Hopp til hovedinnhold

Søk

31 treff

  • Skriv en tweet og en skummel historie

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Skriv en tweet og en skummel historie

    Her finner du noen rare, komiske, skumle og irriterende personer det går an å skrive om. Hva tror du skjer når «ninjaen» møter «agenten»? Eller hva kommer «heksa» til å si når hun møter «nattevakta»? Kan du forestille deg hva som skjer i hodet til «skikkelsen i vinduet»? Velg minst to figurer du vil skrive om. På neste side kan du samle ideene dine i et tankekart. Ideene dine skal du bruke til å skrive en twittermelding fra politiet og en skummel historie for barn. Her finner du noen rare, komiske, skumle og irriterende personer det går an å skrive om. Hva tror du skjer når «ninjaen» møter «agenten»? Eller hva kommer «heksa» til å si når hun møter «nattevakta»? Kan du forestille deg hva som skjer i hodet til «skikkelsen i vinduet»? Velg minst to figurer du vil skrive om. På neste side kan du samle ideene dine i et tankekart. Ideene dine skal du bruke til å skrive en twittermelding fra politiet og en skummel historie for barn. 

    Illustrasjon med disse figurene: skyggen, sangeren, naboen, fiskeren, den fremmede, veiviseren, heksa, skikkelsen i vinduet, eleven, djevelen, eksperten, din beste venn, Romeo, jenta, den ordløse, Trine, sporene, fisken, professoren, agenten, ninjaen, nattevakta, helten, bølla og idioten.
  • Respons på saktekster

    Targets

    Læringsløp

    Respons på saktekster

    Elevene arbeider med respons på saktekster gjennom å vurdere en turbeskrivelse, skrive egne turbeskrivelser og forbedre egne tekster i temaet "Lær å skrive tekster" i Fabel 6 . Elevene arbeider med respons på saktekster gjennom å vurdere en turbeskrivelse, skrive egne turbeskrivelser og forbedre egne tekster i temaet "Lær å skrive tekster" i Fabel 6 . 

  • Hva vet dere om å flykte?

    Sammen for Ukraina

    Læringsløp

    Hva vet dere om å flykte?

    I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.

  • Utforsk saktekster

    Targets

    Læringsløp

    Utforsk saktekster

    Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les saktekst" i  Fabel 7 . 

    Thumb_Utforsk saktekster_tollere.png
  • Skriv fantasyfortelling

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Skriv fantasyfortelling

    Elevene arbeider med å planlegge, skrive og få respons på egen fantasyfortelling i tema "Fantasy" i Fabel 6 . Elevene arbeider med å planlegge, skrive og få respons på egen fantasyfortelling i tema "Fantasy" i Fabel 6 . 

  • Et møte med dyr

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Et møte med dyr

    I temaet "Skriv fortellinger" i Fabel 6 skriver elevene et dikt eller en kort fortelling om et møte med dyr. I temaet "Skriv fortellinger" i Fabel 6 skriver elevene et dikt eller en kort fortelling om et møte med dyr. 

  • Utforsk meninger

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk meninger

    Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Si meningen din!" i  Fabel 7 .Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Si meningen din!" i  Fabel 7 .

  • Utforsk litterær samtale

    Targets

    Læringsløp

    Utforsk litterær samtale

    Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Litterær samtale" i  Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Litterær samtale" i  Fabel 6 . 

  • Utforsk dialekter

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk dialekter

    Har du lagt merke til at mennesker i Norge snakker på ulike måter? I arbeid med temaet dialekter  blir du kjent med ulike dialekter i landet vårt og hva som kjennetegner disse. I denne delen skal du forberede deg på videre arbeid med temaet. Har du lagt merke til at mennesker i Norge snakker på ulike måter? I arbeid med temaet dialekter  blir du kjent med ulike dialekter i landet vårt og hva som kjennetegner disse. I denne delen skal du forberede deg på videre arbeid med temaet. 

  • Utforsk skjønnlitteratur

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk skjønnlitteratur

    I temaet "Les skjønnlitteratur 6" møter du en rekke skjønnlitterære tekster i ulike sjangre. I denne delen skal du forberede deg på å arbeide med disse tekstene. Hvilke tekster skal du egentlig lese, og hva er lurt å tenke på før du begynner å lese?  I temaet "Les skjønnlitteratur 6" møter du en rekke skjønnlitterære tekster i ulike sjangre. I denne delen skal du forberede deg på å arbeide med disse tekstene. Hvilke tekster skal du egentlig lese, og hva er lurt å tenke på før du begynner å lese?  

  • Utforsk en forfatters arbeid

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk en forfatters arbeid

    Elevene utforsker hva de vet fra før og hva de skal lære i videre arbeid med temaet "Møt en forfatter". Elevene utforsker hva de vet fra før og hva de skal lære i videre arbeid med temaet "Møt en forfatter". 

  • Utforsk lesestrategier

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk lesestrategier

    Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les for å forstå" i  Fabel 7 . Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les for å forstå" i  Fabel 7 . 

  • Utforsk fellesskap

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk fellesskap

    Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Delta" i Fabel 7 . Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Delta" i Fabel 7 . 

