Hopp til hovedinnhold

Søk

25 treff

  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Ressurser og ressursbruk

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på  naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene.  steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.

  • Mot en bedre verden?

    Arena 8–10

    Artikkel

    Menneskerettigheter

    Fra historien kjenner vi til en rekke eksempler på ledere som har begått overgrep mot befolkningen eller ikke gitt dem rettigheter som vi tar for gitt i Norge i dag. Jødeutryddelsen under annen verdenskrig er et eksempel på det. Fra historien kjenner vi til en rekke eksempler på ledere som har begått overgrep mot befolkningen eller ikke gitt dem rettigheter som vi tar for gitt i Norge i dag. Jødeutryddelsen under annen verdenskrig er et eksempel på det.

  • Verdens befolkning

    Arena 8–10

    Artikkel

    Migrasjon – mennesker på flyttefot

    Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.

    Foreldre med et barn som løper hektisk gjennom en støvete krattørken
  • Høytider i religionene

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Høytider i religionene

    Læringsløp om høytider i hinduismen, jødedommen, sikhismen, buddhismen og islam.Læringsløp om høytider i hinduismen, jødedommen, sikhismen, buddhismen og islam.

    Blid lita jente hviler haken i hendene. Hun har tente lys på bordet foran seg.
  • Vi er like og forskjellige

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Vi er like og forskjellige

    Læringsløp i temaet "Vi som bor i Norge"

    Mange ulike mennesker
  • Samene protesterer

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Samene protesterer

    Læringsløp om samenes kamp for sine rettigheter

    A4_04_05_thumb_v2.jpg
  • Hvordan levde de første samene?

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Hvordan levde de første samene?

    Læringsløp om samiske samfunn før og nå

  • Sjøsamiske samfunn

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Sjøsamiske samfunn

    Læringsløp om samiske samfunn før og n¨å

    A4_04_07_thumb.jpg
  • Sofia får kofte

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Sofia får kofte

    Læringsløp om samiske klesplagg og tradisjoner

    A4_04_07_thumb.jpg
  • Min læring

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Min læring

    Læringsløp som avslutter temaet om "Samiske samfunn før og nå"

    A4_04_09_thumb.jpg
  • Urettferdig behandlet

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Urettferdig behandlet

    Læringsløp om hvordan samene har blitt behandlet tidligere

    A4_04_04_thumb_v2.jpg
  • Min læring

    Grip teksten

    Læringsløp

    Min læring

    Læringsløp i temaet "Vi som bor i Norge"

    Elev som tenker.
  • Mange guder

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Mange guder

    Læringsløp om polyteisme.

  • Hinduistisk tempel

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Hinduistisk tempel

    Læringsløp i temaet "Hellige hus".Læringsløp i temaet "Hellige hus".

  • Oppstart – Hva gjør vi?

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Oppstart – Hva gjør vi?

    Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Hva gjør vi?"Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Hva gjør vi?"

    En gutt i bevegelse. Han peker opp og frem.
  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Havet

    Det meste av jorda er dekket av hav. Havet er viktig for livet på jorda av flere grunner. Havstrømmene frakter varmt vann fra ekvator mot polene og kaldt vann fra polene mot ekvator. På denne måten er havstrømmene med på å balansere klimaet  på jorda og gjøre temperaturforskjellene mellom ekvator og polene mindre ekstreme. Fordi mye av havvannet fordamper og  blir til nedbør, kommer også en del av ferskvannet fra havet.

  • Oppstart – Vi som bor i Norge

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Oppstart – Vi som bor i Norge

    Læringsløp i temaet "Vi som bor i Norge"

    Seks glade barn står ved siden av hverandre på en rekke.
  • Kailash

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Kailash

    Læringsløpet "Kailash" i temaet "Hva gjør vi?"Læringsløpet "Kailash" i temaet "Hva gjør vi?"

  • Fattigdom og rikdom i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Sammendrag

    Levekår er de økonomiske og sosiale forholdene mennesker lever under. Levekår kan måles på ulike måter.

  • Livsviktige reinsdyr

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Livsviktige reinsdyr

    Læringsløp om reinsdyrenes betydning for samer

12

Internet Explorer støttes ikke

Aschehoug univers fungerer kun med en moderne nettleser som for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)