Hopp til hovedinnhold

Søk

9 treff

  • Skriv en fagartikkel

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Skriv en fagartikkel

    På disse sidene lærer du å bygge opp en god fagartikkel. Skriveoppgaven du skal jobbe med her, er å diskutere spørsmålet: «Hvorfor lærer vi nynorsk på skolen?» Du velger selv tittel. Følg oppskriften på de neste sidene.  Det er alltid lurt å starte med å skrive ned ideer og tanker om temaet du skal jobbe med. På neste side skal du lage et tankekart. Skriv og tegn ned alt du kommer på om nynorsk i skolen. På disse sidene lærer du å bygge opp en god fagartikkel. Skriveoppgaven du skal jobbe med her, er å diskutere spørsmålet: «Hvorfor lærer vi nynorsk på skolen?» Du velger selv tittel. Følg oppskriften på de neste sidene.  Det er alltid lurt å starte med å skrive ned ideer og tanker om temaet du skal jobbe med. På neste side skal du lage et tankekart. Skriv og tegn ned alt du kommer på om nynorsk i skolen. 

  • Skriv en fagartikkel

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Skriv en fagartikkel

    På disse sidene lærer du å bygge opp en god fagartikkel. Skriveoppgaven du skal jobbe med her, er å diskutere spørsmålet: «Hvorfor lærer vi nynorsk på skolen?» Du velger selv tittel. Følg oppskriften på de neste sidene.  Det er alltid lurt å starte med å skrive ned ideer og tanker om temaet du skal jobbe med. På neste side skal du lage et tankekart. Skriv og tegn ned alt du kommer på om nynorsk i skolen. På disse sidene lærer du å bygge opp en god fagartikkel. Skriveoppgaven du skal jobbe med her, er å diskutere spørsmålet: «Hvorfor lærer vi nynorsk på skolen?» Du velger selv tittel. Følg oppskriften på de neste sidene.  Det er alltid lurt å starte med å skrive ned ideer og tanker om temaet du skal jobbe med. På neste side skal du lage et tankekart. Skriv og tegn ned alt du kommer på om nynorsk i skolen. 

  • Skriv en artikkel til skoleavisa

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Skriv en artikkel til skoleavisa

    Her lærer du å skrive en artikkel der du presenterer et tema du er interessert i eller vil lære mer om. Den kan handle om alt fra dyr, sport og musikk til astronomi, historie eller mytologi. Tenk deg at mottakeren er en som ikke kan noe særlig om temaet fra før, og at artikkelen skal presenteres i en digital skoleavis.  Når du skal jobbe med å skrive artikkelen, skal du først lese en artikkel om Minecraft skrevet av en elev. samle dine egne ideer i et tankekart og lage disposisjon. bygge opp din egen artikkel. bruke bindeord og -fraser. få respons av en skrivevenn.Her lærer du å skrive en artikkel der du presenterer et tema du er interessert i eller vil lære mer om. Den kan handle om alt fra dyr, sport og musikk til astronomi, historie eller mytologi. Tenk deg at mottakeren er en som ikke kan noe særlig om temaet fra før, og at artikkelen skal presenteres i en digital skoleavis.  Når du skal jobbe med å skrive artikkelen, skal du først lese en artikkel om Minecraft skrevet av en elev. samle dine egne ideer i et tankekart og lage disposisjon. bygge opp din egen artikkel. bruke bindeord og -fraser. få respons av en skrivevenn.

  • Hva vet dere om å flykte?

    Sammen for Ukraina

    Læringsløp

    Hva vet dere om å flykte?

    I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.

  • Skriv en tweet og en skummel historie

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Skriv en tweet og en skummel historie

    Her finner du noen rare, komiske, skumle og irriterende personer det går an å skrive om. Hva tror du skjer når «ninjaen» møter «agenten»? Eller hva kommer «heksa» til å si når hun møter «nattevakta»? Kan du forestille deg hva som skjer i hodet til «skikkelsen i vinduet»? Velg minst to figurer du vil skrive om. På neste side kan du samle ideene dine i et tankekart. Ideene dine skal du bruke til å skrive en twittermelding fra politiet og en skummel historie for barn. Her finner du noen rare, komiske, skumle og irriterende personer det går an å skrive om. Hva tror du skjer når «ninjaen» møter «agenten»? Eller hva kommer «heksa» til å si når hun møter «nattevakta»? Kan du forestille deg hva som skjer i hodet til «skikkelsen i vinduet»? Velg minst to figurer du vil skrive om. På neste side kan du samle ideene dine i et tankekart. Ideene dine skal du bruke til å skrive en twittermelding fra politiet og en skummel historie for barn. 

