Hopp til hovedinnhold

Søk

25 treff

  • Ressurser i Norge

    Kjemi 1

    Artikkel

    Berggrunnen

    Berggrunnen er det faste underlaget (steinen) som vi finner på havbunnen og på land. Berggrunnen inneholder mange ressurser som har vært viktige for Norge opp gjennom historien. De første menneskene som kom til Norge, brukte stein til å lage våpen og redskaper. Etter hvert gjorde kunnskap og teknologi det mulig å hente ut metaller som jern, sølv og kobber fra enkelte typer stein, og gruvedrift ble en viktig industri mange steder i landet. Berggrunnen er det faste underlaget (steinen) som vi finner på havbunnen og på land. Berggrunnen inneholder mange ressurser som har vært viktige for Norge opp gjennom historien. De første menneskene som kom til Norge, brukte stein til å lage våpen og redskaper. Etter hvert gjorde kunnskap og teknologi det mulig å hente ut metaller som jern, sølv og kobber fra enkelte typer stein, og gruvedrift ble en viktig industri mange steder i landet.

  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Kjemi 1

    Artikkel

    Hvordan kan vi bruke ressursene mer bærekraftig i framtiden?

    For at vi skal få en mer bærekraftig ressursbruk i framtiden, trenger vi både politiske og teknologiske løsninger. For at vi skal få en mer bærekraftig ressursbruk i framtiden, trenger vi både politiske og teknologiske løsninger.

  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Ressurser og ressursbruk

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på  naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene.  steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.

  • Fattigdom og rikdom i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Sammendrag

    Levekår er de økonomiske og sosiale forholdene mennesker lever under. Levekår kan måles på ulike måter.

  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Sammendrag

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg etter som vi har fått mer kunnskap og teknologi.

  • Ressurser i Norge

    Arena 8–10

    Artikkel

    Vannet

    Ferskvann er en livsviktig ressurs, og her i Norge er det lett å ta tilgangen på rent vann for gitt. Rikelig med regn, mange innsjøer og store lagre med ferskvann under bakken gjør at vi sjelden trenger å bekymre oss for hvor lenge vi dusjer, eller om vi kan trekke ned i do etter hvert besøk. Ferskvann er en livsviktig ressurs, og her i Norge er det lett å ta tilgangen på rent vann for gitt. Rikelig med regn, mange innsjøer og store lagre med ferskvann under bakken gjør at vi sjelden trenger å bekymre oss for hvor lenge vi dusjer, eller om vi kan trekke ned i do etter hvert besøk.

  • Ressurser i Norge

    Arena 8–10

    Artikkel

    Jorda

    Med bratte dalsider i store deler av landet og et kaldt klima har ikke Norge det beste utgangspunktet for jordbruk. Tidligere produserte bøndene i stor grad bare mat til seg selv og familien. Men akkurat som med fisket har teknologiske endringer gjort at man kan drive jorda mer effektivt. Tilgang på nye maskiner og redskaper har gjort at det ikke trengs like mange til å jobbe på gårdene lenger. Med bratte dalsider i store deler av landet og et kaldt klima har ikke Norge det beste utgangspunktet for jordbruk. Tidligere produserte bøndene i stor grad bare mat til seg selv og familien. Men akkurat som med fisket har teknologiske endringer gjort at man kan drive jorda mer effektivt. Tilgang på nye maskiner og redskaper har gjort at det ikke trengs like mange til å jobbe på gårdene lenger.

  • Verdens befolkning

    Arena 8–10

    Artikkel

    Migrasjon – mennesker på flyttefot

    Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.

    Foreldre med et barn som løper hektisk gjennom en støvete krattørken
  • Oppstart

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Oppstart

    Læringsløp om å ta vare på jordaLæringsløp om å ta vare på jorda

  • Det blir varmere på jorda

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Det blir varmere på jorda

    Læringsløp om å ta vare på jordaLæringsløp om å ta vare på jorda

    Dame med lue og utejakke titter på gradestokken utenfor huset, for å se hvor varmt eller kaldt det er ute.
  • Min læring

    Momente 2

    Læringsløp

    Min læring

    Læringsløp i temaet Transport – Oppfinnelser som forandret verden.Læringsløp i temaet Transport – Oppfinnelser som forandret verden.

    En elev tenker på hva hun har lært. Fargerike symboler rundt hodet.
  • Spor naturen ikke liker

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Spor naturen ikke liker

    Læringsløp om å ta vare på jordaLæringsløp om å ta vare på jorda

    Sandstrand med fotspor, bilspor og tomme plastflasker
  • Min læring

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Min læring

    Læringsløp som oppsummerer arbeidet med temaet Vi i verdenLæringsløp som oppsummerer arbeidet med temaet Vi i verden

    En gutt som tenker
  • Oppstart – Vi i verden

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Oppstart – Vi i verden

    Læringsløp som oppstart til temaet Vi i verdenLæringsløp som oppstart til temaet Vi i verden

    Mange barn står øverst i et klatrestativ og alle blåser såpebobler opp i luften.
  • Leker i verden

    Momente 2

    Læringsløp

    Leker i verden

    Læringsløp om barn fra ulike land og lekene de likerLæringsløp om barn fra ulike land og lekene de liker

    Jente som smiler, hun står og holder en stor rosa ball.
  • Bilen

    Momente 2

    Læringsløp

    Bilen

    Læringsløp i temaet Transportmidler som forandret verdenLæringsløp i temaet Transportmidler som forandret verden

    En bil kjørende på en vei.
  • Transport og forurensning

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Transport og forurensning

    Læringsløp i temaet Transportmidler som forandret verdenLæringsløp i temaet Transportmidler som forandret verden

    Eksos fra en bil.
  • Transportmidler i framtiden

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Transportmidler i framtiden

    Læringsløp i temaet Transport – Oppfinnelser som forandret verden.Læringsløp i temaet Transport – Oppfinnelser som forandret verden.

    Selvkjørende passasjer drone som flyr i luften. 3D modell.
  • Min læring

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Min læring

    Læringsløp som oppsummerer temaet "Vi setter spor"Læringsløp som oppsummerer temaet "Vi setter spor"

    En elev tenker
  • Jernbanen

    Momente 2

    Læringsløp

    Jernbanen

    Læringsløp i temaet "Transportmidler som forandret verden"Læringsløp i temaet "Transportmidler som forandret verden"

    Et tog ankommer en togstasjon-
12

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)