Hopp til hovedinnhold

Søk

94 treff

  • Kailash
    Store spørsmål 1-4
    Læringsløp
    Kailash

    Læringsløpet "Kailash" i temaet "Hva gjør vi?"Læringsløpet "Kailash" i temaet "Hva gjør vi?"

  • Screenagers
    Stages 8–10
    Læringsløp
    Screenagers

    Teens spend a lot of time in front of screens. Is that a good or a bad thing? Unit Focus reading and talking about screen time doing a role play and a poster working with parts of speech: nouns and adjectives learning to structure five-paragraph texts

  • Oppstart – Hva gjør vi?
    Store spørsmål 1-4
    Læringsløp
    Oppstart – Hva gjør vi?

    Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Hva gjør vi?"Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Hva gjør vi?"

    En gutt i bevegelse. Han peker opp og frem.
  • Bærekraftig ressursbruk i verden
    Arena 8–10
    Artikkel
    Ressurser og ressursbruk

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på  naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene.  steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.

  • Fattigdom og rikdom i verden
    Arena 8–10
    Artikkel
    Sammendrag

    Levekår er de økonomiske og sosiale forholdene mennesker lever under. Levekår kan måles på ulike måter.

  • Les for å lære
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Forbered hjernen

    Før du leser, må du forberede hjernen din. Hjernen vår fungerer nemlig sånn at ny kunnskap må «feste seg» til noe vi allerede kan. Her finner du noen gode lesemetoder. Til slutt skal du lese en artikkel om brunrotta. 

  • Fortellingen om ...
    Store spørsmål 1-4
    Artikkel
    Brahman

    Tekst i temaet "Fortellingen om ..."Tekst i temaet "Fortellingen om ..."

    To menn sitter på hvert sitt teppe ute blant trærne.
  • Les
    Nye Zeppelin 1–4
    Artikkel
    Planetene i vårt solsystem

    Lesetekst i Nye Zeppelin 4Lesetekst i Nye Zeppelin 4

  • Høytider og merkedager
    Store spørsmål 1-4
    Artikkel
    Kailash feirer divali

    Tekst i temaet "Høytider og merkedager"Tekst i temaet "Høytider og merkedager"

  • Oppstart – Høytider og merkedager
    Store spørsmål 1-4
    Læringsløp
    Oppstart – Høytider og merkedager

    Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Høytider og merkedager"Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Høytider og merkedager"

    En jente i bevegelse. Hun peker opp og frem.
  • Les
    Nye Zeppelin 1–4
    Artikkel
    Det dypeste stedet

    Lesetekst i Nye Zeppelin 4Lesetekst i Nye Zeppelin 4

  • Verdens befolkning
    Arena 8–10
    Artikkel
    Migrasjon – mennesker på flyttefot

    Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.

    Foreldre med et barn som løper hektisk gjennom en støvete krattørken
  • Lese
    Fabel 1–4
    Læringsløp
    Lese

    Lese Vi øver på å lese.

    Thumbnail.
  • Skriv sammensatt tekst
    Fabel 1–4
    Læringsløp
    Skriv sammensatt tekst

    Læringsløp i temaet "Hei, her er jeg!"Læringsløp i temaet "Hei, her er jeg!"

    Thumbnail.
  • Dialekter: Å møe koste softisen?
    Fabel 1–4
    Læringsløp
    Dialekter: Å møe koste softisen?

    Læringsløp i temaet "Språket vårt".Læringsløp i temaet "Språket vårt".

    Tre barn bader i sjøen. Alle har på seg dykkerrmasker, og de ligger på en madrass som kan blåses opp og flyte på vannet.
  • Oppstart
    Fabel 1–4
    Læringsløp
    Oppstart

    Læringsløp i temaet "Huske lånekortet!"Læringsløp i temaet "Huske lånekortet!"

    Fabel løper fra startområdet.
  • Deichman
    Bokbussen RØD/BLÅ
    Læringsløp
    Deichman

    Læringsløp i temaet "Husk lånekortet!"Læringsløp i temaet "Husk lånekortet!"

    Deichman bibliotek. Biblioteket har fem etasjer og flatt tak. Hver etasje har mange vinduer. I øverste etasje er det et utbygg som gjør at det ser ut som om denne etasjen henger ut fra veggen.
  • Turister til Preikestolen
    Fabel 1–4
    Læringsløp
    Turister til Preikestolen

    Læringsløpet "Turister til Preikestolen" i temaet "Ut på tur".Læringsløpet "Turister til Preikestolen" i temaet "Ut på tur".

    Fjellplatået Preikestolen og med fjorden langt under seg.
  • Oppstart
    Fabel 1–4
    Læringsløp
    Oppstart

    Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Grøss og gru".Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Grøss og gru".

    Fabel løper fra startområdet.
  • Du trenger skrekk for å skremme
    Fabel 1–4
    Læringsløp
    Du trenger skrekk for å skremme

    Læringsløpet "Du trenger skrekk for å skremme" i temaet "Grøss og gru".Læringsløpet "Du trenger skrekk for å skremme" i temaet "Grøss og gru".

    Thumbnail.

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)