Hopp til hovedinnhold

Søk

43 treff

  • Brøksirkler og papirstrimler

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Brøksirkler og papirstrimler

    I dette læringsløpet bruker elevene papirstrimler og brøksirklerI dette læringsløpet bruker elevene papirstrimler og brøksirkler

    Thumbnail.
  • Vil du også lære om omkrets?

    Matemagisk 1–4

    Læringsløp

    Vil du også lære om omkrets?

    Læringsløpet Omkrets i temaet GeometriLæringsløpet Omkrets i temaet Geometri

    Omkrets
  • Firkanter

    Matemagisk 1–4

    Læringsløp

    Firkanter

    Læringsløpet Firkanter i temaet GeometriLæringsløpet Firkanter i temaet Geometri

    Firkanter
  • Grunnleggende brøk

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Grunnleggende brøk

    I dette læringsløpet skal dere repetere likeverdige brøker, spille et spill og bruke det dere har lært om likeverdige brøker når dere sammenlikner brøker.I dette læringsløpet skal dere repetere likeverdige brøker, spille et spill og bruke det dere har lært om likeverdige brøker når dere sammenlikner brøker.

  • Bli kjent med desimaltall

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Bli kjent med desimaltall

    I dette læringsløpet møter elevene desimaltall for første gang i Matemagisk. De bruker kompetansen sin fra læringsløpene om brøk når de blir kjent med desimaltall.  I dette læringsløpet møter elevene desimaltall for første gang i Matemagisk. De bruker kompetansen sin fra læringsløpene om brøk når de blir kjent med desimaltall.  

    Thumbnail.
  • Terrengløypa

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Terrengløypa

    I dette læringsløpet møter elevene mer utfordrende og sammensatte oppgaver knyttet til algoritmisk tenkning. If-setninger , som elevene traff i Kunstutstilling på skolen , kommer igjen og videreutvikles i dette læringsløpet.I dette læringsløpet møter elevene mer utfordrende og sammensatte oppgaver knyttet til algoritmisk tenkning. If-setninger , som elevene traff i Kunstutstilling på skolen , kommer igjen og videreutvikles i dette læringsløpet.

    Thumbnail.
  • Kontekstoppgaver

    Matemagisk 5–7

    Artikkel

    Kontekstoppgave: En lørdag i bakeriet

    En kontekstoppgave hvor elevene skal være med i bakeriet til onkel Yasir. De skal jobbe med vekt, brøk  gjennomsnitt.En kontekstoppgave hvor elevene skal være med i bakeriet til onkel Yasir. De skal jobbe med vekt, brøk  gjennomsnitt.

    Innsiden av bakeriet.
  • Å dele inn i brøkdeler

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Å dele inn i brøkdeler

    Et læringsløp om å dele inn mengder. Et læringsløp om å dele inn mengder. 

    Thumbnail.
  • Sannsynlighet og tilfeldighet

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Sannsynlighet og tilfeldighet

    I dette læringsløpet skal elevene utforske og diskutere tilfeldighet. Hele læringsløpet er bygd opp med diskusjonsoppgaver der elevene skal ta stilling til og vurdere ulike påstander.I dette læringsløpet skal elevene utforske og diskutere tilfeldighet. Hele læringsløpet er bygd opp med diskusjonsoppgaver der elevene skal ta stilling til og vurdere ulike påstander.

    Thumbnail.
  • Utvide og forkorte brøker

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Utvide og forkorte brøker

    Dette er det andre læringsløpet til kapittel3: Addisjon og subtraksjon med brøk.Dette er det andre læringsløpet til kapittel3: Addisjon og subtraksjon med brøk.

    Thumbnail.
  • Hvor mange prosent?

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Hvor mange prosent?

    I dette læringsløpet skal dere jobbe videre med omgjøring av brøk, desimaltall og prosent. Dere skal utforske fordeling med tellebrikker og spille  Brøk og prosent og Rammedomino. I dette læringsløpet skal dere jobbe videre med omgjøring av brøk, desimaltall og prosent. Dere skal utforske fordeling med tellebrikker og spille  Brøk og prosent og Rammedomino. 