    Illustrasjon med disse figurene: skyggen, sangeren, naboen, fiskeren, den fremmede, veiviseren, heksa, skikkelsen i vinduet, eleven, djevelen, eksperten, din beste venn, Romeo, jenta, den ordløse, Trine, sporene, fisken, professoren, agenten, ninjaen, nattevakta, helten, bølla og idioten.
  • Terminprøve 9. trinn høst 2021

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Terminprøve 9. trinn høst 2021

    Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Dyr og mennesker».  I forberedelsesdelen får du lese mange ulike tekster, for eksempel eventyr, saktekster og film. Du får også lytte til musikk og se bilder og illustrasjoner som handler om vårt forhold til dyr.  Terminprøven består av fire deler. I de to første delene skal du vise at du kan lese og forstå ulike tekster. I de to andre delene skal du skrive én kort tekst og én lang tekst.Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Dyr og mennesker».  I forberedelsesdelen får du lese mange ulike tekster, for eksempel eventyr, saktekster og film. Du får også lytte til musikk og se bilder og illustrasjoner som handler om vårt forhold til dyr.  Terminprøven består av fire deler. I de to første delene skal du vise at du kan lese og forstå ulike tekster. I de to andre delene skal du skrive én kort tekst og én lang tekst.

  • Terminprøve 10. trinn høst 2021

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Terminprøve 10. trinn høst 2021

    Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Dyr, mennesker og jorda».  I forberedelsesdelen får du lese mange ulike tekster, for eksempel romanutdrag, saktekster og film. Du får også lytte til musikk og se bilder og illustrasjoner som handler om vårt forhold til dyr og jorda vi lever på.  Terminprøven består av fire deler. I de to første delene skal du vise at du kan lese og forstå ulike tekster. I de to andre delene skal du skrive én kort tekst og én lang tekst.Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Dyr, mennesker og jorda».  I forberedelsesdelen får du lese mange ulike tekster, for eksempel romanutdrag, saktekster og film. Du får også lytte til musikk og se bilder og illustrasjoner som handler om vårt forhold til dyr og jorda vi lever på.  Terminprøven består av fire deler. I de to første delene skal du vise at du kan lese og forstå ulike tekster. I de to andre delene skal du skrive én kort tekst og én lang tekst.

  • Skriv en artikkel til skoleavisa

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Skriv en artikkel til skoleavisa

    Her lærer du å skrive en artikkel der du presenterer et tema du er interessert i eller vil lære mer om. Den kan handle om alt fra dyr, sport og musikk til astronomi, historie eller mytologi. Tenk deg at mottakeren er en som ikke kan noe særlig om temaet fra før, og at artikkelen skal presenteres i en digital skoleavis.  Når du skal jobbe med å skrive artikkelen, skal du først lese en artikkel om Minecraft skrevet av en elev. samle dine egne ideer i et tankekart og lage disposisjon. bygge opp din egen artikkel. bruke bindeord og -fraser. få respons av en skrivevenn.Her lærer du å skrive en artikkel der du presenterer et tema du er interessert i eller vil lære mer om. Den kan handle om alt fra dyr, sport og musikk til astronomi, historie eller mytologi. Tenk deg at mottakeren er en som ikke kan noe særlig om temaet fra før, og at artikkelen skal presenteres i en digital skoleavis.  Når du skal jobbe med å skrive artikkelen, skal du først lese en artikkel om Minecraft skrevet av en elev. samle dine egne ideer i et tankekart og lage disposisjon. bygge opp din egen artikkel. bruke bindeord og -fraser. få respons av en skrivevenn.

  • Skriv en fortelling

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Skriv en fortelling

    De beste ideene får vi gjerne når vi slapper helt av: på bussen, på badet eller når vi ligger i senga. Det er lett å glemme disse ideene, så derfor bør vi skrive dem ned eller lese dem inn på mobilen med en gang. På disse sidene lærer du å skrive en spennende fortelling. Dette er en åpen oppgave. Det eneste kravet er at fortellingen din skal være spennende. De beste ideene får vi gjerne når vi slapper helt av: på bussen, på badet eller når vi ligger i senga. Det er lett å glemme disse ideene, så derfor bør vi skrive dem ned eller lese dem inn på mobilen med en gang. På disse sidene lærer du å skrive en spennende fortelling. Dette er en åpen oppgave. Det eneste kravet er at fortellingen din skal være spennende. 

Internet Explorer støttes ikke

Aschehoug univers fungerer kun med en moderne nettleser som for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)