Hopp til hovedinnhold

Søk

86 treff

  • Kids Can Save the Planet
    Quest 5–7
    Læringsløp
    Answer the questions

    Oppgave knyttet til Kids Can Save the Planet.

  • Oliver Twist
    Quest 5–7
    Læringsløp
    Answer the questions

    Oppgave til Oliver Twist som tester leseforståelse.

  • Skjønnlitterære tekster
    Fabel 5–7
    Artikkel
    En dagbokroman: September

    Les utdraget fra  En pingles dagbok av Jeff Kinney og arbeid med oppgaver til teksten. Dagbokromaner er skjønnlitterære romaner som forfattere har skrevet og tegnet. Det betyr at bøkene har historier som er oppdiktet. Noen dagbokromaner inneholder også fakta og er skrevet for å informere.  Nedenfor kan du lese et utdrag fra den skjønnlitterære dagbokromanen En pingles dagbok skrevet av Jeff Kinney. Her møter du Greg som skriver om noe av det han tenker på og opplever på skolen og i fritiden. Forfatteren Jeff Kinney bruker gjerne overdrivelser og humor, enkle illustrasjoner og hendelser man kan kjenne seg igjen i. 

  • Ressurser i Norge
    Kjemi 1
    Artikkel
    Berggrunnen

    Berggrunnen er det faste underlaget (steinen) som vi finner på havbunnen og på land. Berggrunnen inneholder mange ressurser som har vært viktige for Norge opp gjennom historien. De første menneskene som kom til Norge, brukte stein til å lage våpen og redskaper. Etter hvert gjorde kunnskap og teknologi det mulig å hente ut metaller som jern, sølv og kobber fra enkelte typer stein, og gruvedrift ble en viktig industri mange steder i landet. Berggrunnen er det faste underlaget (steinen) som vi finner på havbunnen og på land. Berggrunnen inneholder mange ressurser som har vært viktige for Norge opp gjennom historien. De første menneskene som kom til Norge, brukte stein til å lage våpen og redskaper. Etter hvert gjorde kunnskap og teknologi det mulig å hente ut metaller som jern, sølv og kobber fra enkelte typer stein, og gruvedrift ble en viktig industri mange steder i landet.

  • Bærekraftig ressursbruk i verden
    Kjemi 1
    Artikkel
    Hvordan kan vi bruke ressursene mer bærekraftig i framtiden?

    For at vi skal få en mer bærekraftig ressursbruk i framtiden, trenger vi både politiske og teknologiske løsninger. For at vi skal få en mer bærekraftig ressursbruk i framtiden, trenger vi både politiske og teknologiske løsninger.

  • Bærekraftig ressursbruk i verden
    Arena 8–10
    Artikkel
    Ressurser og ressursbruk

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på  naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene.  steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.

  • Bærekraftig ressursbruk i verden
    Arena 8–10
    Artikkel
    Sammendrag

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg etter som vi har fått mer kunnskap og teknologi.

  • Bærekraftig ressursbruk i verden
    Arena 8–10
    Artikkel
    Berggrunnen

    For mange er stein bare «gråstein». Men steinen i berggrunnen skjuler ressurser som er viktige for det moderne mennesket. Ny kunnskap om berggrunnen og bedre teknologi har gjort flere ressurser tilgjengelig for oss. Kull, olje og gass er viktige energikilder. At mobiltelefonen din inneholder over 40 forskjellige metaller og mineraler fra ulike steder i verden, visste du kanskje? Men visste du at sminke, tannkrem, deodoranter og maling også inneholder mineraler fra berggrunnen? For mange er stein bare «gråstein». Men steinen i berggrunnen skjuler ressurser som er viktige for det moderne mennesket. Ny kunnskap om berggrunnen og bedre teknologi har gjort flere ressurser tilgjengelig for oss. Kull, olje og gass er viktige energikilder. At mobiltelefonen din inneholder over 40 forskjellige metaller og mineraler fra ulike steder i verden, visste du kanskje? Men visste du at sminke, tannkrem, deodoranter og maling også inneholder mineraler fra berggrunnen?

  • Skjønnlitterære tekster
    Fabel 5–7
    Artikkel
    Eit nikk er nok

    Les teksten «Eit nikk er nok» av Erna Osland og arbeid med oppgaver til teksten.Les teksten «Eit nikk er nok» av Erna Osland og arbeid med oppgaver til teksten.

