Hopp til hovedinnhold

Søk

27 treff

  • Ressurser i Norge
    Kjemi 1
    Artikkel
    Berggrunnen

    Berggrunnen er det faste underlaget (steinen) som vi finner på havbunnen og på land. Berggrunnen inneholder mange ressurser som har vært viktige for Norge opp gjennom historien. De første menneskene som kom til Norge, brukte stein til å lage våpen og redskaper. Etter hvert gjorde kunnskap og teknologi det mulig å hente ut metaller som jern, sølv og kobber fra enkelte typer stein, og gruvedrift ble en viktig industri mange steder i landet. Berggrunnen er det faste underlaget (steinen) som vi finner på havbunnen og på land. Berggrunnen inneholder mange ressurser som har vært viktige for Norge opp gjennom historien. De første menneskene som kom til Norge, brukte stein til å lage våpen og redskaper. Etter hvert gjorde kunnskap og teknologi det mulig å hente ut metaller som jern, sølv og kobber fra enkelte typer stein, og gruvedrift ble en viktig industri mange steder i landet.

  • Bærekraftig ressursbruk i verden
    Kjemi 1
    Artikkel
    Hvordan kan vi bruke ressursene mer bærekraftig i framtiden?

    For at vi skal få en mer bærekraftig ressursbruk i framtiden, trenger vi både politiske og teknologiske løsninger. For at vi skal få en mer bærekraftig ressursbruk i framtiden, trenger vi både politiske og teknologiske løsninger.

  • Bærekraftig ressursbruk i verden
    Arena 8–10
    Artikkel
    Sammendrag

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg etter som vi har fått mer kunnskap og teknologi.

  • Ressurser i Norge
    Arena 8–10
    Artikkel
    Vannet

    Ferskvann er en livsviktig ressurs, og her i Norge er det lett å ta tilgangen på rent vann for gitt. Rikelig med regn, mange innsjøer og store lagre med ferskvann under bakken gjør at vi sjelden trenger å bekymre oss for hvor lenge vi dusjer, eller om vi kan trekke ned i do etter hvert besøk. Ferskvann er en livsviktig ressurs, og her i Norge er det lett å ta tilgangen på rent vann for gitt. Rikelig med regn, mange innsjøer og store lagre med ferskvann under bakken gjør at vi sjelden trenger å bekymre oss for hvor lenge vi dusjer, eller om vi kan trekke ned i do etter hvert besøk.

  • Ressurser i Norge
    Arena 8–10
    Artikkel
    Jorda

    Med bratte dalsider i store deler av landet og et kaldt klima har ikke Norge det beste utgangspunktet for jordbruk. Tidligere produserte bøndene i stor grad bare mat til seg selv og familien. Men akkurat som med fisket har teknologiske endringer gjort at man kan drive jorda mer effektivt. Tilgang på nye maskiner og redskaper har gjort at det ikke trengs like mange til å jobbe på gårdene lenger. Med bratte dalsider i store deler av landet og et kaldt klima har ikke Norge det beste utgangspunktet for jordbruk. Tidligere produserte bøndene i stor grad bare mat til seg selv og familien. Men akkurat som med fisket har teknologiske endringer gjort at man kan drive jorda mer effektivt. Tilgang på nye maskiner og redskaper har gjort at det ikke trengs like mange til å jobbe på gårdene lenger.

  • Teenagers Taking Action
    Stages 8–10
    Læringsløp
    Teenagers Taking Action

    In this text, we meet four teenagers from different parts of the world who have found ways to be environmentally friendly.  Unit Focus learning words and expressions to describe environmental problems and solutions reading, writing and talking about environmental challenges and what we as individuals can do about them  gathering information, organising ideas and planning a five paragraph essay

  • Climate Change
    Stages 8–10
    Læringsløp
    Climate Change

    Unit focus reading, writing and talking about climate change learning vocabulary having to do with climate change, global warming, and natural disasters

