Hopp til hovedinnhold

Søk

22 treff

  • Hva har vi lært?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva har vi lært?

    I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært om menneskerettigheter. I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært om menneskerettigheter. 

    Hva har vi lært forside thumb
  • Hva har vi lært?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva har vi lært?

    I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. 

    Hva har vi lært forside thumb
  • Hva vet dere om menneskerettigheter?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om menneskerettigheter?

    I dette læringsløpet skal dere gjennom å snakke sammen om bilder, film og spørsmål, finne ut hva dere kan om menneskerettigheter fra før av. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere gjennom å snakke sammen om bilder, film og spørsmål, finne ut hva dere kan om menneskerettigheter fra før av. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.

    fokusbobler forside thumb
  • Alle mennesker er like mye verdt

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Alle mennesker er like mye verdt

    Verdenserklæringen om menneskerettigheter slår fast at alle mennesker er like mye verdt. Man må ikke ha statsborgerskap eller være frisk eller tro på en spesiell religion for at menneskerettighetene skal gjelde. At alle er like mye verdt, er den aller viktigste tanken som menneskerettighetene bygger på.Verdenserklæringen om menneskerettigheter slår fast at alle mennesker er like mye verdt. Man må ikke ha statsborgerskap eller være frisk eller tro på en spesiell religion for at menneskerettighetene skal gjelde. At alle er like mye verdt, er den aller viktigste tanken som menneskerettighetene bygger på.

  • En samisk historie om Norge

    Arena 5–7

    Læringsløp

    En samisk historie om Norge

    I Norge har vi to offisielle nasjonaldager. Det er grunnlovsdagen 17. mai og samenes nasjonaldag 6. februar. Hvordan kan det ha seg at vi har to nasjonaldager i Norge? Det skal vi utforske nærmere i dette læringsløpet.I Norge har vi to offisielle nasjonaldager. Det er grunnlovsdagen 17. mai og samenes nasjonaldag 6. februar. Hvordan kan det ha seg at vi har to nasjonaldager i Norge? Det skal vi utforske nærmere i dette læringsløpet.

  • Alle menneskers rettigheter

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Alle menneskers rettigheter

    Har du hørt om menneskerettighetene? Menneskerettighetene er rettigheter og friheter som gjelder for alle mennesker i verden, uansett hvem vi er, og hvor vi bor. Selv om menneskerettighetene er like for alle, lever vi ulike liv. Ikke alle mennesker får rettighetene sine oppfylt. Har du hørt om menneskerettighetene? Menneskerettighetene er rettigheter og friheter som gjelder for alle mennesker i verden, uansett hvem vi er, og hvor vi bor. Selv om menneskerettighetene er like for alle, lever vi ulike liv. Ikke alle mennesker får rettighetene sine oppfylt. 

  • Ikke kall meg indianer!

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Ikke kall meg indianer!

    Du har kanskje hørt navnet «indianer» bli brukt om amerikanske urfolk? Det er faktisk sånn at dette ordet kommer av en misforståelse som skjedde for flere hundre år siden. Hvordan kunne dette skje? Du har kanskje hørt navnet «indianer» bli brukt om amerikanske urfolk? Det er faktisk sånn at dette ordet kommer av en misforståelse som skjedde for flere hundre år siden. Hvordan kunne dette skje? 

  • Lyttinga er viktigere enn ytringa!

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Lyttinga er viktigere enn ytringa!

    Elevene møter radioprogramleder Tete Andreas Lidbom i seks ulike filmer, og får høre han fortelle om egne opplevelser, tanker og meninger om temaer som rasisme, ytringsfrihet og diskriminering. Hver film har varierte oppgaver tilknyttet seg. Elevene møter radioprogramleder Tete Andreas Lidbom i seks ulike filmer, og får høre han fortelle om egne opplevelser, tanker og meninger om temaer som rasisme, ytringsfrihet og diskriminering. Hver film har varierte oppgaver tilknyttet seg. 

  • Hva vet dere om påvirkning?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om påvirkning?

    Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Påvirket" i  Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Påvirket" i  Arena 7 . 

  • Alltid påvirket?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Alltid påvirket?

    Elevene leser og arbeider med oppgaver om ulike former for påvirkning, som reklame, influensere i sosiale medier og salgsdager som Black Friday. De reflekterer rundt retusjering av bilder, merking av reklamer og påvirkning av eget forbruk.  Elevene leser og arbeider med oppgaver om ulike former for påvirkning, som reklame, influensere i sosiale medier og salgsdager som Black Friday. De reflekterer rundt retusjering av bilder, merking av reklamer og påvirkning av eget forbruk.  

  • Økonomieksperten svarer!

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Økonomieksperten svarer!

