Fag
- Norsk (21)
- KRLE (19)
- Religion og etikk (19)
- Samfunnsfag (17)
- Tverrfaglig (12)
- Engelsk (11)
- Fremmedspråk (11)
- Fysikk (11)
- Geofag (11)
- Geografi og geofag (11)
- Helse- og oppvekstfag (11)
- Historie (11)
Trinn
- 5. trinn (24)
- 6. trinn (24)
- 7. trinn (24)
- 10. trinn (17)
- 8. trinn (17)
- 9. trinn (17)
- 1. trinn (11)
- 2. trinn (11)
- 3. trinn (11)
- 4. trinn (11)
- Vg1 (11)
- Vg2 (11)
Nøkkelord
17 treff
-
Bruk stemmen!
Ytringsfrihet
Artikkel
Letter to the editorSkriveramme og modelltekst fra Quest 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet ytringsfrihet.
-
Hva vet dere om å flykte?
Sammen for Ukraina
Læringsløp
Hva vet dere om å flykte?I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.
-
Hva er ytringsfrihet?
Ytringsfrihet
Artikkel
YtringsfrihetArtikkel fra Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt ytringsfrihet og begrensninger i ytringsfriheten. Artikkel fra Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt ytringsfrihet og begrensninger i ytringsfriheten.
-
Bruk stemmen!
Ytringsfrihet
Artikkel
Si fra i din egen kommuneArtikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.Artikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.
-
Eventyr: Keiserens nye klær
Ytringsfrihet
Læringsløp
Eventyr: Keiserens nye klærEt tverrfaglig opplegg om ytringsfrihet og å tørre å si fra.Et tverrfaglig opplegg om ytringsfrihet og å tørre å si fra.
-
Fattigdom og rikdom i verden
Bokbussen RØD/BLÅ
Artikkel
SammendragLevekår er de økonomiske og sosiale forholdene mennesker lever under. Levekår kan måles på ulike måter.
-
Viktige stemmer
Ytringsfrihet
Artikkel
Hvordan påvirke?Mange mennesker kjemper for det de synes er viktig. Hva kan vi lære av dem? Og hvilke metoder kan vi bruke for å jobbe for et bedre samfunn?Mange mennesker kjemper for det de synes er viktig. Hva kan vi lære av dem? Og hvilke metoder kan vi bruke for å jobbe for et bedre samfunn?
-
Fra Arena 6: På flukt
Sammen for Ukraina
Artikkel
På flukt fra forfølgelseI noen land ivaretar ikke menneskerettighetene. Mange mennesker må flykte fordi de blir forfulgt eller truet. Når noen flykter fra forfølgelse, er det fordi de står i fare for å bli utsatt for overgrep på grunn av hvem de er, hva de mener eller tror på.
-
Bruk stemmen!
Ytringsfrihet
Artikkel
Prepare and give an opening speechAktivitet hvor elevene skal uttrykke sin mening om barns rett til utdanning.
-
Demokrati for alle
Arena 8–10
Artikkel
Bruk begrepeneSkriv en kort tekst der du bruker disse ordene: demokrati, ytringsfrihet, stemmerett, netthets, debatt. Teksten din skal brukes for å lære barn på mellomtrinnet hva disse begrepene betyr.
-
Bruk stemmen!
Ytringsfrihet
Artikkel
Skriv et leserinnleggSkriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet.
-
Bruk stemmen!
Ytringsfrihet
Artikkel
Tips til en god diskusjonTips til en god diskusjon fra Arena 5-7. Tips til en god diskusjon fra Arena 5-7.
-
Fra Arena 6: På flukt
Sammen for Ukraina
Artikkel
Ny i NorgeHvordan er det å være ny i Norge? Les Avas opplevelse av hvordan det var å flykte fra hjemlandet Iran til Norge.
-
Verdens befolkning
Arena 8–10
Artikkel
Migrasjon – mennesker på flyttefotOrdet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.
-
Bærekraftig ressursbruk i verden
Arena 8–10
Artikkel
Ressurser og ressursbrukEn ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.
-
Bærekraftig ressursbruk i verden
Arena 8–10
Artikkel
RegnskogeneKan du komme på noen eksempler som viser at teknologi har vært årsak til en miljøutfordring? Kan teknologien også være løsningen på den samme utfordringen?
-
Bærekraftig ressursbruk i verden
Arena 8–10
Artikkel
HavetDet meste av jorda er dekket av hav. Havet er viktig for livet på jorda av flere grunner. Havstrømmene frakter varmt vann fra ekvator mot polene og kaldt vann fra polene mot ekvator. På denne måten er havstrømmene med på å balansere klimaet på jorda og gjøre temperaturforskjellene mellom ekvator og polene mindre ekstreme. Fordi mye av havvannet fordamper og blir til nedbør, kommer også en del av ferskvannet fra havet.