Hopp til hovedinnhold

Søk

17 treff

  • Bruk stemmen!

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Prepare and give an opening speech

    Aktivitet hvor elevene skal uttrykke sin mening om barns rett til utdanning.

    Thumb Speak and Write
  • Bruk stemmen!

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Skriv et leserinnlegg

    Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. 

  • Demokrati for alle

    Arena 8–10

    Artikkel

    Bruk begrepene

    Skriv en kort tekst der du bruker disse ordene: demokrati, ytringsfrihet, stemmerett, netthets, debatt. Teksten din skal brukes for å lære barn på mellomtrinnet hva disse begrepene betyr. 

  • Bruk stemmen!

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Letter to the editor

    Skriveramme og modelltekst fra Quest 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet ytringsfrihet.

  • Hva er ytringsfrihet?

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Ytringsfrihet

    Artikkel fra Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt ytringsfrihet og begrensninger i ytringsfriheten. Artikkel fra Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt ytringsfrihet og begrensninger i ytringsfriheten. 

  • Bruk stemmen!

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Tips til en god diskusjon

    Tips til en god diskusjon fra  Arena 5-7. Tips til en god diskusjon fra  Arena 5-7. 

  • Eventyr: Keiserens nye klær

    Ytringsfrihet

    Læringsløp

    Eventyr: Keiserens nye klær

    Et tverrfaglig opplegg om ytringsfrihet og å tørre å si fra.Et tverrfaglig opplegg om ytringsfrihet og å tørre å si fra.

    Lesetekst
  • Hva vet dere om å flykte?

    Sammen for Ukraina

    Læringsløp

    Hva vet dere om å flykte?

    I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.

  • Bruk stemmen!

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Si fra i din egen kommune

    Artikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.Artikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.

  • Fattigdom og rikdom i verden

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Artikkel

    Sammendrag

    Levekår er de økonomiske og sosiale forholdene mennesker lever under. Levekår kan måles på ulike måter.

  • Fra Arena 6: På flukt

    Sammen for Ukraina

    Artikkel

    På flukt fra forfølgelse

    I noen land ivaretar ikke  menneskerettighetene. Mange mennesker må flykte fordi de blir forfulgt eller truet. Når noen flykter fra forfølgelse, er det fordi de står i fare for å bli utsatt for overgrep på grunn av hvem de er, hva de mener eller tror på.

  • Viktige stemmer

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Hvordan påvirke?

    Mange mennesker kjemper for det de synes er viktig. Hva kan vi lære av dem? Og hvilke metoder kan vi bruke for å jobbe for et bedre samfunn?Mange mennesker kjemper for det de synes er viktig. Hva kan vi lære av dem? Og hvilke metoder kan vi bruke for å jobbe for et bedre samfunn?

  • Fra Arena 6: På flukt

    Sammen for Ukraina

    Artikkel

    Ny i Norge

    Hvordan er det å være ny i Norge? Les Avas opplevelse av hvordan det var å flykte fra hjemlandet Iran til Norge. 

  • Verdens befolkning

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Artikkel

    Migrasjon – mennesker på flyttefot

    Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.

    Foreldre med et barn som løper hektisk gjennom en støvete krattørken
  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Artikkel

    Ressurser og ressursbruk

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på  naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene.  steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.

  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Artikkel

    Havet

    Det meste av jorda er dekket av hav. Havet er viktig for livet på jorda av flere grunner. Havstrømmene frakter varmt vann fra ekvator mot polene og kaldt vann fra polene mot ekvator. På denne måten er havstrømmene med på å balansere klimaet  på jorda og gjøre temperaturforskjellene mellom ekvator og polene mindre ekstreme. Fordi mye av havvannet fordamper og  blir til nedbør, kommer også en del av ferskvannet fra havet.

  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Artikkel

    Regnskogene

    Kan du komme på noen eksempler som viser at teknologi har vært årsak til en miljøutfordring? Kan teknologien også være løsningen på den samme utfordringen?

Internet Explorer støttes ikke

Aschehoug univers fungerer kun med en moderne nettleser som for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)