Til hovedinnhold

22 treff

  • Enkel og dobbel konsonant
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Forenkling av dobbeltkonsonant

    Noen ganger skjer det noe med dobbeltkonsonanten. Den blir enkel. Når skjer det? Det får du lære om her. 

  • Midtøsten
    Kjemi 1
    Artikkel
    Syria: Hvorfor ble det en stor krig?

    Februar 2011 i Deraa, Syria. Fem 14–15 år gamle gutter snek seg inn på skolens område om kvelden med spraybokser. De skrev noen ord på de hvite murveggene. Ord som «Frihet» og «Ned med regjeringen!». Februar 2011 i Deraa, Syria. Fem 14–15 år gamle gutter snek seg inn på skolens område om kvelden med spraybokser. De skrev noen ord på de hvite murveggene. Ord som «Frihet» og «Ned med regjeringen!».

  • Midtøsten
    Arena 8–10
    Artikkel
    Utforsk

    Utforsk-oppgaver til kapitlet Midtøsten – konflikter med lange røtter.

  • Midtøsten
    Arena 8–10
    Artikkel
    Palestinerne og Israel: Hvem har rett til landet?

    «Det er en grunnleggende konflikt. Vi og de vil ha det samme: Vi vil begge ha Palestina.» «Det er en grunnleggende konflikt. Vi og de vil ha det samme: Vi vil begge ha Palestina.»

  • Midtøsten
    Arena 8–10
    Artikkel
    Hva er typisk for Midtøsten?

    Midtøsten er et geografisk område sørøst for Middelhavet, men også en betegnelse for land som har en del til felles når det gjelder kultur. Befolkningen i området er sammensatt av ulike etniske grupper. De tilhører ulike religiøse retninger, men i de fleste landene er flertallet av befolkningen muslimer. Arabisk er det mest utbredte språket i Midtøsten, men det snakkes også kurdisk, persisk, hebraisk, tyrkisk og flere andre språk der. Midtøsten er et geografisk område sørøst for Middelhavet, men også en betegnelse for land som har en del til felles når det gjelder kultur. Befolkningen i området er sammensatt av ulike etniske grupper. De tilhører ulike religiøse retninger, men i de fleste landene er flertallet av befolkningen muslimer. Arabisk er det mest utbredte språket i Midtøsten, men det snakkes også kurdisk, persisk, hebraisk, tyrkisk og flere andre språk der.

  • Midtøsten
    Arena 8–10
    Artikkel
    Sammendrag

    Befolkningen i Midtøsten er sammensatt av ulike etniske grupper og religiøse retninger. Flertallet er muslimer, og arabisk er det vanligste språket.

  • Midtøsten
    Arena 8–10
    Artikkel
    Bruk begrepene

    Bruk begrepene-oppgaver til kapitlet Midtøsten – konflikter med lange røtter.

  • Midtøsten
    Arena 8–10
    Artikkel
    Innledning

    Vi hører stadig om Midtøsten i nyhetene. Ofte handler det om uro, opprør og krig. Konflikter blusser opp, og folk er på flukt. Det er vanskelig å få oversikt over alt som skjer, men det er nyttig å kjenne til noen av årsakene til at det forekommer så mange konflikter i dette området.

  • Flere bokstaver får samme lyd
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    g eller k

    I noen tilfeller skal vi skrive g selv om vi uttaler med k-lyd: Vi skriver ringte , men uttaler ordet med k-lyd: * rinkte . Og hvilken lyd er det i ordet stygt  – g eller k?

  • Stumme lyder
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Stum g

    Husk – det er aldri g i aldri! Men i mange andre ord skriver vi en g som vi ikke hører. Her lærer du mer om hvilke ord det er. Mange av dem bruker vi ofte.

  • Flere bokstaver får samme lyd
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    æ-lyden

    Æ er en spesiell bokstav. Det er ikke mange alfabeter har denne bokstaven. Men – ikke alle ord som har æ-lyd, skal skrives med æ. Noen skal skrives med e. Her får du øve på ord med æ-lyd, både de som skrives med æ og med e. 

  • Grammatikk og skriveregler
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Lånord

    Det er ikke bare mat fra andre land vi er blitt vant til å bruke. Vi låner også mange ord fra andre språk, og det har vi alltid gjort. Vi kaller dem lånord . Noen av lånordene beholder sin opprinnelige skrivemåte, mens andre lånord får en norsk stavemåte. Noen lånord kan skrives både med norsk og original stavemåte. Det kan være en utfordring å vite hva som er godkjent skrivemåte av lånord, så det er lurt å sjekke ord vi bruker ofte.

  • Enkel og dobbel konsonant
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Dobbeltkonsonant

    Ordene med dobbeltkonsonant er et veldig typisk trekk ved norsk språk. Det finnes regler for dette, og her får du lære om dem. Og så finnes det selvsagt noen unntak. Du får lære om dem også. 

  • Enkel og dobbel konsonant
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    inn eller in

    En del ord som begynner med in- eller al-, får ikke dobbeltkonsonant etter kort vokal.  Slike ord har vi ofte fått fra andre land. Det er lett å forveksle disse ordene med ord som begynner på inn- eller all-, men som har norsk opprinnelse, og som betyr «inn» eller «all».

  • Enkel og dobbel konsonant
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Unntak

    Ingen regel uten unntak! Her får du lære mer om unntak i forbindelse med enkle og doble konsonanter.

  • Flere bokstaver får samme lyd
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    sj-lyden

    Det mangler ikke på sj-lyder i denne historien: «Den sjarmerende journalisten kjøpte sju skjorter til Kirsten, men hun var av den sjalu sorten og sjenerte seg ikke for å skjelle ham ut for at han verken hadde kjøpt champagne eller tatt skjegget først.» Hvor mange sj-lyder fant du?

  • Stumme lyder
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Stum t og stum d

     Prøv å si disse ordene høyt:  landet, hånda, jordet, ord, tid, kald.  Er det stumme lyder i disse ordene i din dialekt, eller ikke? Hvilke lyder er stumme?

  • Flere bokstaver får samme lyd
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    kj-lyden

    Noen av de fineste ordene på norsk begynner på kj: kjære, kjæreste, kjærlighet. 

  • Flere bokstaver får samme lyd
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    j-lyden

    Ofte er det historien bak ordene som bestemmer skrivemåten. «Hjem» kommer fra det gammelnorske ordet heimr , og «gjemme» kommer fra det gammelnorske ordet geyma .

  • Flere bokstaver får samme lyd
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    o-lyden

    O-lyden kan skrives med både o og u. Sukker, bukse, rom, tunge, unge og koffert uttales alle med o-lyd, i hvert fall i de fleste dialekter. 

12

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)