Fag
- Norsk (75)
- Samfunnsfag (9)
- Engelsk (4)
- Kjemi (3)
- Fransk (1)
- Fremmedspråk (1)
- Fysikk (1)
- Geofag (1)
- Geografi og geofag (1)
- Helse- og oppvekstfag (1)
- Historie (1)
- Informasjonsteknologi (1)
Trinn
- 5. trinn (78)
- 6. trinn (78)
- 7. trinn (78)
- 10. trinn (9)
- 8. trinn (9)
- 9. trinn (9)
- 1. trinn (3)
- 2. trinn (3)
- 3. trinn (3)
- 4. trinn (3)
- Vg1 (2)
- Vg2 (1)
Forfatter
Nøkkelord
86 treff
-
Kids Can Save the PlanetQuest 5–7LæringsløpAnswer the questions
Oppgave knyttet til Kids Can Save the Planet.
-
Oliver TwistQuest 5–7LæringsløpAnswer the questions
Oppgave til Oliver Twist som tester leseforståelse.
-
Skjønnlitterære teksterFabel 5–7ArtikkelEn dagbokroman: September
Les utdraget fra En pingles dagbok av Jeff Kinney og arbeid med oppgaver til teksten. Dagbokromaner er skjønnlitterære romaner som forfattere har skrevet og tegnet. Det betyr at bøkene har historier som er oppdiktet. Noen dagbokromaner inneholder også fakta og er skrevet for å informere. Nedenfor kan du lese et utdrag fra den skjønnlitterære dagbokromanen En pingles dagbok skrevet av Jeff Kinney. Her møter du Greg som skriver om noe av det han tenker på og opplever på skolen og i fritiden. Forfatteren Jeff Kinney bruker gjerne overdrivelser og humor, enkle illustrasjoner og hendelser man kan kjenne seg igjen i.
-
Ressurser i NorgeKjemi 1ArtikkelBerggrunnen
Berggrunnen er det faste underlaget (steinen) som vi finner på havbunnen og på land. Berggrunnen inneholder mange ressurser som har vært viktige for Norge opp gjennom historien. De første menneskene som kom til Norge, brukte stein til å lage våpen og redskaper. Etter hvert gjorde kunnskap og teknologi det mulig å hente ut metaller som jern, sølv og kobber fra enkelte typer stein, og gruvedrift ble en viktig industri mange steder i landet. Berggrunnen er det faste underlaget (steinen) som vi finner på havbunnen og på land. Berggrunnen inneholder mange ressurser som har vært viktige for Norge opp gjennom historien. De første menneskene som kom til Norge, brukte stein til å lage våpen og redskaper. Etter hvert gjorde kunnskap og teknologi det mulig å hente ut metaller som jern, sølv og kobber fra enkelte typer stein, og gruvedrift ble en viktig industri mange steder i landet.
-
Bærekraftig ressursbruk i verdenKjemi 1ArtikkelHvordan kan vi bruke ressursene mer bærekraftig i framtiden?
For at vi skal få en mer bærekraftig ressursbruk i framtiden, trenger vi både politiske og teknologiske løsninger. For at vi skal få en mer bærekraftig ressursbruk i framtiden, trenger vi både politiske og teknologiske løsninger.
-
Bærekraftig ressursbruk i verdenArena 8–10ArtikkelRessurser og ressursbruk
En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.
-
Bærekraftig ressursbruk i verdenArena 8–10ArtikkelSammendrag
En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg etter som vi har fått mer kunnskap og teknologi.
-
Bærekraftig ressursbruk i verdenArena 8–10ArtikkelBerggrunnen
For mange er stein bare «gråstein». Men steinen i berggrunnen skjuler ressurser som er viktige for det moderne mennesket. Ny kunnskap om berggrunnen og bedre teknologi har gjort flere ressurser tilgjengelig for oss. Kull, olje og gass er viktige energikilder. At mobiltelefonen din inneholder over 40 forskjellige metaller og mineraler fra ulike steder i verden, visste du kanskje? Men visste du at sminke, tannkrem, deodoranter og maling også inneholder mineraler fra berggrunnen? For mange er stein bare «gråstein». Men steinen i berggrunnen skjuler ressurser som er viktige for det moderne mennesket. Ny kunnskap om berggrunnen og bedre teknologi har gjort flere ressurser tilgjengelig for oss. Kull, olje og gass er viktige energikilder. At mobiltelefonen din inneholder over 40 forskjellige metaller og mineraler fra ulike steder i verden, visste du kanskje? Men visste du at sminke, tannkrem, deodoranter og maling også inneholder mineraler fra berggrunnen?
