Hopp til hovedinnhold

Søk

61 treff

  • Kailash

    Store spørsmål 1-4

    Læringsløp

    Kailash

    Læringsløpet "Kailash" i temaet "Hva gjør vi?"Læringsløpet "Kailash" i temaet "Hva gjør vi?"

  • Oppstart – Hva gjør vi?

    Store spørsmål 1-4

    Læringsløp

    Oppstart – Hva gjør vi?

    Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Hva gjør vi?"Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Hva gjør vi?"

    En gutt i bevegelse. Han peker opp og frem.
  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Ressurser og ressursbruk

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på  naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene.  steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.

  • Fattigdom og rikdom i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Sammendrag

    Levekår er de økonomiske og sosiale forholdene mennesker lever under. Levekår kan måles på ulike måter.

  • Fortellingen om ...

    Store spørsmål 1-4

    Artikkel

    Brahman

    Tekst i temaet "Fortellingen om ..."Tekst i temaet "Fortellingen om ..."

    To menn sitter på hvert sitt teppe ute blant trærne.
  • Høytider og merkedager

    Store spørsmål 1-4

    Artikkel

    Kailash feirer divali

    Tekst i temaet "Høytider og merkedager"Tekst i temaet "Høytider og merkedager"

  • Oppstart – Høytider og merkedager

    Store spørsmål 1-4

    Læringsløp

    Oppstart – Høytider og merkedager

    Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Høytider og merkedager"Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Høytider og merkedager"

    En jente i bevegelse. Hun peker opp og frem.
  • Verdens befolkning

    Arena 8–10

    Artikkel

    Migrasjon – mennesker på flyttefot

    Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.

    Foreldre med et barn som løper hektisk gjennom en støvete krattørken
  • Å bruke løkker

    Matemagisk 1–4

    Læringsløp

    Led roboten i mål

    Oppgave fra læringsløpet "Å bruke løkker" i temaet "Programmering".Oppgave fra læringsløpet "Å bruke løkker" i temaet "Programmering".

    oppgaver
  • Aktiviteter i klasserommet

    Matemagisk 1–4

    Artikkel

    Tampen brenner

    Aktivitet i temaet "Programmering".Aktivitet i temaet "Programmering".

    Aktivitet
  • Å bruke løkker

    Matemagisk 1–4

    Læringsløp

    Mitt skip er lastet med ...

    Aktivitet fra læringsløpet "Å bruke løkker" i temaet "Programmering".Aktivitet fra læringsløpet "Å bruke løkker" i temaet "Programmering".

    Aktivitet
  • Å bruke variabler

    Matemagisk 1–4

    Læringsløp

    Hva endrer seg?

    Artikkel fra læringsløpet "Å bruke variabler" i temaet "Programmering".Artikkel fra læringsløpet "Å bruke variabler" i temaet "Programmering".

    Snakk sammen
  • Å følge en oppskrift

    Matemagisk 1–4

    Læringsløp

    Hva er en god kode?

    Snakke matte fra læringsløpet "Å følge oppskrifter" i temaet "Programmering".Snakke matte fra læringsløpet "Å følge oppskrifter" i temaet "Programmering".

  • Å bruke løkker

    Matemagisk 1–4

    Læringsløp

    Bollemaskin

    Snakke matte fra læringsløpet "Å bruke løkker" i temaet "Programmering".Snakke matte fra læringsløpet "Å bruke løkker" i temaet "Programmering".

    Snakk sammen
  • Å bruke løkker

    Matemagisk 1–4

    Læringsløp

    Å bruke løkker

    Læringsløp om løkker, i temaet "Programmering".Læringsløp om løkker, i temaet "Programmering".

    En robot går i sirkel. om og om igjen.
  • Å bruke løkker

    Matemagisk 1–4

    Læringsløp

    Fiks koden

    Oppgave fra læringsløpet "Å bruke løkker" i temaet "Programmering".Oppgave fra læringsløpet "Å bruke løkker" i temaet "Programmering".

    Snakk sammen
  • Å følge en oppskrift

    Matemagisk 1–4

    Læringsløp

    Brett papirfly

    Aktivitet fra læringsløpet "Å følge oppskrifter" i temaet "Programmering".Aktivitet fra læringsløpet "Å følge oppskrifter" i temaet "Programmering".

    Aktivitet
  • Å lage en oppskrift

    Matemagisk 1–4

    Læringsløp

    Rekkefølge i spill

    Aktivitet fra læringsløpet "Å lage oppskrifter" i temaet "Programmering".Aktivitet fra læringsløpet "Å lage oppskrifter" i temaet "Programmering".

    Aktivitet
  • Å følge en oppskrift

    Matemagisk 1–4

    Læringsløp

    Lag din egen kode

    Oppgave fra læringsløpet "Å følge oppskrifter" i temaet "Programmering".Oppgave fra læringsløpet "Å følge oppskrifter" i temaet "Programmering".

    Snakk sammen
  • Å følge en oppskrift

    Matemagisk 1–4

    Læringsløp

    Kommando

    Snakke matte fra læringsløpet "Å følge oppskrifter" i temaet "Programmering".Snakke matte fra læringsløpet "Å følge oppskrifter" i temaet "Programmering".

    Snakk sammen
1234

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)