har formål å verve medlemmer til en valgfri organisasjon.
-
Skriv intervju
Targets
Læringsløp
Skriv intervjuElevene planlegger, gjennomfører og skriver et intervju med noen som engasjerer seg for fellesskapet, i temaet "Delta" i Fabel 7 . Elevene planlegger, gjennomfører og skriver et intervju med noen som engasjerer seg for fellesskapet, i temaet "Delta" i Fabel 7 .
-
Utforsk sjangre og respons
Fabel 5–7
Læringsløp
Utforsk sjangre og responsOppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet "Lær å skrive tekster" i Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet "Lær å skrive tekster" i Fabel 6 .
-
Skap flyt og sammenheng
Fabel 5–7
Læringsløp
Skap flyt og sammenhengHar du noen gang tenkt over hva som skaper sammenheng i en tekst? Hva får en tekst til å flyte godt? Har du noen gang tenkt over hva som skaper sammenheng i en tekst? Hva får en tekst til å flyte godt?
-
Les saktekst
Fabel 5–7
Artikkel
Møt tollerne på postterminalenElevene møter tollere på postterminalen på Gardermoen og arbeider med oppgaver til filmen i temaet "Les saktekst" i Fabel 7 .