Hopp til hovedinnhold

Søk

40 treff

  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Ressurser og ressursbruk

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på  naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene.  steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.

  • Fattigdom og rikdom i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Sammendrag

    Levekår er de økonomiske og sosiale forholdene mennesker lever under. Levekår kan måles på ulike måter.

  • Verdens befolkning

    Arena 8–10

    Artikkel

    Migrasjon – mennesker på flyttefot

    Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.

    Foreldre med et barn som løper hektisk gjennom en støvete krattørken
  • Eventyr: Keiserens nye klær

    Ytringsfrihet

    Læringsløp

    Eventyr: Keiserens nye klær

    Et tverrfaglig opplegg om ytringsfrihet og å tørre å si fra.Et tverrfaglig opplegg om ytringsfrihet og å tørre å si fra.

    Lesetekst
  • Norgesrebus

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Norgesrebus

    En rebus som repeterer og lar elevene finne ut mer om steder i Norge. Elevene samler bokstaver og kommer fram til et løsningsord. 

  • Hva viser kartet?

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Hva viser kartet?

    Et læringsløp om kart og karttegn.

  • Norge på kryss og tvers

    Momente 1

    Artikkel

    Norge har ulike landskap

    Tekst og bilder av ulike natur- og kulturlandskap i Norge.

  • Oppstart – Norge på kryss og tvers

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Oppstart – Norge på kryss og tvers

    Læringsløp som er en oppstart til temaet Norge på kryss og tvers .

  • Reis Norge på kryss og tvers

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Reis Norge på kryss og tvers

    Et læringsløp som tar for seg steder i de ulike landsdelene i Norge. Elevene får lære om hvordan landskapet har blitt formet både av naturen og menneskene. Elevene skal velge seg et av stedene og lage et digitalt postkort derfra. I tillegg er det utforskende aktiviteter og diskusjonsoppgaver knyttet til de ulike stedene.

  • Min læring

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Min læring

    Læringsløp som avslutter temaet Norge på kryss og tvers .

  • Norge på kryss og tvers

    Arena 1–4

    Artikkel

    Byen – et landskap som mennesker har lagd

    En tekst som viser byenes utvikling. I tillegg skal elevene utforske utviklingen på eget hjemsted.

  • Norge på kryss og tvers

    Arena 1–4

    Artikkel

    Jordbruket – mat til folk og dyr

    Artikkel om jordbruk med eksempler på hvor det drives jordbruk.

  • Oppstart - Rett på nett

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Oppstart - Rett på nett

    Læringsløp i temaet "Rett på nett"Læringsløp i temaet "Rett på nett"

    En gutt med mobiltelefon.
  • Penger vi tjener og penger vi bruker

    Momente 2

    Læringsløp

    Penger vi tjener og penger vi bruker

    Et læringsløp som handler om inntekter og utgifter en familie kan ha. Elevene skal utforske hva ting koster og diskutere hva som er nødvendige og ikke så nødvendige utgifter.

    Penger, sedler, mynter.
  • Oppstart – Hvor tar pengene veien?

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Oppstart – Hvor tar pengene veien?

    Læringsløp som oppstart til temaet Hvor tar pengene veien .

  • Min læring

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Min læring

    Læringsløp som avslutter temaet  Hvor tar pengene veien?.

  • Vennskap

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Vennskap

    Læringsløp om vennskap og respektLæringsløp om vennskap og respekt

    Fem barn klatrer etter hverandre opp i et klatrestativ.
  • Oppstart – Vi i verden

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Oppstart – Vi i verden

    Læringsløp som oppstart til temaet Vi i verdenLæringsløp som oppstart til temaet Vi i verden

    Mange barn står øverst i et klatrestativ og alle blåser såpebobler opp i luften.
  • Livet i familien

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Livet i familien

    Læringsløp om endringene som har skjedd i familielivet de siste to generasjoneneLæringsløp om endringene som har skjedd i familielivet de siste to generasjonene

    Mennene går fra huset med hatt og jobbveske. Damer og barn er igjen i huset.
  • Steder før og nå

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Steder før og nå

    Læringsløp om hvordan steder utvikler og endrer segLæringsløp om hvordan steder utvikler og endrer seg

    En byggeplass med et høyt hus, gravemaskin og kran.
12

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)