Til hovedinnhold

50 treff

  • Kapitler fra Fabel 9
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 5: Bruk språket

    Elevene har lært om språksystemet tidligere og vil ha med seg kunnskap om det når de begynner arbeidet med dette kapitlet. De aller fleste trenger nok likevel repetisjon, og på ungdomstrinnet vil elevene kunne forstå mer av hvordan språksystemet faktisk virker, og de vil dermed få et redskap til å lære blant annet andre språk. Like viktig som språksystemet i seg selv er altså språket i bruk – hvordan opptrer ordene i praksis? I Fabel ønsker vi å vise både system og funksjon, i funksjon.

  • Kapitler fra Fabel 9
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 6: Ord i sammenheng

    På veien mot å bli gode og kompetente språkbrukere, må elevene innom flere holdeplasser. Én av disse er setningslære. Kunnskap om setningsoppbygging og -struktur kan hjelpe elever med å variere språket, og dermed skape flyt og sammenheng i egne tekster. Videre kan de lettere se sammenhenger med andre språk, og øke den totale språkforståelsen. 

  • Kapitler fra Fabel 8
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 10: Fortell med ord og lyd

    Dette kapitlet om lyrikk er det første av tre kapitler om denne sjangeren i Fabel 8-10 . I Fabel 8 konsentrerer vi oss om lyrikk som sjanger, språklige bilder og tonesatte dikt. Mange unge norske artister skriver tekster på norsk, både på dialekt og på varianter av skriftspråkene.

  • Kapitler fra Fabel 9
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 15: Les langt

    Vi har valgt å vie et helt kapittel til lesing av roman i klassen i Fabel 9. Vi har tatt utgangspunkt i en ungdomsroman fra 2020 Ser du dette av Sigrid Agnethe Hansen, men tenker at metoden i kapitlet kan brukes på hvilken som helst felles roman du ønsker å lese sammen med elevgruppen. Selv om literacy har en sentral plass i den nye læreplanen, er ikke danning glemt. Danning er viktig for oss i Fabel-teamet. Dette kapitlet henger sammen med kapittel 1, «Les for å oppleve» og viser mange av teknikkene fra dette kapitlet brukt i praksis. 

  • Fattigdom og rikdom i verden
    Arena 8–10
    Artikkel
    Sammendrag

    Levekår er de økonomiske og sosiale forholdene mennesker lever under. Levekår kan måles på ulike måter.

  • Internasjonal handel
    Kjemi 1
    Artikkel
    En bærekraftig internasjonal handel

    Som vi har sett, er det flere sider ved dagens internasjonale handel ikke bærekraftig. Det innebærer at det vi gjør nå, er med på å ødelegge for neste generasjon. En av de største utfordringene verden står overfor i dag, er endringene i miljøet og klimaet. Om vi skal klare å stoppe klimaendringene, må vi slutte å bruke så mye ikkefornybare ressurser, som olje, kull og gass, og gå over til fornybare energikilder, som vind-, sol- og havenergi. Samtidig må vi finne måter å bruke naturen på som ikke forurenser eller ødelegger den. Som vi har sett, er det flere sider ved dagens internasjonale handel ikke bærekraftig. Det innebærer at det vi gjør nå, er med på å ødelegge for neste generasjon. En av de største utfordringene verden står overfor i dag, er endringene i miljøet og klimaet.

  • Verdens befolkning
    Arena 8–10
    Artikkel
    Demografi – en beskrivelse av befolkningen

    Ordet demografi kommer fra de greske ordene demos, som betyr «folk», og grafein, som betyr «(be)skrive». Og det skal vi forsøke å gjøre her. Vi skal beskrive befolkningssituasjonen ulike steder i verden og undersøke hvordan endringer i levekår påvirker befolkningssituasjonen.   Ordet demografi kommer fra de greske ordene demos , som betyr «folk», og grafein, som betyr «(be)skrive». Og det skal vi forsøke å gjøre her. Vi skal beskrive befolkningssituasjonen ulike steder i verden og undersøke hvordan endringer i levekår påvirker befolkningssituasjonen.

  • Oppstart - Fattigdom og rikdom i verden – store forskjeller
    Arena 8–10
    Læringsløp
    Oppstart - Fattigdom og rikdom i verden – store forskjeller

    Etter å ha jobbet med temaet skal du kunne forklare og gi eksempler på hva som påvirker levekår sammenligne forskjellige levekår i verden i dag forklare forskjellen på levekår og livskvalitet presentere hvordan FNs bærekraftsmål kan bidra til en bærekraftig utvikling Hva tenker du når du ser dette bildet fra et nabolag i Johannesburg i Sør-Afrika?