    I dette læringsløpet skal du få gode tips og råd om penger, sparing og  fra økonomiekspert Silje Sandmæl. Silje brenner for at vi alle skal lære mer om penger, og hun synes det er spesielt viktig at barn lærer om penger før de begynner å bruke penger. I dette læringsløpet skal du få gode tips og råd om penger, sparing og  fra økonomiekspert Silje Sandmæl. Silje brenner for at vi alle skal lære mer om penger, og hun synes det er spesielt viktig at barn lærer om penger før de begynner å bruke penger. 

  • Hva vet dere om grenser?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om grenser?

    Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Grenseland" i Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Grenseland" i Arena 7 . 

  • Å bruke detektivbriller på fortidens kilder

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Å bruke detektivbriller på fortidens kilder

    Når vi skal finne ut hva slags mennesker vikingene var, må vi ta på oss detektivbrillene. Vi skal jo mer enn tusen år tilbake i tid! Denne gangen skal vi bruke bøker, brev og andre skriftlige kilder for å finne noen svar.Når vi skal finne ut hva slags mennesker vikingene var, må vi ta på oss detektivbrillene. Vi skal jo mer enn tusen år tilbake i tid! Denne gangen skal vi bruke bøker, brev og andre skriftlige kilder for å finne noen svar.

    En jente med forstørrelsesglass.
  • Vikinger ute i verden

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Vikinger ute i verden

    Når vi finner  etter mennesker som har levd langt tilbake i tid, er det litt som å prøve å forstå en fremmed kultur eller et språk vi ikke snakker. Noen ganger kan sporene gi oss tydelige svar. Andre ganger må vi tolke dem. Det betyr at vi må  og forsøke å finne ut hva som kan ha skjedd. I dette læringsløpet skal vi se nærmere på  i Hagia Sofia og prøve å nøste opp i . Når vi finner  etter mennesker som har levd langt tilbake i tid, er det litt som å prøve å forstå en fremmed kultur eller et språk vi ikke snakker. Noen ganger kan sporene gi oss tydelige svar. Andre ganger må vi tolke dem. Det betyr at vi må  og forsøke å finne ut hva som kan ha skjedd. I dette læringsløpet skal vi se nærmere på  i Hagia Sofia og prøve å nøste opp i . 

  • Hva vet dere om vikingtiden?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om vikingtiden?

    I dette læringsløpet skal dere gjennom å snakke sammen om bilder, film og spørsmål, finne ut hva dere kan om vikingtiden fra før av. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere gjennom å snakke sammen om bilder, film og spørsmål, finne ut hva dere kan om vikingtiden fra før av. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.

    fokusbobler forside thumb
  • På sporet av fortiden

    Arena 5–7

    Læringsløp

    På sporet av fortiden

    Hvordan kan vi skaffe oss kunnskap om vikingtiden, som tok slutt for nesten tusen år siden? Å finne ut av hvordan ting var i fortiden, er litt som å være politietterforsker. Noe har skjedd som du ikke har sett med dine egne øyne. Hvordan kan du få vite hva som foregikk? Da må du være nysgjerrig og stille spørsmål. Så må du finne vitner og spor som kan hjelpe deg med å pusle sammen et bilde av det som skjedde.Hvordan kan vi skaffe oss kunnskap om vikingtiden, som tok slutt for nesten tusen år siden? Å finne ut av hvordan ting var i fortiden, er litt som å være politietterforsker. Noe har skjedd som du ikke har sett med dine egne øyne. Hvordan kan du få vite hva som foregikk? Da må du være nysgjerrig og stille spørsmål. Så må du finne vitner og spor som kan hjelpe deg med å pusle sammen et bilde av det som skjedde.

    Små vikingfigurer som er laget i elfenben. De har på hjelm og holder et sverd.
  • Har historikerne vært rettferdige mot vikingene?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Har historikerne vært rettferdige mot vikingene?

    Det er mye som påvirker hva vi tenker og tror om fortiden. Hva vi tenker om vikingtiden, har endret seg over tid. Hva kan være grunnen til at fortellingen om vikingene har endret seg? Nå skal vi utforske noen ulike oppfatninger om vikingene og diskutere hva som kan føre til at slike oppfatninger endrer seg.Det er mye som påvirker hva vi tenker og tror om fortiden. Hva vi tenker om vikingtiden, har endret seg over tid. Hva kan være grunnen til at fortellingen om vikingene har endret seg? Nå skal vi utforske noen ulike oppfatninger om vikingene og diskutere hva som kan føre til at slike oppfatninger endrer seg.

  • Hva har vi lært?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva har vi lært?

    I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. 

    fokusbobler forside thumb
  • Kraft til å bære framtiden

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Kraft til å bære framtiden

    Hva er bærekraft, og hva menes egentlig med bærekraftsmålene? Dette er noe av det du skal få lære mer om i dette læringsløpet. Hva er bærekraft, og hva menes egentlig med bærekraftsmålene? Dette er noe av det du skal få lære mer om i dette læringsløpet. 

  • Hva vet dere om fordommer?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om fordommer?

    Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i  Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i  Arena 7 . 

12

Internet Explorer støttes ikke

Aschehoug univers fungerer kun med en moderne nettleser som for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)