Hopp til hovedinnhold

Søk

110 treff

  • Lærerveiledning

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Vurdering

    Utviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.

  • Kapitler fra Fabel 8

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 14: En reise i språket

    Hvorfor har språket vårt blitt som det har blitt? Og hvorfor har vi flere språk i Norge? Det siste kapitlet i Fabel 8-10  handler om utviklingen fram til det norske språket slik vi møter det i dag i skrift og tale. 

  • Kapitler fra Fabel 8

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 4: Les kritisk

    Kapitlet Les kritisk oppmuntrer elevene til å være kritiske til det de leser. De får kunnskap om hva de bør se etter for å vurdere en tekst, samtidig som de får oppgaver hvor de får bruke kunnskapen til å skrive selv. 

  • Årstider

    Store spørsmål 1-4

    Læringsløp

    Årstider

    Læringsløpet "Årstider" i temaet "Årstider og kalendere"Læringsløpet "Årstider" i temaet "Årstider og kalendere"

  • Leah

    Store spørsmål 1-4

    Læringsløp

    Leah

    Læringsløpet "Leah" i temaet "Hva gjør vi?"Læringsløpet "Leah" i temaet "Hva gjør vi?"

  • Mennesker, dyr og natur

    Store spørsmål 1-4

    Læringsløp

    Mennesker, dyr og natur

    Læringsløpet "Mennesker, dyr og natur" i temaet "Mennesket og jordkloden"Læringsløpet "Mennesker, dyr og natur" i temaet "Mennesket og jordkloden"

  • Å ta valg

    Store spørsmål 1-4

    Læringsløp

    Å ta valg

    Læringsløpet "Å ta valg" i temaet "Mennesket og jordkloden"Læringsløpet "Å ta valg" i temaet "Mennesket og jordkloden"

  • Samfunn

    Store spørsmål 1-4

    Læringsløp

    Samfunn

    Læringsløpet "Samfunn" i temaet "Leve sammen" som hører til hovedtemaet "Være sammen"Læringsløpet "Samfunn" i temaet "Leve sammen" som hører til hovedtemaet "Være sammen"

  • Elias

    Store spørsmål 1-4

    Læringsløp

    Elias

    Læringsløpet "Elias" i temaet "Hva gjør vi?"Læringsløpet "Elias" i temaet "Hva gjør vi?"

  • Menneskeverd

    Store spørsmål 1-4

    Læringsløp

    Menneskeverd

    Læringsløpet "Menneskeverd" i temaet "Leve sammen" som hører til hovedtemaet "Være sammen"Læringsløpet "Menneskeverd" i temaet "Leve sammen" som hører til hovedtemaet "Være sammen"

  • Kailash

    Store spørsmål 1-4

    Læringsløp

    Kailash

    Læringsløpet "Kailash" i temaet "Hva gjør vi?"Læringsløpet "Kailash" i temaet "Hva gjør vi?"

  • Mayla

    Store spørsmål 1-4

    Læringsløp

    Mayla

    Læringsløpet "Mayla" i temaet "Hva gjør vi?"Læringsløpet "Mayla" i temaet "Hva gjør vi?"

  • Matheo

    Store spørsmål 1-4

    Læringsløp

    Matheo

    Læringsløpet "Matheo" i temaet "Hva gjør vi?"Læringsløpet "Matheo" i temaet "Hva gjør vi?"

  • Kapitler fra Fabel 8

    Fabel 8–10

    Delnivå

    Kapittel 3: Skriv

    I læreplanen fra 2020 er skriving tydelig framhevet som kompetanser elevene trenger for å uttrykke tanker og følelser, delta i samfunnet og å lære i alle fag. Skriving framstår som en todelt kompetanse: elevene må beherske rettskriving, grammatikk og tekstbinding og de må kunne skrive ulike teksttyper der form og innhold passer til formålet. 

  • Oppstart – Leve sammen

    Store spørsmål 1-4

    Læringsløp

    Oppstart – Leve sammen

    Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Leve sammen" som hører til hovedtemaet "Være sammen"Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Leve sammen" som hører til hovedtemaet "Være sammen"

    En gutt i bevegelse. han peker opp og frem.
  • Kapitler fra Fabel 9

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 1: Les for å oppleve

    I møtet mellom den skjønnlitterære teksten og leseren kan det skapes magiske situasjoner, der leseren opplever å bli en del av fortellingen. Denne opplevelsen er styrt av leserens evne til å fylle inn tomrommene: alt som ikke er skildret eller forklart i teksten. Det krever tålmodighet og konsentrasjon å fylle inn tomrom i tekster skrevet for ungdom og voksne, noe norskfaget skal støtte og forberede elevene til å kunne gjøre på egen hånd.

  • Oppstart – Årstider og kalendere

    Store spørsmål 1-4

    Læringsløp

    Oppstart – Årstider og kalendere

    Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Kalender og årstider"Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Kalender og årstider"

    En gutt i bevegelse. Han peker opp og frem.
  • Kapitler fra Fabel 9

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 10: Lag sammensatte tekster

    Dagens elever vokser opp i et bildesamfunn der sammensatte tekster omgir oss på alle kanter. De er vant til å lese og tolke bilder fra ulike bildemedier fra de er bittesmå. Monomodale tekster appellerer i liten grad til dem, som er vant til å forholde seg til mange ulike tegnsystem samtidig.

  • Kapitler fra Fabel 9

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 12: Hold deg til saken

    Både i kompetansemålene, i kjerneelementene og i de tverrfaglige temaet Demokrati og medborgerskap i norsk er det å kunne delta i samfunnsdebatten sentralt. Elevene skal øve seg i å delta både muntlig og skriftlig. I dette kapitlet tar vi utgangspunkt i Agnes Nordviks vei mot å bli en aktiv samfunnsdebattant. Hun har fått merke hvordan ulike kommentatorer prøver å hindre henne i å uttrykke sine meninger, noe som kan være et utgangspunkt for en diskusjon om dette fenomenet sammen med elevene. 

  • Keiserens nye klær

    START

    Læringsløp

    Keiserens nye klær

    Et tverrfaglig opplegg om ytringsfrihet og å tørre å si fra.Et tverrfaglig opplegg om ytringsfrihet og å tørre å si fra.

    Keiserens nye klær

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)