  • Utforsk bok og teater

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk bok og teater

    Oppstartsløp som legger til rette for at elevene får utforske og forberede seg til arbeid med temaet "Fra bok til teater" i  Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for at elevene får utforske og forberede seg til arbeid med temaet "Fra bok til teater" i  Fabel 6 . 

  • Terminprøve 9. trinn høst 2021

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Terminprøve 9. trinn høst 2021

    Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Dyr og mennesker».  I forberedelsesdelen får du lese mange ulike tekster, for eksempel eventyr, saktekster og film. Du får også lytte til musikk og se bilder og illustrasjoner som handler om vårt forhold til dyr.  Terminprøven består av fire deler. I de to første delene skal du vise at du kan lese og forstå ulike tekster. I de to andre delene skal du skrive én kort tekst og én lang tekst.Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Dyr og mennesker».  I forberedelsesdelen får du lese mange ulike tekster, for eksempel eventyr, saktekster og film. Du får også lytte til musikk og se bilder og illustrasjoner som handler om vårt forhold til dyr.  Terminprøven består av fire deler. I de to første delene skal du vise at du kan lese og forstå ulike tekster. I de to andre delene skal du skrive én kort tekst og én lang tekst.

  • Terminprøve 10. trinn høst 2021

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Terminprøve 10. trinn høst 2021

    Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Dyr, mennesker og jorda».  I forberedelsesdelen får du lese mange ulike tekster, for eksempel romanutdrag, saktekster og film. Du får også lytte til musikk og se bilder og illustrasjoner som handler om vårt forhold til dyr og jorda vi lever på.  Terminprøven består av fire deler. I de to første delene skal du vise at du kan lese og forstå ulike tekster. I de to andre delene skal du skrive én kort tekst og én lang tekst.Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Dyr, mennesker og jorda».  I forberedelsesdelen får du lese mange ulike tekster, for eksempel romanutdrag, saktekster og film. Du får også lytte til musikk og se bilder og illustrasjoner som handler om vårt forhold til dyr og jorda vi lever på.  Terminprøven består av fire deler. I de to første delene skal du vise at du kan lese og forstå ulike tekster. I de to andre delene skal du skrive én kort tekst og én lang tekst.

  • Skriv en artikkel til skoleavisa

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Skriv en artikkel til skoleavisa

    Her lærer du å skrive en artikkel der du presenterer et tema du er interessert i eller vil lære mer om. Den kan handle om alt fra dyr, sport og musikk til astronomi, historie eller mytologi. Tenk deg at mottakeren er en som ikke kan noe særlig om temaet fra før, og at artikkelen skal presenteres i en digital skoleavis.  Når du skal jobbe med å skrive artikkelen, skal du først lese en artikkel om Minecraft skrevet av en elev. samle dine egne ideer i et tankekart og lage disposisjon. bygge opp din egen artikkel. bruke bindeord og -fraser. få respons av en skrivevenn.Her lærer du å skrive en artikkel der du presenterer et tema du er interessert i eller vil lære mer om. Den kan handle om alt fra dyr, sport og musikk til astronomi, historie eller mytologi. Tenk deg at mottakeren er en som ikke kan noe særlig om temaet fra før, og at artikkelen skal presenteres i en digital skoleavis.  Når du skal jobbe med å skrive artikkelen, skal du først lese en artikkel om Minecraft skrevet av en elev. samle dine egne ideer i et tankekart og lage disposisjon. bygge opp din egen artikkel. bruke bindeord og -fraser. få respons av en skrivevenn.

  • Utforsk et tema

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk et tema

    Hva interesserer og engasjerer deg? I temaet "Fordyp deg - les og skriv" skal du få undersøke et tema du velger helt selv. Du skal skrive en fordypningsoppgave om temaet, og om du ønsker det kan du også lage en film!  For å hjelpe deg med å velge tema for oppgaven din, skal du først lese og arbeide med to saker som kan inspirere deg til å velge tema. For hvor kommer egentlig skatesporten fra, og hvordan er det å jobbe som politietterforsker? I dette læringsløpet skal du forberede deg på arbeid med temaet. Hva interesserer og engasjerer deg? I temaet "Fordyp deg - les og skriv" skal du få undersøke et tema du velger helt selv. Du skal skrive en fordypningsoppgave om temaet, og om du ønsker det kan du også lage en film!  For å hjelpe deg med å velge tema for oppgaven din, skal du først lese og arbeide med to saker som kan inspirere deg til å velge tema. For hvor kommer egentlig skatesporten fra, og hvordan er det å jobbe som politietterforsker? I dette læringsløpet skal du forberede deg på arbeid med temaet. 

  • Utforsk fortellinger

    Targets

    Læringsløp

    Utforsk fortellinger

    Oppstartsløp som legger til rette for at elevene får utforske og forberede seg til arbeid med temaet "Skriv fortellinger" i  Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for at elevene får utforske og forberede seg til arbeid med temaet "Skriv fortellinger" i  Fabel 6 . 

  • Utforsk sjangre og respons

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk sjangre og respons

    Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet "Lær å skrive tekster" i  Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet "Lær å skrive tekster" i  Fabel 6 . 

12

Internet Explorer støttes ikke

Aschehoug univers fungerer kun med en moderne nettleser som for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)