Til hovedinnhold

121 treff

  • De stripete bergartene
    Solaris 5–7
    Læringsløp
    De stripete bergartene

    Læringsløp om stripete bergarter (metamorfe bergarter).Læringsløp om stripete bergarter (metamorfe bergarter).

  • De prikkete bergartene
    Solaris 5–7
    Læringsløp
    De prikkete bergartene

    Læringsløp om prikkete bergarter (magmatiske bergarter).Læringsløp om prikkete bergarter (magmatiske bergarter).

  • Midtøsten
    Arena 8–10
    Artikkel
    Utforsk

    Utforsk-oppgaver til kapitlet Midtøsten – konflikter med lange røtter.

  • Okkupert
    Arena 8–10
    Artikkel
    Frigjøringen

    Mot slutten av annen verdenskrig ble tyskerne presset tilbake på alle fronter. I Norge kom frigjøringen først i Finnmark, høsten 1944. Da kom sovjetiske styrker over grensen, og tyske soldater måtte trekke seg tilbake. Mot slutten av annen verdenskrig ble tyskerne presset tilbake på alle fronter. I Norge kom frigjøringen først i Finnmark, høsten 1944. Da kom sovjetiske styrker over grensen, og tyske soldater måtte trekke seg tilbake.

  • Mot en ny storkrig
    Arena 8–10
    Artikkel
    Konsekvenser

    Annen verdenskrig krevde mange menneskeliv. I tillegg ble den avsluttet på dramatisk vis med bruk av atombomber. Overgrepene under krigen rystet verden. Spørsmålene var mange: Hvordan kunne man unngå en ny krig? Hvordan kunne man fremme demokratiutvikling og et mer rettferdig internasjonalt samfunn? Annen verdenskrig krevde mange menneskeliv. I tillegg ble den avsluttet på dramatisk vis med bruk av atombomber. Overgrepene under krigen rystet verden. Spørsmålene var mange: Hvordan kunne man unngå en ny krig? Hvordan kunne man fremme demokratiutvikling og et mer rettferdig internasjonalt samfunn?

  • Okkupert
    Arena 8–10
    Artikkel
    Sammendrag

    Nazismen hadde liten oppslutning i Norge før annen verdenskrig. Demokratiet sto sterkt.

  • Okkupert
    Arena 8–10
    Artikkel
    Krig! Norge angripes og okkuperes

    Et viktig prinsipp i det internasjonale samfunnet er idealet om suverene stater. Det betyr at alle stater fritt skal bestemme over seg selv, og at de har rett til å styre seg selv uten inngrep eller trusler fra andre stater. Men ikke alle stater respekterer internasjonale spilleregler, noe også Norge fikk erfare under annen verdenskrig. Et viktig prinsipp i det internasjonale samfunnet er idealet om suverene stater. Det betyr at alle stater fritt skal bestemme over seg selv, og at de har rett til å styre seg selv uten inngrep eller trusler fra andre stater. Men ikke alle stater respekterer internasjonale spilleregler, noe også Norge fikk erfare under annen verdenskrig.

  • Okkupert
    Arena 8–10
    Artikkel
    Forfølgelse av jødene

    Den 9. april 1940 var Kathe 13 år. Hun var født og vokste opp i Oslo og bodde sammen med sine foreldre og tre søsken. En dag måtte hun svare på et spørreskjema for jøder. På spørsmål om når hun kom til Norge, svarte hun: «Alltid vært i Norge.» Noen dager senere ble hun arrestert sammen med sine foreldre og en av søstrene. Hvorfor ble de arrestert, og hva skjedde med Kathe? Den 9. april 1940 var Kathe 13 år. Hun var født og vokste opp i Oslo og bodde sammen med sine foreldre og tre søsken. En dag måtte hun svare på et spørreskjema for jøder. På spørsmål om når hun kom til Norge, svarte hun: «Alltid vært i Norge.» Noen dager senere ble hun arrestert sammen med sine foreldre og en av søstrene. Hvorfor ble de arrestert, og hva skjedde med Kathe?

  • Lag-på-lag-bergarter
    Solaris 5–7
    Læringsløp
    Lag-på-lag-bergarter

    Læringsløp om lag-på-lag bergarter (sedimentære bergarter).Læringsløp om lag-på-lag bergarter (sedimentære bergarter).

  • Les kritisk
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Propaganda

    Propaganda er bevisst manipulering av folks tanker og følelser ved hjelp av sterke virkemidler som reklame, plakater, filmer og nyheter.

  • Blod og luft
    Solaris 5–7
    Artikkel
    Sjøpattedyr har superkrefter

    En artikkel om sørlig elefantsel med utforskende oppgaver.En artikkel om sørlig elefantsel med utforskende oppgaver.

  • Lungene og luftveissystemet
    Solaris 5–7
    Læringsløp
    Lungene og luftveissystemet

    Et læringsløp om lungene og luftveissystemet med utforskende aktiviteter.Et læringsløp om lungene og luftveissystemet med utforskende aktiviteter.

  • Utforsk dialekter
    Fabel 5–7
    Læringsløp
    Hva hører du?

    Her kommer ingress. 

  • Blod og luft
    Solaris 5–7
    Artikkel
    Blod og luft hos andre dyr

    En artikkel om blod og luft hos dyr med utforskende aktiviteter.En artikkel om blod og luft hos dyr med utforskende aktiviteter.

  • Innhold
    Solaris 5–7
    Artikkel
    Utforsk stoffer i væskefase og gassfase

    Forsøk hvor elevene skal undersøke forskjellen på gass og væske.Forsøk hvor elevene skal undersøke forskjellen på gass og væske.

  • Innhold
    Solaris 5–7
    Artikkel
    Finn pulsen din

    Utforskende aktivitet hvor elevene skal finne pulsen sin.Utforskende aktivitet hvor elevene skal finne pulsen sin.

  • Innhold
    Solaris 5–7
    Artikkel
    Planten

    Utforskende aktivitet hvor elevene skal undersøke og studere en plante de har funnet.Utforskende aktivitet hvor elevene skal undersøke og studere en plante de har funnet.

  • Innhold
    Solaris 5–7
    Artikkel
    Presentasjon om bergartene

    Lag en presentasjon om bergartene til en elev på din egen alder som ikke har lært om bergarter.Lag en presentasjon om bergartene til en elev på din egen alder som ikke har lært om bergarter.

  • Innhold
    Solaris 5–7
    Artikkel
    Hvilke mineraler eller bergarter ville du brukt?

    En utforskende aktivitet knyttet til bergarter og mineraler.En utforskende aktivitet knyttet til bergarter og mineraler.

  • Innhold
    Solaris 5–7
    Artikkel
    Observer og finn bevis

    Aktivitet hvor man skal observere krefter rundt seg og finne bevis for disse.Aktivitet hvor man skal observere krefter rundt seg og finne bevis for disse.

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)