Hopp til hovedinnhold

Søk

11 treff

  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Ressurser og ressursbruk

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på  naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene.  steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.

  • Fattigdom og rikdom i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    FNs bærekraftsmål – verdens arbeidsplan for å bedre levekår og miljø

    For å redusere ulikhet og utrydde fattigdom og samtidig bekjempe klimaendringene har FN laget en arbeidsplan fram mot 2030. Denne planen heter FNs bærekraftsmål og består av 17 mål. Målene retter seg mot økonomi, sosiale forhold og miljø, som er de tre sidene av bærekraftig utvikling. For å redusere ulikhet og utrydde fattigdom og samtidig bekjempe klimaendringene har FN laget en arbeidsplan fram mot 2030. Denne planen heter FNs bærekraftsmål og består av 17 mål. Målene retter seg mot økonomi, sosiale forhold og miljø, som er de tre sidene av bærekraftig utvikling.

  • Bærekraftig utvikling

    Kjemi 1

    Artikkel

    Mennesket og naturen

    Akkurat som dyra og plantene må vi ha trygghet, mat, rent vann og ren luft for å leve. Vi er også avhengige av at klimaet er levelig – at det verken er for varmt eller for kaldt. Kunnskap og teknologi har gjort det mulig for oss mennesker å utnytte naturen på stadig nye måter, og det aller meste vi bruker i hverdagen, kommer på en eller annen måte fra naturen. Huset vi bor i, varmen og strømmen, maten vi spiser, klærne vi bruker, og alle de ulike tingene vi eier. Illustrasjonen du ser her viser at vi mennesker er avhengige av naturen, men også at vi er en naturlig del av den. Akkurat som dyra og plantene må vi ha trygghet, mat, rent vann og ren luft for å leve. Vi er også avhengige av at klimaet er levelig – at det verken er for varmt eller for kaldt.

  • Oppstart - Fattigdom og rikdom i verden – store forskjeller

    Arena 8–10

    Læringsløp

    Oppstart - Fattigdom og rikdom i verden – store forskjeller

    Etter å ha jobbet med temaet skal du kunne forklare og gi eksempler på hva som påvirker levekår sammenligne forskjellige levekår i verden i dag forklare forskjellen på levekår og livskvalitet presentere hvordan FNs bærekraftsmål kan bidra til en bærekraftig utvikling Hva tenker du når du ser dette bildet fra et nabolag i Johannesburg i Sør-Afrika?

  • Verdens befolkning

    Arena 8–10

    Artikkel

    Migrasjon – mennesker på flyttefot

    Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.

    Foreldre med et barn som løper hektisk gjennom en støvete krattørken
  • Norge på kryss og tvers

    Momente 1

    Artikkel

    Norge har ulike landskap

    Tekst og bilder av ulike natur- og kulturlandskap i Norge.

  • Oppstart – Norge på kryss og tvers

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Oppstart – Norge på kryss og tvers

    Læringsløp som er en oppstart til temaet Norge på kryss og tvers .

  • Reis Norge på kryss og tvers

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Reis Norge på kryss og tvers

    Et læringsløp som tar for seg steder i de ulike landsdelene i Norge. Elevene får lære om hvordan landskapet har blitt formet både av naturen og menneskene. Elevene skal velge seg et av stedene og lage et digitalt postkort derfra. I tillegg er det utforskende aktiviteter og diskusjonsoppgaver knyttet til de ulike stedene.

  • Min læring

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Min læring

    Læringsløp som avslutter temaet Norge på kryss og tvers .

  • Norge på kryss og tvers

    Arena 1–4

    Artikkel

    Byen – et landskap som mennesker har lagd

    En tekst som viser byenes utvikling. I tillegg skal elevene utforske utviklingen på eget hjemsted.

  • Norge på kryss og tvers

    Arena 1–4

    Artikkel

    Jordbruket – mat til folk og dyr

    Artikkel om jordbruk med eksempler på hvor det drives jordbruk.

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)