Hopp til hovedinnhold

Søk

84 treff

  • Kailash

    Store spørsmål 1-4

    Læringsløp

    Kailash

    Læringsløpet "Kailash" i temaet "Hva gjør vi?"Læringsløpet "Kailash" i temaet "Hva gjør vi?"

  • Oppstart – Hva gjør vi?

    Store spørsmål 1-4

    Læringsløp

    Oppstart – Hva gjør vi?

    Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Hva gjør vi?"Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Hva gjør vi?"

    En gutt i bevegelse. Han peker opp og frem.
  • Muntlig

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Snakk havets sak

    Åtte millioner tonn plast havner i havet hvert år. Plasten truer ikke bare dyrelivet, men også oss. 

    Gutt som svømmer under vann
  • Julegavekanonen

    START

    Læringsløp

    Julegavekanonen

    Læringsløp med julefortelling

    En julegavekanon.
  • Avfall

    START

    Læringsløp

    Avfall

    Mål:Mål:

    Mange elever i fargerike skjorter står sammen og smiler.
  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Ressurser og ressursbruk

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på  naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene.  steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.

  • Fattigdom og rikdom i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    FNs bærekraftsmål – verdens arbeidsplan for å bedre levekår og miljø

    For å redusere ulikhet og utrydde fattigdom og samtidig bekjempe klimaendringene har FN laget en arbeidsplan fram mot 2030. Denne planen heter FNs bærekraftsmål og består av 17 mål. Målene retter seg mot økonomi, sosiale forhold og miljø, som er de tre sidene av bærekraftig utvikling. For å redusere ulikhet og utrydde fattigdom og samtidig bekjempe klimaendringene har FN laget en arbeidsplan fram mot 2030. Denne planen heter FNs bærekraftsmål og består av 17 mål. Målene retter seg mot økonomi, sosiale forhold og miljø, som er de tre sidene av bærekraftig utvikling.

  • Bærekraftig utvikling

    Kjemi 1

    Artikkel

    Mennesket og naturen

    Akkurat som dyra og plantene må vi ha trygghet, mat, rent vann og ren luft for å leve. Vi er også avhengige av at klimaet er levelig – at det verken er for varmt eller for kaldt. Kunnskap og teknologi har gjort det mulig for oss mennesker å utnytte naturen på stadig nye måter, og det aller meste vi bruker i hverdagen, kommer på en eller annen måte fra naturen. Huset vi bor i, varmen og strømmen, maten vi spiser, klærne vi bruker, og alle de ulike tingene vi eier. Illustrasjonen du ser her viser at vi mennesker er avhengige av naturen, men også at vi er en naturlig del av den. Akkurat som dyra og plantene må vi ha trygghet, mat, rent vann og ren luft for å leve. Vi er også avhengige av at klimaet er levelig – at det verken er for varmt eller for kaldt.

  • July, August

    Stages 8–10

    Artikkel

    Independence Day

    What does the word independence mean?

  • January, February

    Stages 8–10

    Artikkel

    Waitangi Day

    Waitangi day is New Zealands national day. 

  • May, June

    Stages 8–10

    Artikkel

    Flag Day USA

    What is the name of this flag?

  • January, February

    Stages 8–10

    Artikkel

    Australia Day

    What do you think Australians do on Australia Day?

  • March, April

    Stages 8–10

    Artikkel

    Saint David's Day

    Which country does this flag belong to?

  • March, April

    Stages 8–10

    Artikkel

    April Fool's Day

    What is an April Fool's joke? 

  • March, April

    Stages 8–10

    Artikkel

    Earth Day

    What can you do to take care of the Earth?

  • March, April

    Stages 8–10

    Artikkel

    Saint George's Day

    Who is Saint George?

  • March, April

    Stages 8–10

    Artikkel

    Saint Patrick's Day

    Who is Saint Patrick?

  • July, August

    Stages 8–10

    Artikkel

    Canada Day

    What leaf can you see in the Canadian flag?  

  • November, December

    Stages 8–10

    Artikkel

    Saint Andrew's Day

    Which country does this flag belong to?

  • January, February

    Stages 8–10

    Artikkel

    Valentine's Day

    On Valentine’s Day we celebrate how much we love the people in our lives. It could be our parents, our grandparents, , friends, or that special someone. Red hearts stand for love, we send flowers, Valentine’s Day cards or gifts to people we like.

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)