  • Meatless Monday
    Stages 8–10
    Læringsløp
    Meatless Monday

    Anna learns that meat consumption in the world is expected to double from 2000 to 2005 and suggests that the family replace one meal a week with a vegetarian alternative. Not everyone thinks this is a good idea.  Unit Focus practise listening skills taking about sustainable food consumption and environmental problems related to meat production working with idioms

  • Connor’s Conscience
    Stages 8–10
    Læringsløp
    Connor’s Conscience

    Connor posts about his life on social media, and especially on what he does to be more environmentally friendly.  Unit Focus working with words that are easily confused reading and creating social media texts which combine textual and visual information learning words and expressions having to do with sustainable consumption 

  • Stages 8–10
    Stages 8–10
    Artikkel
    Crowds

    Have you missed this? Being together in a large crowd? Being happy, lively and enthusiastic with lots of others, in the same place, at the same time?  Well, you can look forward to us being able to get together again, filling up stadiums, concert halls and town squares. Explore these large, famous crowds of people , and afterwards, you can go more in-depth and explore a crowd you have chosen yourself.  Have you missed this? Being together in a large crowd? Being happy, lively and enthusiastic with lots of others, in the same place, at the same time?  Well, you can look forward to us being able to get together again, filling up stadiums, concert halls and town squares. Explore these large, famous crowds of people, and afterwards, you can go more in-depth and explore a crowd you have chosen yourself. 

  • Bilen
    Momente 2
    Læringsløp
    Bilen

    Læringsløp i temaet Transportmidler som forandret verdenLæringsløp i temaet Transportmidler som forandret verden

    En bil kjørende på en vei.
  • Transport og forurensning
    Arena 1–4
    Læringsløp
    Transport og forurensning

    Læringsløp i temaet Transportmidler som forandret verdenLæringsløp i temaet Transportmidler som forandret verden

    Eksos fra en bil.
  • Transportmidler i framtiden
    Arena 1–4
    Læringsløp
    Transportmidler i framtiden

    Læringsløp i temaet Transport – Oppfinnelser som forandret verden.Læringsløp i temaet Transport – Oppfinnelser som forandret verden.

    Selvkjørende passasjer drone som flyr i luften. 3D modell.
  • Min læring
    Arena 1–4
    Læringsløp
    Min læring

    Læringsløp som oppsummerer temaet "Vi setter spor"Læringsløp som oppsummerer temaet "Vi setter spor"

    En elev tenker
  • Jernbanen
    Momente 2
    Læringsløp
    Jernbanen

    Læringsløp i temaet "Transportmidler som forandret verden"Læringsløp i temaet "Transportmidler som forandret verden"

    Et tog ankommer en togstasjon-
  • Viktige spor
    Arena 1–4
    Læringsløp
    Viktige spor

    Læringsløp i temaet De første menneskene i Norge.Læringsløp i temaet De første menneskene i Norge.

  • Min læring
    Arena 1–4
    Læringsløp
    Min læring

    Læringsløp i temaet De første menneskene i Norge.Læringsløp i temaet De første menneskene i Norge.

    En elev tenker på hva han har lært. Fargerike symboler rundt hodet.
  • Transport
    Momente 2
    Læringsløp
    Transport

    Læringsløp i temaet "Transportmidler som forandret verden"Læringsløp i temaet "Transportmidler som forandret verden"

    Ulike transportmidler, et stort skip, en lastebil, et fly og en truck som løfter store containere.
  • Oppstart – Transportmidler
    Momente 2
    Læringsløp
    Oppstart – Transportmidler

    Læringsløp i temaet  Transportmidler som forandret verdenLæringsløp i temaet  Transportmidler som forandret verden

    Luftfoto av et stort motorveikryss. kjørende tog og biler.
  • Vi setter spor
    Arena 1–4
    Artikkel
    Ingen er for liten til å forandre

    Tekst om å ta vare på jordaTekst om å ta vare på jorda

    En ung jente står og snakker i mikrofon, og mange mennesker sitter rundt henne og hører på.
12

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)