Hopp til hovedinnhold

Søk

36 treff

  • Sannsynlighet

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Sannsynlighet

    I dette læringsløpet blir elevene kjent med begrepet sannsynlighet. De skal øve på å beskrive sannsynligheten til ulike hendelser med tall og de skal regne ut sannsynligheten for noen kjente situasjoner.I dette læringsløpet blir elevene kjent med begrepet sannsynlighet. De skal øve på å beskrive sannsynligheten til ulike hendelser med tall og de skal regne ut sannsynligheten for noen kjente situasjoner.

    Thumbnail.
  • Toppturer

    Matemagisk 5–7

    Artikkel

    Topptur

    En utfordrende oppgave om fordeling av pizza.En utfordrende oppgave om fordeling av pizza.

    thumb
  • Kontekstoppgaver

    Matemagisk 5–7

    Artikkel

    Kontekstoppgave: Aktivitetsdag på skolen

    Klasse 5A har aktivitetsdag på skolen. Løs oppgaver knyttet til brøk og desimaltall.Klasse 5A har aktivitetsdag på skolen. Løs oppgaver knyttet til brøk og desimaltall.

    Thumbnail.
  • Figurer med ulik form

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Figurer med ulik form

    Dette er det tredje læringsløpet til kapittel 1: Å utforske brøk. Elevene skal samtale om hvor stor brøkdel som er market i ulike figurer. Og de skal utforske med tegning hvordan like brøkdeler kan ha ulike former. Dette er det tredje læringsløpet til kapittel 1: Å utforske brøk. Elevene skal samtale om hvor stor brøkdel som er market i ulike figurer. Og de skal utforske med tegning hvordan like brøkdeler kan ha ulike former. 

    Thumbnail.
  • Å utforske brøk

    Matemagisk 5–7

    Artikkel

    Topptur

    Topptur om fargelegging av rutenett.Topptur om fargelegging av rutenett.

    thumb
  • Toppturer

    Matemagisk 5–7

    Artikkel

    Topptur

    Topptur om fargelegging av rutenett, knyttet til Å utforske brøk i Matemagisk 5.Topptur om fargelegging av rutenett, knyttet til Å utforske brøk i Matemagisk 5.

    thumb
  • Brøk, desimaltall og prosent

    Matemagisk 5–7

    Artikkel

    Tall med mange desimaler

    I denne artikkelen skal vi bruke programmering for å utforske tall med mange desimaler. 

  • Brøker som er større enn 1

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Brøker som er større enn 1

    Dette er det fjerde læringsløpet til kapittel 2: Likeverdige brøker. I dette læringsløpet blir elevene kjent med brøker større enn 1 og ser på hvordan brøkene kan skrives som uekte brøk og blandet tall.Dette er det fjerde læringsløpet til kapittel 2: Likeverdige brøker. I dette læringsløpet blir elevene kjent med brøker større enn 1 og ser på hvordan brøkene kan skrives som uekte brøk og blandet tall.

    Hiyanna foran en bod med store, genmanipulert frukt og grønnsaker.
  • Å sammenlikne brøker

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Å sammenlikne brøker

    I dette læringsløpet skal elevene utforske ulike strategier for å sammenlikne brøker med en   1 2 .I dette læringsløpet skal elevene utforske ulike strategier for å sammenlikne brøker med en   1 2 .

    Thumbnail.
  • Toppturer

    Matemagisk 5–7

    Artikkel

    Topptur

    I gamle Egypt brukte de bare stambrøker.I gamle Egypt brukte de bare stambrøker.

    thumb
  • Addisjon og subtraksjon med brøk

    Matemagisk 5–7

    Artikkel

    Topptur

    I gamle Egypt brukte de bare stambrøker.I gamle Egypt brukte de bare stambrøker.

    thumb
  • En halv

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    En halv

    Læringsløp om likeverdige brøker med utgangspunkt i en halv.Læringsløp om likeverdige brøker med utgangspunkt i en halv.

    Yonas forran en fotballbutikk.
  • Likeverdige brøker

    Matemagisk 5–7

    Artikkel

    Topptur

    En utfordrende oppgave om fordeling av pizza.En utfordrende oppgave om fordeling av pizza.

    thumb
  • Kontekstoppgaver

    Matemagisk 5–7

    Artikkel

    Kontekstoppgave: Bursdagsfest

    Brøk i bursdagsselskapet. Brøk i bursdagsselskapet. 

    Thumbnail.
  • Likeverdige brøker

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Likeverdige brøker

    Et læringsløp om likeverdige brøker vist på ulike måter.Et læringsløp om likeverdige brøker vist på ulike måter.

    Akvariumbutikk med fisker og dykkere innendørs.
  • Prosent

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Prosent

    Bli kjent med prosent. Bli kjent med prosent. 

    Plakat.
  • Å bruke variabler

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Å bruke variabler

    I dette læringsløpet blir elevene utforske hvordan variabler kan brukes i programmering.I dette læringsløpet blir elevene utforske hvordan variabler kan brukes i programmering.

    Thumbnail.
  • Å tenke som en robot

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Å tenke som en robot

    I dette læringsløpet jobber elevene med algoritmisk tenkning. De skal øve på å gi instruksjoner, lese og forklare algoritmer. Elevene blir også kjent med blokkprogrammering i Trinket.I dette læringsløpet jobber elevene med algoritmisk tenkning. De skal øve på å gi instruksjoner, lese og forklare algoritmer. Elevene blir også kjent med blokkprogrammering i Trinket.

  • Utvide og forkorte brøker

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Utvide og forkorte brøker

    Dette er det andre læringsløpet til kapittel3: Addisjon og subtraksjon med brøk.Dette er det andre læringsløpet til kapittel3: Addisjon og subtraksjon med brøk.

    Thumbnail.
  • Sannsynlighet og tilfeldighet

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Sannsynlighet og tilfeldighet

    I dette læringsløpet skal elevene utforske og diskutere tilfeldighet. Hele læringsløpet er bygd opp med diskusjonsoppgaver der elevene skal ta stilling til og vurdere ulike påstander.I dette læringsløpet skal elevene utforske og diskutere tilfeldighet. Hele læringsløpet er bygd opp med diskusjonsoppgaver der elevene skal ta stilling til og vurdere ulike påstander.

    Thumbnail.
12

Internet Explorer støttes ikke

Aschehoug univers fungerer kun med en moderne nettleser som for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)