  • Verdens befolkning
    Arena 8–10
    Artikkel
    En modell for levekår og befolkningsutvikling

    Bedring i levekårene har vist seg å ha den samme virkningen på befolkningen i mange land: Folk lever lenger og får færre barn. Samfunnsforskere har forsøkt å lage en modell som beskriver denne sammenhengen: den demografiske overgangsmodellen. Modellen viser hvordan fødsels- og dødsrater i et land endrer seg over tid. Bedring i levekårene har vist seg å ha den samme virkningen på befolkningen i mange land: Folk lever lenger og får færre barn. Samfunnsforskere har forsøkt å lage en modell som beskriver denne sammenhengen: den demografiske overgangsmodellen. Modellen viser hvordan fødsels- og dødsrater i et land endrer seg over tid. Vi ser at land går fra å ha høye fødsels- og dødsrater til tilsvarende lave rater etter hvert som økonomi og levekår blir bedre. Dette påvirker også befolkningsveksten i landet.

  • Kapitler fra Fabel 8
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 11: Skriv en fagartikkel

    Skriving er et viktig redskap i alle fag, og det å kunne skrive en god fagartikkel vil komme til nytte i mange situasjoner.

  • Ordklassene
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Ordklasser – oppgaver

    Her finner du oppgaver om ordklasser. 

  • Kapitler fra Fabel 9
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 9: Fortell med ord og bilder

    De siste 20 årene har det kommet stadig flere bildebøker for ungdom og voksne. Det meste av ungdomslitteraturen på markedet er imidlertid hybrider, som blander elementer fra bilderomaner, tegneserier, bildebøker og romaner.

  • Kapitler fra Fabel 9
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 14: Språk og identitet

    I Fagfornyelsens overordnede del ”Fagets relevans og sentrale verdier” kan vi lese at: ”Gjennom arbeid med faget norsk skal elevene bli trygge språkbrukere og bevisste på sin egen språklige og kulturelle identitet innenfor et inkluderende fellesskap der flerspråklighet blir verdsatt som en ressurs”. I kompetansemålene for læreplanen står det at elevene skal ”forklare den historiske bakgrunnen for bokmål og nynorsk og reflektere over statusen til de offisielle språkene i Norge i dag” og at de ”skal utforske språklig variasjon og mangfold i Norge og reflektere over holdninger til ulike språk og talespråkvarianter”. Disse føringene har vært styrende for arbeidet med dette kapitlet om språk og identitet. Kapitlet er delt inn i ulike deler som hver på sin måte tar for seg hvordan språkbruk bidrar til å forme vår identitet. Kapitlet tar for seg for seg dialekter, bokmål og nynorsk, samisk språk og kultur, multietnolekt og holdninger til språk og språkbruk.

  • Kapitler fra Fabel 9
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 12: Hold deg til saken

    Både i kompetansemålene, i kjerneelementene og i de tverrfaglige temaet Demokrati og medborgerskap i norsk er det å kunne delta i samfunnsdebatten sentralt. Elevene skal øve seg i å delta både muntlig og skriftlig. I dette kapitlet tar vi utgangspunkt i Agnes Nordviks vei mot å bli en aktiv samfunnsdebattant. Hun har fått merke hvordan ulike kommentatorer prøver å hindre henne i å uttrykke sine meninger, noe som kan være et utgangspunkt for en diskusjon om dette fenomenet sammen med elevene. 

  • Kapitler fra Fabel 9
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 8: Les og skriv noveller

    I dag skriver mange novelleforfattere tekster som er forholdsvis lange, mens elevene oftest møter korte noveller i lærebøkene. Dersom elevene skal lære seg å skrive fortettede tekster på 1–4 sider med tanke på vurderingssituasjoner, er det nødvendig at eksempeltekstene er forholdsvis korte.

  • Kapitler fra Fabel 9
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 1: Les for å oppleve

    I møtet mellom den skjønnlitterære teksten og leseren kan det skapes magiske situasjoner, der leseren opplever å bli en del av fortellingen. Denne opplevelsen er styrt av leserens evne til å fylle inn tomrommene: alt som ikke er skildret eller forklart i teksten. Det krever tålmodighet og konsentrasjon å fylle inn tomrom i tekster skrevet for ungdom og voksne, noe norskfaget skal støtte og forberede elevene til å kunne gjøre på egen hånd.

  • Kapitler fra Fabel 9
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 10: Lag sammensatte tekster

    Dagens elever vokser opp i et bildesamfunn der sammensatte tekster omgir oss på alle kanter. De er vant til å lese og tolke bilder fra ulike bildemedier fra de er bittesmå. Monomodale tekster appellerer i liten grad til dem, som er vant til å forholde seg til mange ulike tegnsystem samtidig.

  • Kapitler fra Fabel 9
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 2: Er det sant?

    Hvordan skal vi være sikre på at noe er sant eller ikke? Hva legger vi i god kildekritikk og -bruk? Dette kapitlet tar for seg ulike måter å nærme seg fakta på, og øver elevene i å være kritiske i møte med ny informasjon.

  • Lærerveiledning
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Vurdering

    Utviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.

  • Kapitler fra Fabel 8
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 14: En reise i språket

    Hvorfor har språket vårt blitt som det har blitt? Og hvorfor har vi flere språk i Norge? Det siste kapitlet i Fabel 8-10  handler om utviklingen fram til det norske språket slik vi møter det i dag i skrift og tale. 

123

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)