Hopp til hovedinnhold

Søk

40 treff

  • Søke på internett

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Søke på internett

    Læringsløp i temaet "Rett på nett"Læringsløp i temaet "Rett på nett"

    En jente søker på internett.
  • Oppstart - Rett på nett

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Oppstart - Rett på nett

    Læringsløp i temaet "Rett på nett"Læringsløp i temaet "Rett på nett"

    En gutt med mobiltelefon.
  • Hvem bestemmer i Norge?

    Arena 1–4

    Læringsløp

    Hvem bestemmer i Norge?

    Læringsløp knyttet til temaet demokrati og valg.Læringsløp knyttet til temaet demokrati og valg.

    Mennesker i rødt, hvit og blått står oppstilt som det norske flagg.
  • Kraft til å bære framtiden

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Kraft til å bære framtiden

    Hva er bærekraft, og hva menes egentlig med bærekraftsmålene? Dette er noe av det du skal få lære mer om i dette læringsløpet. Hva er bærekraft, og hva menes egentlig med bærekraftsmålene? Dette er noe av det du skal få lære mer om i dette læringsløpet. 

  • Det første demokratiet?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Det første demokratiet?

    Første gang ordet demokrati ble brukt, var i Athen for rundt 2500 år siden. Hvordan fungerte dette demokratiet? På hvilke måter var det annerledes enn demokrati i dag?Første gang ordet demokrati ble brukt, var i Athen for rundt 2500 år siden. Hvordan fungerte dette demokratiet? På hvilke måter var det annerledes enn demokrati i dag?

    krone
  • Eventyr: Keiserens nye klær

    Ytringsfrihet

    Læringsløp

    Eventyr: Keiserens nye klær

    Et tverrfaglig opplegg om ytringsfrihet og å tørre å si fra.Et tverrfaglig opplegg om ytringsfrihet og å tørre å si fra.

    Lesetekst
  • Stemmene som gjør demokratiet bedre

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Stemmene som gjør demokratiet bedre

    Demokratiet blir aldri helt perfekt. Derfor er det viktig å protestere hvis man opplever eller oppdager urettferdighet. Det finnes mange modige enkeltpersoner som har gjort demokratiet bedre ved å si fra. Noen av dem skal du få lese om i dette læringsløpet.Demokratiet blir aldri helt perfekt. Derfor er det viktig å protestere hvis man opplever eller oppdager urettferdighet. Det finnes mange modige enkeltpersoner som har gjort demokratiet bedre ved å si fra. Noen av dem skal du få lese om i dette læringsløpet.

  • Hva vet dere om menneskerettigheter?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om menneskerettigheter?

    I dette læringsløpet skal dere gjennom å snakke sammen om bilder, film og spørsmål, finne ut hva dere kan om menneskerettigheter fra før av. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere gjennom å snakke sammen om bilder, film og spørsmål, finne ut hva dere kan om menneskerettigheter fra før av. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.

    fokusbobler forside thumb
  • Hva vet dere om vikingtiden?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om vikingtiden?

    I dette læringsløpet skal dere gjennom å snakke sammen om bilder, film og spørsmål, finne ut hva dere kan om vikingtiden fra før av. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere gjennom å snakke sammen om bilder, film og spørsmål, finne ut hva dere kan om vikingtiden fra før av. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.

    fokusbobler forside thumb
  • Alle menneskers rettigheter

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Alle menneskers rettigheter

    Har du hørt om menneskerettighetene? Menneskerettighetene er rettigheter og friheter som gjelder for alle mennesker i verden, uansett hvem vi er, og hvor vi bor. Selv om menneskerettighetene er like for alle, lever vi ulike liv. Ikke alle mennesker får rettighetene sine oppfylt. Har du hørt om menneskerettighetene? Menneskerettighetene er rettigheter og friheter som gjelder for alle mennesker i verden, uansett hvem vi er, og hvor vi bor. Selv om menneskerettighetene er like for alle, lever vi ulike liv. Ikke alle mennesker får rettighetene sine oppfylt. 

  • En samisk historie om Norge

    Arena 5–7

    Læringsløp

    En samisk historie om Norge

    I Norge har vi to offisielle nasjonaldager. Det er grunnlovsdagen 17. mai og samenes nasjonaldag 6. februar. Hvordan kan det ha seg at vi har to nasjonaldager i Norge? Det skal vi utforske nærmere i dette læringsløpet.I Norge har vi to offisielle nasjonaldager. Det er grunnlovsdagen 17. mai og samenes nasjonaldag 6. februar. Hvordan kan det ha seg at vi har to nasjonaldager i Norge? Det skal vi utforske nærmere i dette læringsløpet.

