Til hovedinnhold

149 treff

  • Stortingsvalg 2021
    Arena 5–7
    Artikkel
    Stortingsvalg

    Film og oppgaver om Stortingsvalg i Norge. Film og oppgaver om Stortingsvalg i Norge. 

  • Okkupert
    Arena 8–10
    Artikkel
    Frigjøringen

    Mot slutten av annen verdenskrig ble tyskerne presset tilbake på alle fronter. I Norge kom frigjøringen først i Finnmark, høsten 1944. Da kom sovjetiske styrker over grensen, og tyske soldater måtte trekke seg tilbake. Mot slutten av annen verdenskrig ble tyskerne presset tilbake på alle fronter. I Norge kom frigjøringen først i Finnmark, høsten 1944. Da kom sovjetiske styrker over grensen, og tyske soldater måtte trekke seg tilbake.

  • Demokrati for alle
    Arena 8–10
    Litterær tekst
  • Mot en ny storkrig
    Arena 8–10
    Artikkel
    Konsekvenser

    Annen verdenskrig krevde mange menneskeliv. I tillegg ble den avsluttet på dramatisk vis med bruk av atombomber. Overgrepene under krigen rystet verden. Spørsmålene var mange: Hvordan kunne man unngå en ny krig? Hvordan kunne man fremme demokratiutvikling og et mer rettferdig internasjonalt samfunn? Annen verdenskrig krevde mange menneskeliv. I tillegg ble den avsluttet på dramatisk vis med bruk av atombomber. Overgrepene under krigen rystet verden. Spørsmålene var mange: Hvordan kunne man unngå en ny krig? Hvordan kunne man fremme demokratiutvikling og et mer rettferdig internasjonalt samfunn?

  • Okkupert
    Arena 8–10
    Artikkel
    Sammendrag

    Nazismen hadde liten oppslutning i Norge før annen verdenskrig. Demokratiet sto sterkt.

  • Okkupert
    Arena 8–10
    Artikkel
    Krig! Norge angripes og okkuperes

    Et viktig prinsipp i det internasjonale samfunnet er idealet om suverene stater. Det betyr at alle stater fritt skal bestemme over seg selv, og at de har rett til å styre seg selv uten inngrep eller trusler fra andre stater. Men ikke alle stater respekterer internasjonale spilleregler, noe også Norge fikk erfare under annen verdenskrig. Et viktig prinsipp i det internasjonale samfunnet er idealet om suverene stater. Det betyr at alle stater fritt skal bestemme over seg selv, og at de har rett til å styre seg selv uten inngrep eller trusler fra andre stater. Men ikke alle stater respekterer internasjonale spilleregler, noe også Norge fikk erfare under annen verdenskrig.

  • Okkupert
    Arena 8–10
    Artikkel
    Forfølgelse av jødene

    Den 9. april 1940 var Kathe 13 år. Hun var født og vokste opp i Oslo og bodde sammen med sine foreldre og tre søsken. En dag måtte hun svare på et spørreskjema for jøder. På spørsmål om når hun kom til Norge, svarte hun: «Alltid vært i Norge.» Noen dager senere ble hun arrestert sammen med sine foreldre og en av søstrene. Hvorfor ble de arrestert, og hva skjedde med Kathe? Den 9. april 1940 var Kathe 13 år. Hun var født og vokste opp i Oslo og bodde sammen med sine foreldre og tre søsken. En dag måtte hun svare på et spørreskjema for jøder. På spørsmål om når hun kom til Norge, svarte hun: «Alltid vært i Norge.» Noen dager senere ble hun arrestert sammen med sine foreldre og en av søstrene. Hvorfor ble de arrestert, og hva skjedde med Kathe?

  • Kunsten å overbevise
    Arena 5–7
    Læringsløp
    Kunsten å overbevise

    For borgerne i Athen var det å kunne overbevise andre den viktigste ferdigheten man kunne ha. Men hvordan blir man en overbevisende taler? Er det medfødt, eller kan man lære seg det?For borgerne i Athen var det å kunne overbevise andre den viktigste ferdigheten man kunne ha. Men hvordan blir man en overbevisende taler? Er det medfødt, eller kan man lære seg det?

  • Terminprøve vår 2021
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Terminprøve vår 2021

    Om å bli hørt – å tørre å stå opp for sine meninger – å tørre å vise hvem en er – å sette spor etter segOm å bli hørt – å tørre å stå opp for sine meninger – å tørre å vise hvem en er – å sette spor etter seg

  • Stortingsvalg 2021
    Arena 5–7
    Artikkel
    Hva er politikk?

    Film om politikk i Arena 5-7. Film om politikk i Arena 5-7. 

  • Les kritisk
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Propaganda

    Propaganda er bevisst manipulering av folks tanker og følelser ved hjelp av sterke virkemidler som reklame, plakater, filmer og nyheter.

  • Terminprøve høst 2020
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Terminprøve høst 2020

    om vennskap – identitet – selvfølelse – inkludering – likeverd – grenser – digital hverdagom vennskap – identitet – selvfølelse – inkludering – likeverd – grenser – digital hverdag

  • September, October
    Stages 8–10
    Artikkel
    United Nations Day

    This is a day that celebrates friendship and co-operation between the countries in the United Nations. It is a day to think about peace and human rights.

  • May, June
    Stages 8–10
    Artikkel
    May Day

    Do most people go to school or work on 1 May in Norway? Why not?

  • March, April
    Stages 8–10
    Artikkel
    International Women's Day

    What do you know about this day?

  • July, August
    Stages 8–10
    Artikkel
  • Terminprøve vår 2021
    Stages 8–10
    Læringsløp
    Banksy - The Secret Street Artist

    Banksy is the pseudonym of a British street artist. No one knows who he really is. His artwork can pop up anywhere, overnight.

  • Escape to Victory
    Stages 8–10
    Læringsløp
    Escape to Victory

    In this text you can read the inspiring story of Danish footballer Nadia Nadim. Unit Focus reading and talking about overcoming hardship talking about who inspires us finding information about women football players learning football terminology in British and American

  • Hva vet dere om vikingtiden?
    Arena 5–7
    Læringsløp
    Hva vet dere om vikingtiden?

    I dette læringsløpet skal dere gjennom å snakke sammen om bilder, film og spørsmål, finne ut hva dere kan om vikingtiden fra før av. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.

  • Demokrati i verden gjennom historien
    Arena 5–7
    Læringsløp
    Demokrati i verden gjennom historien

    Tanken om at folket skal være med på å bestemme, har dukket opp til ulike tider og på ulike steder gjennom historien. Vi skal utforske noen eksempler på dette og sammenlikne dem med hvordan vi tenker om demokrati i dag.Tanken om at folket skal være med på å bestemme, har dukket opp til ulike tider og på ulike steder gjennom historien. Vi skal utforske noen eksempler på dette og sammenlikne dem med hvordan vi tenker om demokrati i dag.

12345...8

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)