Hopp til hovedinnhold

Søk

15 treff

  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Ressurser og ressursbruk

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på  naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene.  steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.

  • Fattigdom og rikdom i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Sammendrag

    Levekår er de økonomiske og sosiale forholdene mennesker lever under. Levekår kan måles på ulike måter.

  • Midtøsten

    Arena 8–10

    Artikkel

    Sammendrag

    Befolkningen i Midtøsten er sammensatt av ulike etniske grupper og religiøse retninger. Flertallet er muslimer, og arabisk er det vanligste språket.

  • Midtøsten

    Arena 8–10

    Artikkel

    Hva er typisk for Midtøsten?

    Midtøsten er et geografisk område sørøst for Middelhavet, men også en betegnelse for land som har en del til felles når det gjelder kultur. Befolkningen i området er sammensatt av ulike etniske grupper. De tilhører ulike religiøse retninger, men i de fleste landene er flertallet av befolkningen muslimer. Arabisk er det mest utbredte språket i Midtøsten, men det snakkes også kurdisk, persisk, hebraisk, tyrkisk og flere andre språk der. Midtøsten er et geografisk område sørøst for Middelhavet, men også en betegnelse for land som har en del til felles når det gjelder kultur. Befolkningen i området er sammensatt av ulike etniske grupper. De tilhører ulike religiøse retninger, men i de fleste landene er flertallet av befolkningen muslimer. Arabisk er det mest utbredte språket i Midtøsten, men det snakkes også kurdisk, persisk, hebraisk, tyrkisk og flere andre språk der.

  • Nasjonalisme

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning

    Nasjonalisme kan være en følelse av å høre til i et fellesskap og ønske det beste for landet sitt. Det kan også skape konflikt, krig og undertrykkelse. Hvordan oppsto nasjonalismen? Hva har nasjonalismen ført til? Og hva betyr nasjonalisme i dag?

  • Midtøsten

    Arena 8–10

    Artikkel

    Palestinerne og Israel: Hvem har rett til landet?

    «Det er en grunnleggende konflikt. Vi og de vil ha det samme: Vi vil begge ha Palestina.» «Det er en grunnleggende konflikt. Vi og de vil ha det samme: Vi vil begge ha Palestina.»

  • Midtøsten

    Arena 8–10

    Artikkel

    Bruk begrepene

    Bruk begrepene-oppgaver til kapitlet Midtøsten – konflikter med lange røtter.

  • Verdens befolkning

    Arena 8–10

    Artikkel

    Migrasjon – mennesker på flyttefot

    Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.

    Foreldre med et barn som løper hektisk gjennom en støvete krattørken
  • Fra Arena 6: På flukt

    Ukraina

    Artikkel

    På flukt fra krig og konflikt

    Elevene leser en fortelling om å måtte flykte på grunn av krig og konflikt.Elevene leser en fortelling om å måtte flykte på grunn av krig og konflikt.

  • Hva vet dere om å flykte?

    Ukraina

    Læringsløp

    Hva vet dere om å flykte?

    I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.

  • Oppstart

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Oppstart

    Læringsløp som oppstart til temaet Konflikter kan løsesLæringsløp som oppstart til temaet Konflikter kan løses

    En jente peker på broren sin, for å fortelle at det er han som har gjort noe galt.
  • Hvordan løse konflikter?

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Hvordan løse konflikter?

    Læringsløp om å løse konflikterLæringsløp om å løse konflikter

    En jente sitter på bakken og ser lei seg ut. Tre andre barn trøster henne.
  • Å lytte og samarbeide

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Å lytte og samarbeide

    Læringsløp om at konflikter kan løsesLæringsløp om at konflikter kan løses

    Fem barn står i en ring og ler, alle holder en arm i været og holder hverandre i hendene.
  • Min læring

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Min læring

    Læringsløp som avslutter temaet Konflikter kan løsesLæringsløp som avslutter temaet Konflikter kan løses

    En gutt som tenker
  • Hvordan oppstår konflikter?

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Hvordan oppstår konflikter?

    Læringsløp om konflikterLæringsløp om konflikter

    Fire jenter med sykler. Den ene holder opp telefonen og viser de andre noe.

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)