  • Alle mennesker er like mye verdt

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Alle mennesker er like mye verdt

    Verdenserklæringen om menneskerettigheter slår fast at alle mennesker er like mye verdt. Man må ikke ha statsborgerskap eller være frisk eller tro på en spesiell religion for at menneskerettighetene skal gjelde. At alle er like mye verdt, er den aller viktigste tanken som menneskerettighetene bygger på.Verdenserklæringen om menneskerettigheter slår fast at alle mennesker er like mye verdt. Man må ikke ha statsborgerskap eller være frisk eller tro på en spesiell religion for at menneskerettighetene skal gjelde. At alle er like mye verdt, er den aller viktigste tanken som menneskerettighetene bygger på.

  • Eidsvoll 1814

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Eidsvoll 1814

    1814 var et dramatisk år i Norges historie. I løpet av bare ett år hadde vi byttet konge tre ganger! Vi hadde også gått ut av  med Danmark, og inn i union med Sverige. I tillegg hadde vi skrevet en egen grunnlov! Nå skal du få lære mer om disse hendelsene.1814 var et dramatisk år i Norges historie. I løpet av bare ett år hadde vi byttet konge tre ganger! Vi hadde også gått ut av  med Danmark, og inn i union med Sverige. I tillegg hadde vi skrevet en egen grunnlov! Nå skal du få lære mer om disse hendelsene.

  • Demokrati i verden gjennom historien

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Demokrati i verden gjennom historien

    Tanken om at folket skal være med på å bestemme, har dukket opp til ulike tider og på ulike steder gjennom historien. Vi skal utforske noen eksempler på dette og sammenlikne dem med hvordan vi tenker om demokrati i dag.Tanken om at folket skal være med på å bestemme, har dukket opp til ulike tider og på ulike steder gjennom historien. Vi skal utforske noen eksempler på dette og sammenlikne dem med hvordan vi tenker om demokrati i dag.

  • Vikingene og tinget

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Vikingene og tinget

    Husker du vikingene? I filmer, bøker og fortellinger blir de ofte framstilt som voldelige typer. Men de hadde også et system av lover og regler for å løse konflikter på fredelig vis.Husker du vikingene? I filmer, bøker og fortellinger blir de ofte framstilt som voldelige typer. Men de hadde også et system av lover og regler for å løse konflikter på fredelig vis.

  • Hva har vi lært?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva har vi lært?

    I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. 

    Hva har vi lært forside thumb
  • Hva har vi lært?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva har vi lært?

    I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. 

    Hva har vi lært forside thumb
  • Kvinnene protesterer

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Kvinnene protesterer

    Over hele verden fikk kvinner  mye seinere enn menn. I Norge gikk det nesten hundre år fra Grunnloven ble vedtatt i 1814, til de første kvinnene fikk stemme. Det skjedde etter en lang kamp der kvinnene protesterte mot at de var stengt ute fra demokratiet.Over hele verden fikk kvinner  mye seinere enn menn. I Norge gikk det nesten hundre år fra Grunnloven ble vedtatt i 1814, til de første kvinnene fikk stemme. Det skjedde etter en lang kamp der kvinnene protesterte mot at de var stengt ute fra demokratiet.

  • Kunsten å overbevise

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Kunsten å overbevise

    For borgerne i Athen var det å kunne overbevise andre den viktigste ferdigheten man kunne ha. Men hvordan blir man en overbevisende taler? Er det medfødt, eller kan man lære seg det?For borgerne i Athen var det å kunne overbevise andre den viktigste ferdigheten man kunne ha. Men hvordan blir man en overbevisende taler? Er det medfødt, eller kan man lære seg det?

    Maleri som viser Pnyx i det antikke Hellas. En mann, Perikles, står i midten av en forsamling og taler, mennene sitter rundt han. I bakgrunnen ligger Akropolis.
  • Folket mot kongen!

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Folket mot kongen!

    Demokratiet i Athen varte bare i litt over hundre år. Etter det gikk det mer enn to tusen år før demokrati ble vanlig i mange land. På slutten av 1700-tallet begynte man igjen å snakke om demokrati. Hva skjedde?Demokratiet i Athen varte bare i litt over hundre år. Etter det gikk det mer enn to tusen år før demokrati ble vanlig i mange land. På slutten av 1700-tallet begynte man igjen å snakke om demokrati. Hva skjedde?

12

Internet Explorer støttes ikke

Aschehoug univers fungerer kun med en moderne nettleser som for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)