Hopp til hovedinnhold

Søk

26 treff

  • Kapitler fra Fabel 8
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 12: Delta i debatten

    Det å kunne ytre seg på en måte som gjør at man blir tatt på alvor og lyttet til, er en viktig del av det å leve i et demokrati. Like viktig er det å kunne lytte til andre og å tenke kritisk igjennom det som blir formidlet. 

  • Tegneserier og bildebøker
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Persepolis

    Tegneserieromanen Persepolis av Marjane Satrapi.

    Tegneserie
  • Les kritisk
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Propaganda

    Propaganda er bevisst manipulering av folks tanker og følelser ved hjelp av sterke virkemidler som reklame, plakater, filmer og nyheter.

  • Diskuter
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Hvorfor må vi kunne diskutere?

    I løpet av livet vil du havne i mange ulike diskusjoner, noen mer alvorlige enn andre. Det ligger på en måte i vår natur å bry oss og mene noe om verden rundt oss.

  • Kapittelveiledninger
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 12: Delta i debatten

    Det å kunne ytre seg på en måte som gjør at man blir tatt på alvor og lyttet til, er en viktig del av det å leve i et demokrati. Like viktig er det å kunne lytte til andre og å tenke kritisk igjennom det som blir formidlet. 

  • Diskuter
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Seks regler for saklige diskusjoner

    Den norske filosofen Arne Næss utarbeidet seks regler for saklige og gode diskusjoner, inspirert av den gylne regel, eller gjensidighetsregelen som den også kalles.

  • Delta på nett
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Alltid pålogget

    Er du en multitasker? Er du pålogget og tilgjengelig uansett hva du holder på med? Hva gjør det med oss når vi gjør oss selv tilgjengelige døgnet rundt? Hvordan påvirker denne tilgjengeligheten oss og livene våre?

  • Noveller og kortprosa
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Skolegutt

    – Ride ride ranke. Se hvor skal nå veien gå … synger læreren høyt og klart og ser i taket. Hva han ser på, vet ikke lille Mattis, og hva læreren synger, vet han heller ikke. – Men alle synger med, for det har læreren sagt at de skal. Noen lavt, nesten uhørlig – andre noe høyere, men ingen så høyt og klart som læreren. Lille Mattis synger også.

    Bilde fra snødekt vidde
  • Terminprøve 9. trinn vår 2022
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Persepolis

    Tegneserieromanen Persepolis av Marjane Satrapi.

    Persepolis_thumb.PNG
  • Terminprøve 10. trinn vår 2022
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Skolegutt

    – Ride ride ranke. Se hvor skal nå veien gå … synger læreren høyt og klart og ser i taket. Hva han ser på, vet ikke lille Mattis, og hva læreren synger, vet han heller ikke. – Men alle synger med, for det har læreren sagt at de skal. Noen lavt, nesten uhørlig – andre noe høyere, men ingen så høyt og klart som læreren. Lille Mattis synger også.

    Bilde fra snødekt vidde
  • Terminprøve 8. trinn vår 2022
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Seks regler for saklige diskusjoner

    Den norske filosofen Arne Næss utarbeidet seks regler for saklige og gode diskusjoner, inspirert av den gylne regel, eller gjensidighetsregelen som den også kalles.

    iStock-1152314640.jpg
  • Bruk stemmen!
    Ytringsfrihet
    Artikkel
    Si fra i din egen kommune

    Artikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.Artikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.

  • Bruk stemmen!
    Ytringsfrihet
    Artikkel
    Skriv et leserinnlegg

    Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. 

  • Fra Arena 6: På flukt
    Ukraina
    Artikkel
    Ny i Norge

    Hvordan er det å være ny i Norge? Les Avas opplevelse av hvordan det var å flykte fra hjemlandet Iran til Norge. 

  • Fra Arena 6: På flukt
    Ukraina
    Artikkel
    På flukt fra forfølgelse

    I noen land ivaretar ikke  menneskerettighetene. Mange mennesker må flykte fordi de blir forfulgt eller truet. Når noen flykter fra forfølgelse, er det fordi de står i fare for å bli utsatt for overgrep på grunn av hvem de er, hva de mener eller tror på.

  • Viktige stemmer
    Ytringsfrihet
    Artikkel
    Hvordan påvirke?

    Mange mennesker kjemper for det de synes er viktig. Hva kan vi lære av dem? Og hvilke metoder kan vi bruke for å jobbe for et bedre samfunn?Mange mennesker kjemper for det de synes er viktig. Hva kan vi lære av dem? Og hvilke metoder kan vi bruke for å jobbe for et bedre samfunn?

  • Hva er ytringsfrihet?
    Ytringsfrihet
    Artikkel
    Ytringsfrihet

    Artikkel fra Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt ytringsfrihet og begrensninger i ytringsfriheten. Artikkel fra Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt ytringsfrihet og begrensninger i ytringsfriheten. 

  • Bruk stemmen!
    Ytringsfrihet
    Artikkel
    Tips til en god diskusjon

    Tips til en god diskusjon fra  Arena 5-7. Tips til en god diskusjon fra  Arena 5-7. 

  • Viktige stemmer
    Ytringsfrihet
    Artikkel
    På flukt fra forfølgelse

    Artikkel om mennesker som må flykte på grunn av meningene sine.Artikkel om mennesker som må flykte på grunn av meningene sine.

  • Hva vet dere om å flykte?
    Ukraina
    Læringsløp
    Hva vet dere om å flykte?

    I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.

12

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)