    En gutt med svømmebriller under vann i et basseng.
  • Skjønnlitterære tekster
    Fabel 5–7
    Artikkel
    Les bok: Tonje Glimmerdal

    Les utdraget fra romanen Tonje Glimmerdal  av Maria Parr og arbeid med oppgaver til teksten. Bli med inn i Glimmerdalen og møt den tøffe og aktive jenta Tonje Glimmerdal. Hvem er hun? Og hvordan er det å bo i Glimmerdalen? Les utdraget fra boka  Tonje Glimmerdal  av Maria Parr og finn ut mer!

    Skiene til en person står på toppen av en bakke, klare til å sette utfor. Kun tuppen på skiene er synlig. Skiene er røde.
  • Hvem sin historie? Hvem sitt kart?
    Arena 5–7
    Artikkel
    Kolonisering

    Se nøye på filmen. Hva ser dere? Hva har dette med kolonisering å gjøre, tror dere?

  • Vår felles framtid
    Arena 5–7
    Læringsløp
    Vår felles framtid

    Elevene reflekterer over at utvikling kan være både bra og dårlig, snakker om forbruk og overforbruk og utforsker hvilke samfunnstyper som er mest bærekraftige. Elevene reflekterer over at utvikling kan være både bra og dårlig, snakker om forbruk og overforbruk og utforsker hvilke samfunnstyper som er mest bærekraftige. 

  • Krig
    Arena 5–7
    Læringsløp
    Krig

    Hva er egentlig en krig? Og hva kan være grunner til at krig oppstår? I dette læringsløpet skal du lære om ulike typer kriger og årsaker til at krig oppstår. Hva er egentlig en krig? Og hva kan være grunner til at krig oppstår? I dette læringsløpet skal du lære om ulike typer kriger og årsaker til at krig oppstår. 

  • Les skjønnlitteratur 5A
    Fabel 5–7
    Læringsløp
    Mirakel

    Utdraget du nå skal lese er hentet fra romanen Mirakel av R.J. Palacio. Her skal du bli bedre kjent med August, en helt vanlig og samtidig uvanlig gutt på ti år. Utdraget du nå skal lese er hentet fra romanen Mirakel av R.J. Palacio. Her skal du bli bedre kjent med August, en helt vanlig og samtidig uvanlig gutt på ti år. 

  • Les om kjærlighet
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Recover

    Dette er historien om Josse og Linda Røyse – eller egentlig bare historien om Josse, og om hvordan han skal komme seg over Linda Røyse.  Stakkars Josse! Hvordan skal han komme seg over Linda Røyse?Stakkars Josse! Hvordan skal han komme seg over Linda Røyse? «All you need is love» – men noen ganger kan kjærlighet også være skikkelig fælt. 

  • Tekstsamling
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Recover

    Dette er historien om Josse og Linda Røyse – eller egentlig bare historien om Josse, og om hvordan han skal komme seg over Linda Røyse.  Stakkars Josse! Hvordan skal han komme seg over Linda Røyse?Stakkars Josse! Hvordan skal han komme seg over Linda Røyse?

  • Saktekster
    Fabel 5–7
    Artikkel
    Tollarhund

    Elevene leser og arbeider med oppgaver til en tekst om tjenestehunder i tolleryrket. De skriver også selv en kort faktatekst om tollerhunder basert på kilder. 

    Mitt liv som tollarhund_thumb.png
  • Saktekster
    Fabel 5–7
    Artikkel
    «Dikte» holder det ekte

    Elevene leser og arbeider med oppgaver til et intervju med rapperen Izabell. De skriver også sin egen rapp. 

    «Dikte» holder det ekte_thumb.png
  • Saktekster
    Fabel 5–7
    Artikkel
    Gjemmeleken

    Elevene leser og arbeider med oppgaver til en sammensatt tekst om smuglermetoder i temaet "Les saktekst" i Fabel 7 . 

    Gjemmeleken_thumb.png
  • Saktekster
    Fabel 5–7
    Artikkel
    Eg fann, eg fann

    Elevene leser og arbeider med oppgaver til et intervju med en toller på postterminalen på Gardermoen. Elevene lærer også om regler og konsekvenser for innførsel av varer, og om hva moms er. 

    Eg fann eg fann_thumb.png

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)