Hopp til hovedinnhold

Søk

107 treff

  • Kailash

    Store spørsmål 1-4

    Læringsløp

    Kailash

    Læringsløpet "Kailash" i temaet "Hva gjør vi?"Læringsløpet "Kailash" i temaet "Hva gjør vi?"

  • Screenagers

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Screenagers

    Teens spend a lot of time in front of screens. Is that a good or a bad thing? Unit Focus reading and talking about screen time doing a role play and a poster working with parts of speech: nouns and adjectives learning to structure five-paragraph texts

  • Sammensatt tekst 5A

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Sammensatt tekst 5A

    Gjennom utforskende og varierte oppgaver lærer elevene å lese og skrive sammensatte tekster. I dette læringsløpet lærer du å  utforske og beskrive sammenhengen mellom tekst og bilder.Gjennom utforskende og varierte oppgaver lærer elevene å lese og skrive sammensatte tekster. I dette læringsløpet lærer du å  utforske og beskrive sammenhengen mellom tekst og bilder.

  • Oppstart – Hva gjør vi?

    Store spørsmål 1-4

    Læringsløp

    Oppstart – Hva gjør vi?

    Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Hva gjør vi?"Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Hva gjør vi?"

    En gutt i bevegelse. Han peker opp og frem.
  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Ressurser og ressursbruk

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på  naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene.  steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.

  • Fattigdom og rikdom i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Sammendrag

    Levekår er de økonomiske og sosiale forholdene mennesker lever under. Levekår kan måles på ulike måter.

  • Les med Fabel

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Matilda

    Matilda elsker å lese og ønsker seg flere bøker. Faren hennes synes hun like gjerne kan se på tv, men Matilda finner en løsning! Matilda elsker å lese og ønsker seg flere bøker. Faren hennes synes hun like gjerne kan se på tv, men Matilda finner en løsning! 

  • Les for å lære

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Forbered hjernen

    Før du leser, må du forberede hjernen din. Hjernen vår fungerer nemlig sånn at ny kunnskap må «feste seg» til noe vi allerede kan. Her finner du noen gode lesemetoder. Til slutt skal du lese en artikkel om brunrotta. 

  • Fortellingen om ...

    Store spørsmål 1-4

    Artikkel

    Brahman

    Tekst i temaet "Fortellingen om ..."Tekst i temaet "Fortellingen om ..."

    To menn sitter på hvert sitt teppe ute blant trærne.
  • Høytider og merkedager

    Store spørsmål 1-4

    Artikkel

    Kailash feirer divali

    Tekst i temaet "Høytider og merkedager"Tekst i temaet "Høytider og merkedager"

  • Oppstart – Høytider og merkedager

    Store spørsmål 1-4

    Læringsløp

    Oppstart – Høytider og merkedager

    Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Høytider og merkedager"Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Høytider og merkedager"

    En jente i bevegelse. Hun peker opp og frem.
  • Verdens befolkning

    Arena 8–10

    Artikkel

    Migrasjon – mennesker på flyttefot

    Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.

    Foreldre med et barn som løper hektisk gjennom en støvete krattørken
  • Lese

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    Lese

    Lese Vi øver på å lese.

    Thumbnail.
  • Skriv sammensatt tekst

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    Skriv sammensatt tekst

    Læringsløp i temaet "Hei, her er jeg!"Læringsløp i temaet "Hei, her er jeg!"

    Thumbnail.
  • Dialekter: Å møe koste softisen?

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    Dialekter: Å møe koste softisen?

    Læringsløp i temaet "Språket vårt".Læringsløp i temaet "Språket vårt".

    Tre barn bader i sjøen. Alle har på seg dykkerrmasker, og de ligger på en madrass som kan blåses opp og flyte på vannet.
  • Oppstart

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    Oppstart

    Læringsløp i temaet "Huske lånekortet!"Læringsløp i temaet "Huske lånekortet!"

    Fabel løper fra startområdet.
  • Deichman

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Læringsløp

    Deichman

    Læringsløp i temaet "Husk lånekortet!"Læringsløp i temaet "Husk lånekortet!"

    Deichman bibliotek. Biblioteket har fem etasjer og flatt tak. Hver etasje har mange vinduer. I øverste etasje er det et utbygg som gjør at det ser ut som om denne etasjen henger ut fra veggen.
  • Turister til Preikestolen

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    Turister til Preikestolen

    Læringsløpet "Turister til Preikestolen" i temaet "Ut på tur".Læringsløpet "Turister til Preikestolen" i temaet "Ut på tur".

    Fjellplatået Preikestolen og med fjorden langt under seg.
  • Oppstart

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    Oppstart

    Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Grøss og gru".Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Grøss og gru".

    Fabel løper fra startområdet.
  • Du trenger skrekk for å skremme

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    Du trenger skrekk for å skremme

    Læringsløpet "Du trenger skrekk for å skremme" i temaet "Grøss og gru".Læringsløpet "Du trenger skrekk for å skremme" i temaet "Grøss og gru".

    Thumbnail.

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)