-
Skjønnlitterære teksterFabel 5–7ArtikkelEit nikk er nok
Les teksten «Eit nikk er nok» av Erna Osland og arbeid med oppgaver til teksten.Les teksten «Eit nikk er nok» av Erna Osland og arbeid med oppgaver til teksten.
-
Skjønnlitterære teksterFabel 5–7ArtikkelLes bok: Tonje Glimmerdal
Les utdraget fra romanen Tonje Glimmerdal av Maria Parr og arbeid med oppgaver til teksten. Bli med inn i Glimmerdalen og møt den tøffe og aktive jenta Tonje Glimmerdal. Hvem er hun? Og hvordan er det å bo i Glimmerdalen? Les utdraget fra boka Tonje Glimmerdal av Maria Parr og finn ut mer!
-
Hvem sin historie? Hvem sitt kart?Arena 5–7ArtikkelKolonisering
Se nøye på filmen. Hva ser dere? Hva har dette med kolonisering å gjøre, tror dere?
-
Vår felles framtidArena 5–7LæringsløpVår felles framtid
Elevene reflekterer over at utvikling kan være både bra og dårlig, snakker om forbruk og overforbruk og utforsker hvilke samfunnstyper som er mest bærekraftige. Elevene reflekterer over at utvikling kan være både bra og dårlig, snakker om forbruk og overforbruk og utforsker hvilke samfunnstyper som er mest bærekraftige.
-
KrigArena 5–7LæringsløpKrig
Hva er egentlig en krig? Og hva kan være grunner til at krig oppstår? I dette læringsløpet skal du lære om ulike typer kriger og årsaker til at krig oppstår. Hva er egentlig en krig? Og hva kan være grunner til at krig oppstår? I dette læringsløpet skal du lære om ulike typer kriger og årsaker til at krig oppstår.
-
Les skjønnlitteratur 5AFabel 5–7LæringsløpMirakel
Utdraget du nå skal lese er hentet fra romanen Mirakel av R.J. Palacio. Her skal du bli bedre kjent med August, en helt vanlig og samtidig uvanlig gutt på ti år. Utdraget du nå skal lese er hentet fra romanen Mirakel av R.J. Palacio. Her skal du bli bedre kjent med August, en helt vanlig og samtidig uvanlig gutt på ti år.
-
Les om kjærlighetFabel 8–10ArtikkelRecover
Dette er historien om Josse og Linda Røyse – eller egentlig bare historien om Josse, og om hvordan han skal komme seg over Linda Røyse. Stakkars Josse! Hvordan skal han komme seg over Linda Røyse?Stakkars Josse! Hvordan skal han komme seg over Linda Røyse? «All you need is love» – men noen ganger kan kjærlighet også være skikkelig fælt.
-
TekstsamlingFabel 8–10ArtikkelRecover
Dette er historien om Josse og Linda Røyse – eller egentlig bare historien om Josse, og om hvordan han skal komme seg over Linda Røyse. Stakkars Josse! Hvordan skal han komme seg over Linda Røyse?Stakkars Josse! Hvordan skal han komme seg over Linda Røyse?
-
SakteksterFabel 5–7ArtikkelTollarhund
Elevene leser og arbeider med oppgaver til en tekst om tjenestehunder i tolleryrket. De skriver også selv en kort faktatekst om tollerhunder basert på kilder.
-
SakteksterFabel 5–7Artikkel«Dikte» holder det ekte
Elevene leser og arbeider med oppgaver til et intervju med rapperen Izabell. De skriver også sin egen rapp.
-
SakteksterFabel 5–7ArtikkelGjemmeleken
Elevene leser og arbeider med oppgaver til en sammensatt tekst om smuglermetoder i temaet "Les saktekst" i Fabel 7 .
-
SakteksterFabel 5–7ArtikkelEg fann, eg fann
Elevene leser og arbeider med oppgaver til et intervju med en toller på postterminalen på Gardermoen. Elevene lærer også om regler og konsekvenser for innførsel av varer, og om hva moms er.