Hopp til hovedinnhold

Søk

42 treff

  • Terminprøve vår 2021

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Terminprøve vår 2021

    Om å bli hørt – å tørre å stå opp for sine meninger – å tørre å vise hvem en er – å sette spor etter segOm å bli hørt – å tørre å stå opp for sine meninger – å tørre å vise hvem en er – å sette spor etter seg

  • Skriv en fagartikkel

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Tankekart

    Tankekart som du bruker til å skrive en fagartikkel.  

  • Terminprøve høst 2020

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Terminprøve høst 2020

    om vennskap – identitet – selvfølelse – inkludering – likeverd – grenser – digital hverdagom vennskap – identitet – selvfølelse – inkludering – likeverd – grenser – digital hverdag

  • Fattigdom og rikdom i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Lag et tankekart

    Lag et tankekart om det du har lest i Fattigdom og rikdom i verden – store forskjeller.

  • Utøya

    Arena 8–10

    Artikkel

    Lag et tankekart

    Lag et tankekart om det du har lest i Utøya – den hjerteformede øya.

  • Midtøsten

    Arena 8–10

    Artikkel

    Lag et tankekart

    Lag et tankekart om det du har lest.

  • Kriminalitet

    Arena 8–10

    Artikkel

    Lag et tankekart

    Lag et tankekart om det du har lest i Kriminalitet – på kant med loven.

  • Den kalde krigen

    Arena 8–10

    Artikkel

    Lag et tankekart

    Her kan du lage ditt eget tankekart med notater fra dette temaet. Tankekartet kan være nyttig å bruke før vurderingssituasjoner, og som en rask repetisjon når du trenger det.

  • Arbeid, inntekt og forbruk

    Arena 8–10

    Artikkel

    Lag et tankekart

    Lag et tankekart

  • Demokrati for alle

    Arena 8–10

    Litterær tekst

  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Lag et tankekart

    Lag et tankekart om det du har lest i temaet Bærekraftig ressursbruk i verden – utfordringer og muligheter.

  • Demokratiske ideer

    Arena 8–10

    Artikkel

    Ideer fra antikken – det første demokratiet

    Vi må langt tilbake i tid for å finne de første ideene om at folket skal bestemme. For over 2500 år siden, i den perioden vi kaller antikken (ca. 1000 f.Kr.–500 e.Kr.), innførte bystaten Athen et system de kalte demokrati. Tanken var at folket skulle delta i alle viktige avgjørelser i byen. Dette var noe helt nytt. De fleste andre stater på denne tiden (og i lang tid framover) ble styrt av konger, fyrster eller keisere som mente at de var utvalgt av gudene til å herske over folket. Men athenerne tenkte annerledes.

  • Demokrati for alle

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kamp for stemmerett

    Kamp for stemmerett

  • Demokrati for alle

    Arena 8–10

    Artikkel

    Folk begynte å delta i demokratiet

    I 1814 bodde nordmenn flest på gårder på landet. 

  • Demokratiske ideer

    Arena 8–10

    Artikkel

    Ideer fra opplysningstiden – folkets rettigheter

    I opplysningstiden godtok ikke alle lenger gamle sannheter om Gud, jorda og universet. Nye ideer begynte å spre seg blant folk.

  • Demokratiske ideer

    Arena 8–10

    Artikkel

    Fra ideer til handling – revolusjon i Nord-Amerika

    Dette glassmaleriet i Massachusetts State House i Boston viser at Magna Carta var en viktig inspirasjon for dem som skrev den amerikanske grunnloven.

  • Bruk stemmen!

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Lag din egen rapp

    Artikkel fra fabel 5–7 med aktiviteter knyttet til at elevene skal utforske rapp og uttrykke meningene sine ved å lage en rapp.Artikkel fra fabel 5–7 med aktiviteter knyttet til at elevene skal utforske rapp og uttrykke meningene sine ved å lage en rapp.

    Graffiti av fargerike noter på veggen.
  • Bruk stemmen!

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Si fra i din egen kommune

    Artikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.Artikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.

  • Bruk stemmen!

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Enig eller uenig?

    Aktivitet fra Arena 5-7 hvor elevene skal ta stilling til ulike påstander.Aktivitet fra Arena 5-7 hvor elevene skal ta stilling til ulike påstander.

  • Bruk stemmen!

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Skriv et leserinnlegg

    Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. 

123

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)