Hopp til hovedinnhold

Søk

49 treff

  • Terminprøve 10. trinn høst 2021

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Terminprøve 10. trinn høst 2021

    Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Dyr, mennesker og jorda».  I forberedelsesdelen får du lese mange ulike tekster, for eksempel romanutdrag, saktekster og film. Du får også lytte til musikk og se bilder og illustrasjoner som handler om vårt forhold til dyr og jorda vi lever på.  Terminprøven består av fire deler. I de to første delene skal du vise at du kan lese og forstå ulike tekster. I de to andre delene skal du skrive én kort tekst og én lang tekst.Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Dyr, mennesker og jorda».  I forberedelsesdelen får du lese mange ulike tekster, for eksempel romanutdrag, saktekster og film. Du får også lytte til musikk og se bilder og illustrasjoner som handler om vårt forhold til dyr og jorda vi lever på.  Terminprøven består av fire deler. I de to første delene skal du vise at du kan lese og forstå ulike tekster. I de to andre delene skal du skrive én kort tekst og én lang tekst.

  • Oppstart – Mennesket og jordkloden

    Store spørsmål 1-4

    Læringsløp

    Oppstart – Mennesket og jordkloden

    Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Mennesket og jordkloden"Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Mennesket og jordkloden"

    En gutt i bevegelse. Han peker opp og frem.
  • Å tenke som en robot

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Å tenke som en robot

    Læringsløp i Matemagisk 8 som repeterer læring i programmering fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og skal øve på å gi instruksjoner, lese og forklare algoritmer. Elevene blir også kjent med blokkprogrammering i Trinket.

  • Å bruke løkker for å gjenta

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Å bruke løkker for å gjenta

    Læringsløp i Matemagisk 8 som repeterer programmeringslære fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og blir kjent med løkker i programmering.

    Yonas ser sint ned på kuleisen sin med kun to kuler. Ved siden av ham står en kompis som har en hel haug kuler på sin kuleis.
  • Teenagers Taking Action

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Teenagers Taking Action

    In this text, we meet four teenagers from different parts of the world who have found ways to be environmentally friendly.  Unit Focus learning words and expressions to describe environmental problems and solutions reading, writing and talking about environmental challenges and what we as individuals can do about them  gathering information, organising ideas and planning a five paragraph essay

  • Climate Change

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Climate Change

    Unit focus reading, writing and talking about climate change learning vocabulary having to do with climate change, global warming, and natural disasters

  • Meatless Monday

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Meatless Monday

    Anna learns that meat consumption in the world is expected to double from 2000 to 2005 and suggests that the family replace one meal a week with a vegetarian alternative. Not everyone thinks this is a good idea.  Unit Focus practise listening skills taking about sustainable food consumption and environmental problems related to meat production working with idioms

  • Connor’s Conscience

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Connor’s Conscience

    Connor posts about his life on social media, and especially on what he does to be more environmentally friendly.  Unit Focus working with words that are easily confused reading and creating social media texts which combine textual and visual information learning words and expressions having to do with sustainable consumption 

  • Oppstart - Fattigdom og rikdom i verden – store forskjeller

    Arena 8–10

    Læringsløp

    Oppstart - Fattigdom og rikdom i verden – store forskjeller

    Etter å ha jobbet med temaet skal du kunne forklare og gi eksempler på hva som påvirker levekår sammenligne forskjellige levekår i verden i dag forklare forskjellen på levekår og livskvalitet presentere hvordan FNs bærekraftsmål kan bidra til en bærekraftig utvikling Hva tenker du når du ser dette bildet fra et nabolag i Johannesburg i Sør-Afrika?

  • Oppstart – Vi kan!

    Store spørsmål 1-4

    Læringsløp

    Oppstart – Vi kan!

    Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Vi kan!"Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Vi kan!"

    En jente i bevegelse. hun peker opp og frem.
  • Min læring

    Store spørsmål 1-4

    Læringsløp

    Min læring

    Læringsløpet "Min læring" i temaet "Vi kan!"Læringsløpet "Min læring" i temaet "Vi kan!"

    En jente med tommel opp.
  • Å bruke løkker for å gjenta

    Programmering

    Læringsløp

    Å bruke løkker for å gjenta

    Læringsløp i Matemagisk 8 som repeterer programmeringslære fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og blir kjent med løkker i programmering.Læringsløp i Matemagisk 8 som repeterer programmeringslære fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og blir kjent med løkker i programmering.

    Yonas ser sint ned på kuleisen sin med kun to kuler. Ved siden av ham står en kompis som har en hel haug kuler på sin kuleis.
  • Å tenke som en robot

    Programmering

    Læringsløp

    Å tenke som en robot

    Læringsløp i Matemagisk 8 som repeterer læring i programmering fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og skal øve på å gi instruksjoner, lese og forklare algoritmer. Elevene blir også kjent med blokkprogrammering i Trinket.Læringsløp i Matemagisk 8 som repeterer læring i programmering fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og skal øve på å gi instruksjoner, lese og forklare algoritmer. Elevene blir også kjent med blokkprogrammering i Trinket.

  • Oppstart – Norge på kryss og tvers

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Oppstart – Norge på kryss og tvers

    Læringsløp som er en oppstart til temaet Norge på kryss og tvers .

  • Min læring

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Min læring

    Læringsløp som avslutter temaet Norge på kryss og tvers .

  • Oppstart

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Oppstart

    Læringsløp om å ta vare på jordaLæringsløp om å ta vare på jorda

  • Det blir varmere på jorda

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Det blir varmere på jorda

    Læringsløp om å ta vare på jordaLæringsløp om å ta vare på jorda

    Dame med lue og utejakke titter på gradestokken utenfor huset, for å se hvor varmt eller kaldt det er ute.
  • Min læring

    Momente 2

    Læringsløp

    Min læring

    Læringsløp i temaet Transport – Oppfinnelser som forandret verden.Læringsløp i temaet Transport – Oppfinnelser som forandret verden.

    En elev tenker på hva hun har lært. Fargerike symboler rundt hodet.
  • Spor naturen ikke liker

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Spor naturen ikke liker

    Læringsløp om å ta vare på jordaLæringsløp om å ta vare på jorda

    Sandstrand med fotspor, bilspor og tomme plastflasker
  • Min læring

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Min læring

    Læringsløp som oppsummerer arbeidet med temaet Vi i verdenLæringsløp som oppsummerer arbeidet med temaet Vi i verden

    En gutt som tenker
123

Internet Explorer støttes ikke

Aschehoug univers fungerer kun med en moderne nettleser som for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)