Hopp til hovedinnhold

Søk

20 treff

  • Min læring

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Min læring

    Læringsløp som avslutter temaet om "Samiske samfunn før og nå"

    A4_04_09_thumb.jpg
  • Fattigdom og rikdom i verden

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Artikkel

    Sammendrag

    Levekår er de økonomiske og sosiale forholdene mennesker lever under. Levekår kan måles på ulike måter.

  • Sofia får kofte

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Sofia får kofte

    Læringsløp om samiske klesplagg og tradisjoner

    A4_04_07_thumb.jpg
  • Samer er urfolk

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Samer er urfolk

    Læringsløp om samiske samfunn før og nå

    A4_04_06_thumb.jpg
  • Hvordan levde de første samene?

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Hvordan levde de første samene?

    Læringsløp om samiske samfunn før og nå

  • Et lite stykke Norge

    Sammen for Ukraina

    Artikkel

    Солнечное сияние

    Det samiske eventyret "Solskjenken" oversatt til russisk.

  • Samene protesterer

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Samene protesterer

    Læringsløp om samenes kamp for sine rettigheter

    A4_04_05_thumb_v2.jpg
  • Sjøsamiske samfunn

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Sjøsamiske samfunn

    Læringsløp om samiske samfunn før og n¨å

    A4_04_07_thumb.jpg
  • Et lite stykke Norge

    Sammen for Ukraina

    Artikkel

    Дар Сонця

    Det samiske eventyret "Solskjenken" oversatt til ukrainsk.

  • Oppstart – Vi som bor i Norge

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Oppstart – Vi som bor i Norge

    Læringsløp i temaet "Vi som bor i Norge"

    Seks glade barn står ved siden av hverandre på en rekke.
  • Livsviktige reinsdyr

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Livsviktige reinsdyr

    Læringsløp om reinsdyrenes betydning for samer

  • Her er vi

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Her er vi

    Læringsløp i temaet "Vi som bor i Norge"

    En jente og to gutter.
  • Vi er like og forskjellige

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Vi er like og forskjellige

    Læringsløp i temaet "Vi som bor i Norge"

    Mange ulike mennesker
  • Min læring

    Grip teksten

    Læringsløp

    Min læring

    Læringsløp i temaet "Vi som bor i Norge"

    Elev som tenker.
  • Oppstart

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Oppstart

    Læringsløp som oppstart til temaet om samiske samfunn før og nå

  • Urettferdig behandlet

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Urettferdig behandlet

    Læringsløp om hvordan samene har blitt behandlet tidligere

    A4_04_04_thumb_v2.jpg
  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Artikkel

    Ressurser og ressursbruk

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på  naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene.  steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.

  • Verdens befolkning

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Artikkel

    Migrasjon – mennesker på flyttefot

    Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.

    Foreldre med et barn som løper hektisk gjennom en støvete krattørken
  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Artikkel

    Havet

    Det meste av jorda er dekket av hav. Havet er viktig for livet på jorda av flere grunner. Havstrømmene frakter varmt vann fra ekvator mot polene og kaldt vann fra polene mot ekvator. På denne måten er havstrømmene med på å balansere klimaet  på jorda og gjøre temperaturforskjellene mellom ekvator og polene mindre ekstreme. Fordi mye av havvannet fordamper og  blir til nedbør, kommer også en del av ferskvannet fra havet.

  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Artikkel

    Regnskogene

    Kan du komme på noen eksempler som viser at teknologi har vært årsak til en miljøutfordring? Kan teknologien også være løsningen på den samme utfordringen?

Internet Explorer støttes ikke

Aschehoug univers fungerer kun med en moderne nettleser som for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)