Hopp til hovedinnhold

Søk

28 treff

  • Den kalde krigen

    Kjemi 1

    Artikkel

    Den kalde krigen – øst mot vest

    Den kalde krigen kaller vi forholdet mellom supermaktene USA og Sovjetunionen etter annen verdenskrig og fram til rundt 1990.

  • Den kalde krigen

    Arena 8–10

    Artikkel

    Den kalde krigen blir global

    I de første årene etter annen verdenskrig foregikk den kalde krigen først og fremst i Europa. Begge supermaktene ønsket å kunne påvirke andre land, også i andre verdensdeler. Dermed spredte den kalde krigen seg til flere steder. I de første årene etter annen verdenskrig foregikk den kalde krigen først og fremst i Europa. Begge supermaktene ønsket å kunne påvirke andre land, også i andre verdensdeler. Dermed spredte den kalde krigen seg til flere steder.

  • Den kalde krigen

    Kjemi 1

    Artikkel

    Europa deles

    Tyskland ble altså delt i to land. Øst-Tyskland fikk et kommunistisk styresett, som i Sovjetunionen. Vest-Tyskland fikk et demokratisk styresett med frie valg, som i USA og Vest-Europa. Tyskland ble altså delt i to land. Øst-Tyskland fikk et kommunistisk styresett, som i Sovjetunionen. Vest-Tyskland fikk et demokratisk styresett med frie valg, som i USA og Vest-Europa.

  • Den kalde krigen

    Arena 8–10

    Artikkel

    Mot slutten av den kalde krigen

    Som vi har sett, preget den kalde krigen store deler av etterkrigstiden i hele verden. Hva førte til at den tok slutt? Som vi har sett, preget den kalde krigen store deler av etterkrigstiden i hele verden. Hva førte til at den tok slutt?

  • 6 Sannsynlighet

    Matematikk S1

    Video

  • Folket mot kongen!

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Folket mot kongen!

    Demokratiet i Athen varte bare i litt over hundre år. Etter det gikk det mer enn to tusen år før demokrati ble vanlig i mange land. På slutten av 1700-tallet begynte man igjen å snakke om demokrati. Hva skjedde?Demokratiet i Athen varte bare i litt over hundre år. Etter det gikk det mer enn to tusen år før demokrati ble vanlig i mange land. På slutten av 1700-tallet begynte man igjen å snakke om demokrati. Hva skjedde?

  • Den kalde krigen

    Arena 8–10

    Artikkel

    Overvåkning og kontroll – før og nå

    Selv om den kalde krigen er over, finnes det fortsatt spenninger mellom mange land. Stater prøver å påvirke andre land, og de ønsker å skaffe seg informasjon om dem. Men metodene har endret seg.

  • Hva vet dere om å flykte?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om å flykte?

    I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.

  • Hva er ytringsfrihet?

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Ytringsfrihet

    Artikkel fra Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt ytringsfrihet og begrensninger i ytringsfriheten. Artikkel fra Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt ytringsfrihet og begrensninger i ytringsfriheten. 

  • Viktige stemmer

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    På flukt fra forfølgelse

    Artikkel om mennesker som må flykte på grunn av meningene sine.Artikkel om mennesker som må flykte på grunn av meningene sine.

  • På flukt

    Arena 5–7

    Artikkel

    Ny i Norge

    Hvordan er det å være ny i Norge? Les Avas opplevelse av hvordan det var å flykte fra hjemlandet Iran til Norge. 

  • Fra Arena 6: På flukt

    Sammen for Ukraina

    Artikkel

    Ny i Norge

    Hvordan er det å være ny i Norge? Les Avas opplevelse av hvordan det var å flykte fra hjemlandet Iran til Norge. 

  • Fra Arena 6: På flukt

    Sammen for Ukraina

    Artikkel

    På flukt fra forfølgelse

    I noen land ivaretar ikke  menneskerettighetene. Mange mennesker må flykte fordi de blir forfulgt eller truet. Når noen flykter fra forfølgelse, er det fordi de står i fare for å bli utsatt for overgrep på grunn av hvem de er, hva de mener eller tror på.

  • 7 Sannsynlighet

    Matematikk S2

    Video

  • Tekstbank

    Arena 5–7

    Artikkel

    Reklame i forskningsdrakt

    Les tittelen ovenfor. Hva betyr dette? Hva skal dere lære om i denne delen, tror dere?

  • Lovlig unormal

    Arena 5–7

    Artikkel

    Det som er lov, er ikke alltid bra

    Artikkel i Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt hva som er lovlig og ikke, ytringsfrihet, diskriminering og trusler. Artikkel i Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt hva som er lovlig og ikke, ytringsfrihet, diskriminering og trusler. 

  • Tekstbank

    Arena 5–7

    Artikkel

    På flukt fra forfølgelse

    I noen land ivaretar ikke  menneskerettighetene. Mange mennesker må flykte fordi de blir forfulgt eller truet. Når noen flykter fra forfølgelse, er det fordi de står i fare for å bli utsatt for overgrep på grunn av hvem de er, hva de mener eller tror på.

  • Lyttinga er viktigere enn ytringa!

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Lyttinga er viktigere enn ytringa!

    Elevene møter radioprogramleder Tete Andreas Lidbom i seks ulike filmer, og får høre han fortelle om egne opplevelser, tanker og meninger om temaer som rasisme, ytringsfrihet og diskriminering. Hver film har varierte oppgaver tilknyttet seg. Elevene møter radioprogramleder Tete Andreas Lidbom i seks ulike filmer, og får høre han fortelle om egne opplevelser, tanker og meninger om temaer som rasisme, ytringsfrihet og diskriminering. Hver film har varierte oppgaver tilknyttet seg. 

  • Den kalde krigen

    Arena 8–10

    Artikkel

    Lag et tankekart

    Her kan du lage ditt eget tankekart med notater fra dette temaet. Tankekartet kan være nyttig å bruke før vurderingssituasjoner, og som en rask repetisjon når du trenger det.

    karikaturtegning av to som bryter håndbak mens de sitter på raketter
  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Når noe eller noen ikke passer inn

    Elevene reflekterer over hvordan vi kan møte noe som er ukjent eller annerledes for oss, og hvordan vi alle sammen kan bidra til et mer inkluderende og likeverdig fellesskap. Elevene utforsker også én av de kjente personene de møter i arbeid med temaet, og finner blant annet ut mer om hvordan denne personen har engasjert seg for et mer inkluderende samfunn. Elevene reflekterer over hvordan vi kan møte noe som er ukjent eller annerledes for oss, og hvordan vi alle sammen kan bidra til et mer inkluderende og likeverdig fellesskap. Elevene utforsker også én av de kjente personene de møter i arbeid med temaet, og finner blant annet ut mer om hvordan denne personen har engasjert seg for et mer inkluderende samfunn. 

    Når noe eller noen ikke passer inn_thumb.png
12

Internet Explorer støttes ikke

Aschehoug univers fungerer kun med en moderne nettleser som for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)