Hopp til hovedinnhold

Søk

13 treff

  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Ressurser og ressursbruk

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på  naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene.  steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.

  • Fattigdom og rikdom i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Sammendrag

    Levekår er de økonomiske og sosiale forholdene mennesker lever under. Levekår kan måles på ulike måter.

  • Verdens befolkning

    Arena 8–10

    Artikkel

    Migrasjon – mennesker på flyttefot

    Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.

    Foreldre med et barn som løper hektisk gjennom en støvete krattørken
  • Fra Arena 6: Konflikt

    Ukraina

    Artikkel

    Borgerkrigstiden i Norge

    Elevene ser film om borgerkrigstiden i Norge og arbeider med oppgaver i temaet "Konflikt" i Arena 6 . Elevene ser film om borgerkrigstiden i Norge og arbeider med oppgaver i temaet "Konflikt" i Arena 6 . 

  • Fra Arena 6: Konflikt

    Ukraina

    Artikkel

    Krig før og nå

    Elevene ser film om kriger før og nå og arbeider med oppgaver til filmen i temaet "Konflikt" i Arena 6 . Elevene ser film om kriger før og nå og arbeider med oppgaver til filmen i temaet "Konflikt" i Arena 6 . 

  • Livet i familien

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Livet i familien

    Læringsløp om endringene som har skjedd i familielivet de siste to generasjoneneLæringsløp om endringene som har skjedd i familielivet de siste to generasjonene

    Mennene går fra huset med hatt og jobbveske. Damer og barn er igjen i huset.
  • Steder før og nå

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Steder før og nå

    Læringsløp om hvordan steder utvikler og endrer segLæringsløp om hvordan steder utvikler og endrer seg

    En byggeplass med et høyt hus, gravemaskin og kran.
  • På skolen før

    Arena 1–4

    Læringsløp

    På skolen før

    Læringsløp om hvordan det var på skolen for tidligere generasjonerLæringsløp om hvordan det var på skolen for tidligere generasjoner

    Gutt står i hjørnet av et rom med ansiktet mot veggen
  • Min læring

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Min læring

    Læringsløp som avslutter arbeidet med "Hvordan var det før?"Læringsløp som avslutter arbeidet med "Hvordan var det før?"

    Et barn står med en hånd på haken og tenker.
  • Viktige spor

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Viktige spor

    Læringsløp i temaet De første menneskene i Norge.Læringsløp i temaet De første menneskene i Norge.

  • Livet i steinalderen

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Livet i steinalderen

    Læringsløp i temaet De første menneskene i Norge.Læringsløp i temaet De første menneskene i Norge.

  • Oppstart – Spor etter steinalder

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Oppstart – Spor etter steinalder

    Læringsløp i temaet De første menneskene i Norge.Læringsløp i temaet De første menneskene i Norge.

    En arkeolog graver frem en hodeskalle.
  • Samene protesterer

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Samene protesterer

    Læringsløp om samenes kamp for sine rettigheter

    A4_04_05_thumb_v2.jpg

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)