  • Å bruke løkker for å gjenta

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Å bruke løkker for å gjenta

    I dette læringsløpet jobber elevene med algoritmisk tenkning. De blir kjent med løkker og skal sammen utforske og samtale om når og hvordan man kan bruke løkker i programmering.     I dette læringsløpet jobber elevene med algoritmisk tenkning. De blir kjent med løkker og skal sammen utforske og samtale om når og hvordan man kan bruke løkker i programmering.     

    Yonas ser sint ned på kuleisen sin med kun to kuler. Ved siden av ham står en kompis som har en hel haug kuler på sin kuleis.
  • Brøkdelen av et tall

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Brøkdelen av et tall

    I dette læringsløpet skal dere jobbe med ulike strategier for å finne brøkdelen av tall. Dere skal også bruke papirstrimler for å utforske hvordan man kan finne brøkdelen av en brøk. Til slutt i læringsløpet skal dere arbeide videre i ØveMatematikk. I dette læringsløpet skal dere jobbe med ulike strategier for å finne brøkdelen av tall. Dere skal også bruke papirstrimler for å utforske hvordan man kan finne brøkdelen av en brøk. Til slutt i læringsløpet skal dere arbeide videre i ØveMatematikk. 

  • Heltall ganget med brøk

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Heltall ganget med brøk

    I dette læringsløpet skal du utforske ulike modeller som kan brukes når man multipliserer heltall med brøk. Du skal diskutere ulike tenkemåter og argumentere for hvilke metoder du selv foretrekker.I dette læringsløpet skal du utforske ulike modeller som kan brukes når man multipliserer heltall med brøk. Du skal diskutere ulike tenkemåter og argumentere for hvilke metoder du selv foretrekker.

    Thumbnail.
  • Å tenke som en robot

    Programmering

    Læringsløp

    Å tenke som en robot

    Læringsløp i Matemagisk 8 som repeterer læring i programmering fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og skal øve på å gi instruksjoner, lese og forklare algoritmer. Elevene blir også kjent med blokkprogrammering i Trinket.Læringsløp i Matemagisk 8 som repeterer læring i programmering fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og skal øve på å gi instruksjoner, lese og forklare algoritmer. Elevene blir også kjent med blokkprogrammering i Trinket.

  • Kontekstoppgaver

    Matemagisk 5–7

    Artikkel

    Kontekstoppgave: Markedsdag i Lilleby

    En lengre oppgave med flere deloppgaver. Den tar for seg brøkdeler med utgangspunkt i ulike helheter og gruppestørrelser.En lengre oppgave med flere deloppgaver. Den tar for seg brøkdeler med utgangspunkt i ulike helheter og gruppestørrelser.

    Thumbnail.
  • Å bruke løkker for å gjenta

    Programmering

    Læringsløp

    Å bruke løkker for å gjenta

    Læringsløp i Matemagisk 8 som repeterer programmeringslære fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og blir kjent med løkker i programmering.Læringsløp i Matemagisk 8 som repeterer programmeringslære fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og blir kjent med løkker i programmering.

    Yonas ser sint ned på kuleisen sin med kun to kuler. Ved siden av ham står en kompis som har en hel haug kuler på sin kuleis.
  • Å tenke som en robot

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Å tenke som en robot

    I dette læringsløpet jobber elevene med algoritmisk tenkning. De skal øve på å gi instruksjoner, lese og forklare algoritmer. Elevene blir også kjent med blokkprogrammering i Trinket.I dette læringsløpet jobber elevene med algoritmisk tenkning. De skal øve på å gi instruksjoner, lese og forklare algoritmer. Elevene blir også kjent med blokkprogrammering i Trinket.

  • Brøk på tallinja

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Brøk på tallinja

    I dette læringsløpet skal elevene gjennom diskusjon øve på å plasser brøker på tallinja, utforske sammenhengen mellom brøk og desimaltall på tallinja og addere brøker ved hjelp av tallinjer.I dette læringsløpet skal elevene gjennom diskusjon øve på å plasser brøker på tallinja, utforske sammenhengen mellom brøk og desimaltall på tallinja og addere brøker ved hjelp av tallinjer.

    Thumbnail.
  • Desimaltall på tallinja

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Desimaltall på tallinja

    Bli kjent med målenhetene meter, centimeter og desimeter . Lag din egen meterstokk.Bli kjent med målenhetene meter, centimeter og desimeter . Lag din egen meterstokk.

    Thumbnail.
123

Internet Explorer støttes ikke

Aschehoug univers fungerer kun med en moderne nettleser som for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)