Fag
- Engelsk (1575)
- Matematikk (1563)
- Norsk (1559)
- Naturfag (1543)
- Fransk (1252)
- Tysk (1057)
- Samfunnsfag (1027)
- Spansk (700)
- KRLE (471)
- Tverrfaglig (469)
- Mat og helse (339)
- Kroppsøving (326)
Trinn
- 2. trinn (9665)
- 1. trinn (9664)
- 3. trinn (9220)
- 4. trinn (9039)
- 10. trinn (8820)
- 8. trinn (8820)
- 9. trinn (8820)
- Vg1 (8315)
- 5. trinn (6534)
- 6. trinn (6534)
- 7. trinn (6534)
- Vg2 (6218)
Forfatter
- Felicia Røkaas (58)
- Synnøve Pettersen (58)
- Tonje Gauslaa Sivertzen (10)
- Thomas Karlsen (8)
- Teresa Grøtan (6)
- Arnulf Øverland (4)
- Camara Lundestad Joof (4)
- Ellen Birgitte Johnsrud (4)
- Ingrid Spilde (4)
- Jan Grue (4)
- John S. Jamtli (4)
- Laila Stien (4)
Nøkkelord
8820 treff
-
ØvingsoppgaverGente 8–10InnholdspakkeØvingsoppgaver
Her finner du interaktive øvingsoppgaver til temaet.Her finner du interaktive øvingsoppgaver til temaet.
-
Compras y comidaGente 8–10Artikkel¿Ya sabes?
Spansk har mange ord som ligner på det engelske eller norske ordet. Hva heter ordene i ordskyen på engelsk og norsk?
-
Bruk nynorskFabel 8–10ArtikkelTil lærer
«Bruk nynorsk» er ei vidareføring av «Bruk nynorsk» i Fabel 9 og Fabel 8. Dette sidemålstemaet skil seg litt ut frå temaet om sidemål i Fabel 8 og Fabel 9 på den måten at det er det mest fokus på språkføring og sidemålet i bruk, og dette gir ein naturleg progresjon i fagstoffet.
-
JulFabel 8–10InnholdspakkeJul
Når det nærmer seg jul, må man rett og slett lese «Den lille piken med svovelstikkene». En annen ting man må, er å synge «Det lyser i stille grender». Her har vi også tatt med en moderne, svensk julenovelle om et litt slitent uteliggerpar som finner på noe lurt. God jul!Når det nærmer seg jul, må man rett og slett lese «Den lille piken med svovelstikkene». En annen ting man må, er å synge «Det lyser i stille grender». Her har vi også tatt med en moderne, svensk julenovelle om et litt slitent uteliggerpar som finner på noe lurt. God jul!
-
Sparing og lånMatemagisk 8–10LæringsløpLån
Hvis vi trenger å kjøpe noe vi ikke har nok penger til for øyeblikket, kan vi ta opp et lån i banken. Når vi låner penger, må vi betale rente til banken. Renten på lån er som oftest høyere enn renten vi får når vi sparer. Banken kan ikke låne ut penger til personer under 18 år. I forbindelse med kjøp av bolig eller bil må de fleste låne penger i banken.
-
Sparing og lånMatemagisk 8–10LæringsløpTerrengløypa
Jobb videre med oppgaver om personlig økonomi. Oppgavene bygger videre på det dere har jobbet med i fellesskap, men du kan også møte sammensatte utfordringer, også fra flere temaer.
-
El futuro y el pasadoGente 8–10ArtikkelProfesiones
Se videoen der Laura presenterer ulike yrker. Svar på spørsmålene. Lag gjerne en liten video eller presentasjon der du forteller om deg selv slik som Laura gjør i videoen.
-
ØvingsoppgaverGente 8–10InnholdspakkeØvingsoppgaver
Oppgaver til parte 5 – EL FUTURO Y EL PASADO
-
El futuro y el pasadoGente 8–10ArtikkelDiferentes mundos
Les teksten om Eduardo og Paco, og svar på spørsmålene.
