Hopp til hovedinnhold

Søk

74 treff

  • Terminprøve 10. trinn høst 2021

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Terminprøve 10. trinn høst 2021

    Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Dyr, mennesker og jorda».  I forberedelsesdelen får du lese mange ulike tekster, for eksempel romanutdrag, saktekster og film. Du får også lytte til musikk og se bilder og illustrasjoner som handler om vårt forhold til dyr og jorda vi lever på.  Terminprøven består av fire deler. I de to første delene skal du vise at du kan lese og forstå ulike tekster. I de to andre delene skal du skrive én kort tekst og én lang tekst.Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Dyr, mennesker og jorda».  I forberedelsesdelen får du lese mange ulike tekster, for eksempel romanutdrag, saktekster og film. Du får også lytte til musikk og se bilder og illustrasjoner som handler om vårt forhold til dyr og jorda vi lever på.  Terminprøven består av fire deler. I de to første delene skal du vise at du kan lese og forstå ulike tekster. I de to andre delene skal du skrive én kort tekst og én lang tekst.

  • Screenagers

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Screenagers

    Teens spend a lot of time in front of screens. Is that a good or a bad thing? Unit Focus reading and talking about screen time doing a role play and a poster working with parts of speech: nouns and adjectives learning to structure five-paragraph texts

  • Å tenke som en robot

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Å tenke som en robot

    Læringsløp i Matemagisk 8 som repeterer læring i programmering fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og skal øve på å gi instruksjoner, lese og forklare algoritmer. Elevene blir også kjent med blokkprogrammering i Trinket.

  • Å bruke løkker for å gjenta

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Å bruke løkker for å gjenta

    Læringsløp i Matemagisk 8 som repeterer programmeringslære fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og blir kjent med løkker i programmering.

    Yonas ser sint ned på kuleisen sin med kun to kuler. Ved siden av ham står en kompis som har en hel haug kuler på sin kuleis.
  • Teenagers Taking Action

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Teenagers Taking Action

    In this text, we meet four teenagers from different parts of the world who have found ways to be environmentally friendly.  Unit Focus learning words and expressions to describe environmental problems and solutions reading, writing and talking about environmental challenges and what we as individuals can do about them  gathering information, organising ideas and planning a five paragraph essay

  • Meatless Monday

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Meatless Monday

    Anna learns that meat consumption in the world is expected to double from 2000 to 2005 and suggests that the family replace one meal a week with a vegetarian alternative. Not everyone thinks this is a good idea.  Unit Focus practise listening skills taking about sustainable food consumption and environmental problems related to meat production working with idioms

  • Connor’s Conscience

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Connor’s Conscience

    Connor posts about his life on social media, and especially on what he does to be more environmentally friendly.  Unit Focus working with words that are easily confused reading and creating social media texts which combine textual and visual information learning words and expressions having to do with sustainable consumption 

  • Oppstart - Fattigdom og rikdom i verden – store forskjeller

    Arena 8–10

    Læringsløp

    Oppstart - Fattigdom og rikdom i verden – store forskjeller

    Etter å ha jobbet med temaet skal du kunne forklare og gi eksempler på hva som påvirker levekår sammenligne forskjellige levekår i verden i dag forklare forskjellen på levekår og livskvalitet presentere hvordan FNs bærekraftsmål kan bidra til en bærekraftig utvikling Hva tenker du når du ser dette bildet fra et nabolag i Johannesburg i Sør-Afrika?

  • Å bruke løkker for å gjenta

    Programmering

    Læringsløp

    Å bruke løkker for å gjenta

    Læringsløp i Matemagisk 8 som repeterer programmeringslære fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og blir kjent med løkker i programmering.Læringsløp i Matemagisk 8 som repeterer programmeringslære fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og blir kjent med løkker i programmering.

    Yonas ser sint ned på kuleisen sin med kun to kuler. Ved siden av ham står en kompis som har en hel haug kuler på sin kuleis.
  • Å tenke som en robot

    Programmering

    Læringsløp

    Å tenke som en robot

    Læringsløp i Matemagisk 8 som repeterer læring i programmering fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og skal øve på å gi instruksjoner, lese og forklare algoritmer. Elevene blir også kjent med blokkprogrammering i Trinket.Læringsløp i Matemagisk 8 som repeterer læring i programmering fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og skal øve på å gi instruksjoner, lese og forklare algoritmer. Elevene blir også kjent med blokkprogrammering i Trinket.

  • Dialekter: Å møe koste softisen?

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    Dialekter: Å møe koste softisen?

    Læringsløp i temaet "Språket vårt".Læringsløp i temaet "Språket vårt".

    Tre barn bader i sjøen. Alle har på seg dykkerrmasker, og de ligger på en madrass som kan blåses opp og flyte på vannet.
  • Oppstart

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    Oppstart

    Læringsløp i temaet "Huske lånekortet!"Læringsløp i temaet "Huske lånekortet!"

    Fabel løper fra startområdet.
  • Turister til Preikestolen

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    Turister til Preikestolen

    Læringsløpet "Turister til Preikestolen" i temaet "Ut på tur".Læringsløpet "Turister til Preikestolen" i temaet "Ut på tur".

    Fjellplatået Preikestolen og med fjorden langt under seg.
  • Oppstart

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    Oppstart

    Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Grøss og gru".Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Grøss og gru".

    Fabel løper fra startområdet.
  • Du trenger skrekk for å skremme

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    Du trenger skrekk for å skremme

    Læringsløpet "Du trenger skrekk for å skremme" i temaet "Grøss og gru".Læringsløpet "Du trenger skrekk for å skremme" i temaet "Grøss og gru".

    Thumbnail.
  • Det er mye hav rundt Norge

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    Det er mye hav rundt Norge

    Læringsløp i temaet "Bli en havekspert!"Læringsløp i temaet "Bli en havekspert!"

    En liten fiskebåt er ute på det store havet.  Det er ingen bølger på havet i dag, og det er pent vær. Inne på land er det høye fjell med snø på.
  • Les bokanmeldelser

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    Les bokanmeldelser

    Læringsløp i temaet "Husk lånekortet!"Læringsløp i temaet "Husk lånekortet!"

    Forsidebildet fra boken "Bestefar og jeg sparer til hund". På forsiden til boken er det en tegning av Pelle som smiler og er glad. Han holder en hund i armene sine. Hunden er også glad!
  • Naboen er en heks

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    Naboen er en heks

    Læringsløpet "Naboen er en heks" i temaet "Grøss og gru".Læringsløpet "Naboen er en heks" i temaet "Grøss og gru".

    En gammel dame sitter på en stol på kjøkkenet og ser mot oss.
  • De kule fetterne

    Targets

    Læringsløp

    De kule fetterne

    Læringsløpet "De kule fetterne" i temaet "Vi er forskjellige".Læringsløpet "De kule fetterne" i temaet "Vi er forskjellige".

    Tre kule gutter kommer inn en dør, en mindre gutt ser mot dem og smiler.
  • Lese

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    Lese

    Vi øver på å lese.

    Thumbnail.
1234

Internet Explorer støttes ikke

Aschehoug univers fungerer kun med en moderne nettleser som for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)