Hopp til hovedinnhold

Søk

10 treff

  • Til læreren

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Norskundervisning etter fagfornyelsen

    Den nye læreplanen på 8. og 9. trinn er innført, mens 10. trinn venter ett år til før kompetansemål og vurderingsordning blir endret. Blant annet må politikere og fagfolk finne ut av hvordan eksamensordningen for 10. trinn skal se ut, noe som styrer mye av arbeidet til norsklærerne på ungdomstrinnet. Vi lærebokforfattere jobber på spreng for å få nye læremidler klare til skolestart. Vi håper at vår tolkning av den nye planen stemmer over ens med det som blir den gjengse oppfatningen blant lærerne, og at læremidlene blir gode verktøy for lærere og elever.

  • Skriv en fortelling

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Friskriving

    Finn fram blyant og papir, og følg oppskriften på friskriving. Du kan gjerne bruke illustrasjonen som inspirasjon. 

  • Fortell, fortell

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Litterære virkemidler

    Når du skriver fortellinger, må du passe på å få med viktige detaljer for at leseren skal kunne forstå sammenhengene og leve seg inn i det som skjer. Samtidig bør du kutte ut alt som ikke er med på å bygge opp spenningen. Tar du med unødvendige detaljer, kan det bli kjedelig å lese. Bruk litterære virkemidler som beskrivelser, handlingsreferat, tankereferat, temposkift og replikker for å skape en god fortelling. Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.

    En gutt og en jente som sitter og skriver. Over hodene deres svever det figurer og ideer.
  • Noveller og kortprosa

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Forelsking

    Les "Forelsking" fra  Verdt å vite (trur eg) av Ragnar Hovland.

  • Noveller og kortprosa

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Foreldre

    Les "Foreldre" fra  Verdt å vite (trur eg) av Ragnar Hovland.

  • Les kritisk

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Les kritisk

    Når vi leser saktekster, er det viktig å være kritisk til innholdet. Det fins mange tekster som virker sanne, men som viser seg å være fulle av faktafeil. Siden vi lever i en verden full av informasjon, er det enda viktigere å være kritisk og stille spørsmål til det vi leser.

    Avisforside som illustrerer hvordan man avdekker fake news.
  • Les kritisk

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Varseltrekanten

    Hva er det første du gjør når du skal finne ny informasjon om et tema?

    Jente leser på pc-en sin
  • Fortell, fortell

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Bygg opp en fortelling

    Tenk nøye gjennom hvordan du starter fortellingen din. Innledningen bestemmer nemlig ikke bare om leseren har lyst til å lese videre, men også hvordan leseren ser for seg det du skal skrive om. Det er mange måter å starte fortellinger på. Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.

    Figurer som skriver innledning, hoveddel og avslutning på en tavle
  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

    Foreldre

    Før du leser Diskuter Hvilke av egenskapene under er viktigst hos foreldre, hvilke er mindre viktige, og hvilke er uviktige? morsom, gammeldags, huslig, nytenkende, åpen, veltrent, moderne, kul, snill, rettferdig, raus, streng, støttende, intelligent, eventyrlysten, sterk. Diskuter svarene deres i klassen.

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

    Forelsking

    Start Før du leser Kan man sammenlikne forelskelse med å kjøre berg- og-dal-bane? Begrunn svaret.

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)