Fag
- Naturfag (51)
- Norsk (31)
- Engelsk (27)
- Samfunnsfag (16)
- Matematikk (5)
- Samfunnskunnskap (3)
- Fransk (2)
- Fremmedspråk (2)
- Fysikk (2)
- Geofag (2)
- Geografi og geofag (2)
- Helse- og oppvekstfag (2)
Trinn
- 5. trinn (113)
- 6. trinn (113)
- 7. trinn (113)
- 10. trinn (10)
- 8. trinn (10)
- 9. trinn (10)
- 1. trinn (4)
- 2. trinn (4)
- 3. trinn (4)
- 4. trinn (4)
- Vg1 (2)
- Vg2 (2)
Nøkkelord
121 treff
-
De stripete bergarteneSolaris 5–7LæringsløpDe stripete bergartene
Læringsløp om stripete bergarter (metamorfe bergarter).Læringsløp om stripete bergarter (metamorfe bergarter).
-
De prikkete bergarteneSolaris 5–7LæringsløpDe prikkete bergartene
Læringsløp om prikkete bergarter (magmatiske bergarter).Læringsløp om prikkete bergarter (magmatiske bergarter).
-
MidtøstenArena 8–10ArtikkelUtforsk
Utforsk-oppgaver til kapitlet Midtøsten – konflikter med lange røtter.
-
OkkupertArena 8–10ArtikkelFrigjøringen
Mot slutten av annen verdenskrig ble tyskerne presset tilbake på alle fronter. I Norge kom frigjøringen først i Finnmark, høsten 1944. Da kom sovjetiske styrker over grensen, og tyske soldater måtte trekke seg tilbake. Mot slutten av annen verdenskrig ble tyskerne presset tilbake på alle fronter. I Norge kom frigjøringen først i Finnmark, høsten 1944. Da kom sovjetiske styrker over grensen, og tyske soldater måtte trekke seg tilbake.
-
Mot en ny storkrigArena 8–10ArtikkelKonsekvenser
Annen verdenskrig krevde mange menneskeliv. I tillegg ble den avsluttet på dramatisk vis med bruk av atombomber. Overgrepene under krigen rystet verden. Spørsmålene var mange: Hvordan kunne man unngå en ny krig? Hvordan kunne man fremme demokratiutvikling og et mer rettferdig internasjonalt samfunn? Annen verdenskrig krevde mange menneskeliv. I tillegg ble den avsluttet på dramatisk vis med bruk av atombomber. Overgrepene under krigen rystet verden. Spørsmålene var mange: Hvordan kunne man unngå en ny krig? Hvordan kunne man fremme demokratiutvikling og et mer rettferdig internasjonalt samfunn?
-
OkkupertArena 8–10ArtikkelSammendrag
Nazismen hadde liten oppslutning i Norge før annen verdenskrig. Demokratiet sto sterkt.
-
OkkupertArena 8–10ArtikkelKrig! Norge angripes og okkuperes
Et viktig prinsipp i det internasjonale samfunnet er idealet om suverene stater. Det betyr at alle stater fritt skal bestemme over seg selv, og at de har rett til å styre seg selv uten inngrep eller trusler fra andre stater. Men ikke alle stater respekterer internasjonale spilleregler, noe også Norge fikk erfare under annen verdenskrig. Et viktig prinsipp i det internasjonale samfunnet er idealet om suverene stater. Det betyr at alle stater fritt skal bestemme over seg selv, og at de har rett til å styre seg selv uten inngrep eller trusler fra andre stater. Men ikke alle stater respekterer internasjonale spilleregler, noe også Norge fikk erfare under annen verdenskrig.
-
OkkupertArena 8–10ArtikkelForfølgelse av jødene
Den 9. april 1940 var Kathe 13 år. Hun var født og vokste opp i Oslo og bodde sammen med sine foreldre og tre søsken. En dag måtte hun svare på et spørreskjema for jøder. På spørsmål om når hun kom til Norge, svarte hun: «Alltid vært i Norge.» Noen dager senere ble hun arrestert sammen med sine foreldre og en av søstrene. Hvorfor ble de arrestert, og hva skjedde med Kathe? Den 9. april 1940 var Kathe 13 år. Hun var født og vokste opp i Oslo og bodde sammen med sine foreldre og tre søsken. En dag måtte hun svare på et spørreskjema for jøder. På spørsmål om når hun kom til Norge, svarte hun: «Alltid vært i Norge.» Noen dager senere ble hun arrestert sammen med sine foreldre og en av søstrene. Hvorfor ble de arrestert, og hva skjedde med Kathe?
-
Lag-på-lag-bergarterSolaris 5–7LæringsløpLag-på-lag-bergarter
Læringsløp om lag-på-lag bergarter (sedimentære bergarter).Læringsløp om lag-på-lag bergarter (sedimentære bergarter).
-
Les kritiskFabel 8–10ArtikkelPropaganda
Propaganda er bevisst manipulering av folks tanker og følelser ved hjelp av sterke virkemidler som reklame, plakater, filmer og nyheter.
-
Blod og luftSolaris 5–7ArtikkelSjøpattedyr har superkrefter
En artikkel om sørlig elefantsel med utforskende oppgaver.En artikkel om sørlig elefantsel med utforskende oppgaver.
-
Lungene og luftveissystemetSolaris 5–7LæringsløpLungene og luftveissystemet
Et læringsløp om lungene og luftveissystemet med utforskende aktiviteter.Et læringsløp om lungene og luftveissystemet med utforskende aktiviteter.
-
Utforsk dialekterFabel 5–7LæringsløpHva hører du?
Her kommer ingress.
-
Blod og luftSolaris 5–7ArtikkelBlod og luft hos andre dyr
En artikkel om blod og luft hos dyr med utforskende aktiviteter.En artikkel om blod og luft hos dyr med utforskende aktiviteter.
-
InnholdSolaris 5–7ArtikkelUtforsk stoffer i væskefase og gassfase
Forsøk hvor elevene skal undersøke forskjellen på gass og væske.Forsøk hvor elevene skal undersøke forskjellen på gass og væske.
-
InnholdSolaris 5–7ArtikkelFinn pulsen din
Utforskende aktivitet hvor elevene skal finne pulsen sin.Utforskende aktivitet hvor elevene skal finne pulsen sin.
-
InnholdSolaris 5–7ArtikkelPlanten
Utforskende aktivitet hvor elevene skal undersøke og studere en plante de har funnet.Utforskende aktivitet hvor elevene skal undersøke og studere en plante de har funnet.
-
InnholdSolaris 5–7ArtikkelPresentasjon om bergartene
Lag en presentasjon om bergartene til en elev på din egen alder som ikke har lært om bergarter.Lag en presentasjon om bergartene til en elev på din egen alder som ikke har lært om bergarter.
-
InnholdSolaris 5–7ArtikkelHvilke mineraler eller bergarter ville du brukt?
En utforskende aktivitet knyttet til bergarter og mineraler.En utforskende aktivitet knyttet til bergarter og mineraler.
-
InnholdSolaris 5–7ArtikkelObserver og finn bevis
Aktivitet hvor man skal observere krefter rundt seg og finne bevis for disse.Aktivitet hvor man skal observere krefter rundt seg og finne bevis for disse.