-
El futuro y el pasadoGente 8–10ArtikkelBusca a alguien...
Du får et ark av læreren din. På arket står en liste med aktiviteter. Gå rundt og spør hverandre om hvem som gjorde de ulike aktivitetene i går. Skriv ned navn på medelevene og hvilke aktiviteter de gjorde. Etterpå oppsummerer dere i klassen.
-
El futuro y el pasadoGente 8–10ArtikkelBingo de profesiones
får utdelt en lapp av læreren som ligner på den under. Gå rundt i klasserommet og fortell hva du ønsker å jobbe med i framtiden. Ejemplo: «Quiero ser abogado.» Spør så de andre hva de ønsker å jobbe med: «¿Qué quieres hacer en el futuro?» Finner du personen du leter etter, så følger du med han/henne til de har funnet sin person osv. Gruppen som først har blitt fem eller flere, roper «Bingo!» og vinner.
-
El futuro y el pasadoGente 8–10Artikkel¡Adivina qué profesión!
Læreren legger lapper med yrkestitler på et bord. Klassen deles inn i to til fire grupper, og hvert gruppemedlem skal trekke en lapp og mime det som står. Hver gruppe får ett minutt til rådighet. Hvis gruppa gjetter riktig yrke, kan den som mimer, trekke en ny lapp så lenge det er tid igjen. Gruppa får poeng ut i fra hvor mange yrker gruppa gjetter i løpet av minuttet de har til rådighet. ¿Eres dentista?
-
El futuro y el pasadoGente 8–10ArtikkelYO-boka: Mi futuro
Skriv en tekst om hva du vil bli. Skriv på spansk.
-
El futuro y el pasadoGente 8–10ArtikkelQuiero ser carpintera
Les tekstene der Lea og Olivia snakker om hva de ønsker å gjøre i fremtiden.
-
El futuro y el pasadoGente 8–10ArtikkelCulturas antiguas
Les om gamle kulturer i den spansktalende verden.
-
El futuro y el pasadoGente 8–10Artikkel¿Puedes adivinar mi trabajo?
Les det som står om yrkene under, og finn bildet som hører til. O Soy jubilado.
-
El futuro y el pasadoGente 8–10Artikkel¿Qué pasó?
I setningene under ser du eksempler på preteritum. Denne verbtiden brukes til å snakke om ting som skjedde på et bestemt tidspunkt i fortiden.
-
El futuro y el pasadoGente 8–10ArtikkelKortskalle
Se på yrkene på Ya sé-siden , og skriv ned ett av dem på en lapp. Jobb i grupper, og fest lappene i pannen på hverandre. Bruk spørsmål som i eksempelet, og gjett hvilket yrke du har. Du kan også finne på andre spørsmål. Husk at man kun kan svare sí, no, a veces, un poco . Ejemplo: ¿Trabajo al aire libre? ¿Trabajo por la noche? ¿Trabajo en una oficina? ¿Trabajo con otras personas? Kan du navnet på noen av yrkene?
-
El futuro y el pasadoGente 8–10Artikkel¿Qué quieres hacer en el futuro?
Dere får noen minutter til å gå rundt og spørre hverandre om hva dere har lyst til å jobbe med i framtiden. Skriv ned alle svarene. Hvis dere ikke vet hva dere skal bli, er det bare å finne på noe. Ejemplo: – ¿Qué quieres hacer en el futuro? – Quiero ser malabarista. – ¿Qué significa malabarista? – Significa «sjonglør». Oppsummer informasjonen dere har samlet i fellesskap. Ejemplo: – ¿Qué quiere hacer Ulrikke en el futuro? – Quiere ser dentista.
-
El futuro y el pasadoGente 8–10Artikkel¿Ya sabes?
Kan du navnet på noen av yrkene?