Fag
- Samfunnsfag (51)
- Engelsk (33)
- KRLE (31)
- Norsk (27)
- Tysk (27)
- Religion og etikk (26)
- Tverrfaglig (26)
- Fremmedspråk (25)
- Fysikk (25)
- Geofag (25)
- Geografi og geofag (25)
- Helse- og oppvekstfag (25)
Trinn
- 5. trinn (130)
- 6. trinn (130)
- 7. trinn (130)
- 1. trinn (49)
- 2. trinn (49)
- 3. trinn (49)
- 4. trinn (49)
- 10. trinn (44)
- 8. trinn (44)
- 9. trinn (44)
- Vg1 (27)
- Vg2 (25)
Nøkkelord
68 treff
-
Escape to Victory
Stages 8–10
Læringsløp
Escape to VictoryIn this text you can read the inspiring story of Danish footballer Nadia Nadim. Unit Focus reading and talking about overcoming hardship talking about who inspires us finding information about women football players learning football terminology in British and American
-
The Universal Declaration of Human Rights
Stages 8–10
Læringsløp
The Universal Declaration of Human RightsUnit Focus reading, writing and speaking about democracy and citizenship using relative pronouns evaluating sources using quotes and references
-
Kailash
Store spørsmål 1-4
Læringsløp
KailashLæringsløpet "Kailash" i temaet "Hva gjør vi?"Læringsløpet "Kailash" i temaet "Hva gjør vi?"
-
Terminprøve vår 2021
Stages 8–10
Læringsløp
Banksy - The Secret Street ArtistBanksy is the pseudonym of a British street artist. No one knows who he really is. His artwork can pop up anywhere, overnight.
-
Keiserens nye klær
START
Læringsløp
Keiserens nye klærEt tverrfaglig opplegg om ytringsfrihet og å tørre å si fra.Et tverrfaglig opplegg om ytringsfrihet og å tørre å si fra.
-
Oppstart – Hva gjør vi?
Store spørsmål 1-4
Læringsløp
Oppstart – Hva gjør vi?Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Hva gjør vi?"Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Hva gjør vi?"
-
Terminprøve vår 2021
Fabel 8–10
Læringsløp
Terminprøve vår 2021Om å bli hørt – å tørre å stå opp for sine meninger – å tørre å vise hvem en er – å sette spor etter segOm å bli hørt – å tørre å stå opp for sine meninger – å tørre å vise hvem en er – å sette spor etter seg
-
Terminprøve høst 2020
Fabel 8–10
Læringsløp
Terminprøve høst 2020om vennskap – identitet – selvfølelse – inkludering – likeverd – grenser – digital hverdagom vennskap – identitet – selvfølelse – inkludering – likeverd – grenser – digital hverdag
-
Bærekraftig ressursbruk i verden
Arena 8–10
Artikkel
Ressurser og ressursbrukEn ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.
-
Fattigdom og rikdom i verden
Arena 8–10
Artikkel
SammendragLevekår er de økonomiske og sosiale forholdene mennesker lever under. Levekår kan måles på ulike måter.
-
May, June
Stages 8–10
Artikkel
May DayDo most people go to school or work on 1 May in Norway? Why not?
-
March, April
Stages 8–10
Artikkel
International Women's DayWhat do you know about this day?
-
July, August
Stages 8–10
Artikkel
International Day of the World's Indigenous PeoplesWhat does indigenous people mean?
-
Fortellingen om ...
Store spørsmål 1-4
Artikkel
BrahmanTekst i temaet "Fortellingen om ..."Tekst i temaet "Fortellingen om ..."
-
September, October
Stages 8–10
Artikkel
United Nations DayThis is a day that celebrates friendship and co-operation between the countries in the United Nations. It is a day to think about peace and human rights.
-
Demokrati for alle
Arena 8–10
Litterær tekst
-
Høytider og merkedager
Store spørsmål 1-4
Artikkel
Kailash feirer divaliTekst i temaet "Høytider og merkedager"Tekst i temaet "Høytider og merkedager"
-
Oppstart – Høytider og merkedager
Store spørsmål 1-4
Læringsløp
Oppstart – Høytider og merkedagerLæringsløpet "Oppstart" i temaet "Høytider og merkedager"Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Høytider og merkedager"
-
Demokratiske ideer
Arena 8–10
Artikkel
Ideer fra antikken – det første demokratietVi må langt tilbake i tid for å finne de første ideene om at folket skal bestemme. For over 2500 år siden, i den perioden vi kaller antikken (ca. 1000 f.Kr.–500 e.Kr.), innførte bystaten Athen et system de kalte demokrati. Tanken var at folket skulle delta i alle viktige avgjørelser i byen. Dette var noe helt nytt. De fleste andre stater på denne tiden (og i lang tid framover) ble styrt av konger, fyrster eller keisere som mente at de var utvalgt av gudene til å herske over folket. Men athenerne tenkte annerledes.
-
Demokrati for alle
Arena 8–10
Artikkel
Kamp for stemmerettKamp for stemmerett