Fag
- Norsk (15)
- Samfunnsfag (6)
- Engelsk (5)
- Geografi og geofag (2)
- Naturfag (2)
- Spansk (2)
- Tysk (2)
- Fransk (1)
- Fremmedspråk (1)
- Fysikk (1)
- Geofag (1)
- Helse- og oppvekstfag (1)
Trinn
- 10. trinn (25)
- 8. trinn (25)
- 9. trinn (25)
- 5. trinn (21)
- 6. trinn (21)
- 7. trinn (21)
- 1. trinn (10)
- 2. trinn (10)
- 3. trinn (10)
- 4. trinn (10)
- Vg1 (2)
- Vg2 (1)
Forfatter
Nøkkelord
25 treff
-
Lytt til ord og lydFabel 8–10ArtikkelFavorittdikt
Har du et favorittdikt, et dikt som treffer deg?
-
Lytt til ord og lydFabel 8–10ArtikkelTil ungdommen
Tre døgn etter terrorhandlingene i Oslo og på Utøya 22. juli 2011 samlet nesten 200 000 mennesker seg på Rådhusplassen i Oslo med roser i hendene.
-
What Can You Do With a Football?Stages 8–10LæringsløpWhat Can You Do With a Football?
Listen to the poem! Listen to the poem!
-
What Can You Do With a Football?Stages 8–10LæringsløpWhat Can You Do With a Football?
Everyone knows that you can kick a football. What else can you do with it? Unit Focus reading a poem using vocabulary related to sports writing a poem working with action verbs
-
What is a bookStages 8–10LæringsløpWhat is a book
"The more that you read, the more things you will know. The more that you learn, the more places you’ll go" - Dr. Seuss
-
Lytt til ord og lydFabel 8–10ArtikkelSkriv dikt selv
Lytt til Sondre Justad, Musti og Ulf Risnes, og skriv et eget dikt på din dialekt.
-
Sporty FamilyStages 8–10LæringsløpSporty Family
This poem plays on the double meanings of words for sports. Unit Focus reading a poem working with puns using –ing nouns spelling and pronouncing words with silent letters
-
Lytt til ord og lydFabel 8–10ArtikkelSpråklige virkemidler
Se etter språklige bilder i diktet «Til ungdommen». Hvilken virkning har de?
-
Lytt til ord og lydFabel 8–10ArtikkelÅ oppleve dikt
Når vi leser eller lytter til dikt, må vi gi oss tid til å oppleve diktet. Kjenn etter: Hva sier diktet til deg?
-
Lytt til ord og lydFabel 8–10ArtikkelEnsomhet
Se på illustrasjonen. Hva syns du den forteller? Kjenner du igjen diktet i illustrasjonen?
-
Lytt til ord og lydFabel 8–10ArtikkelHva er det med dikt?
Dikt kan røre og berøre oss. Når dikt fremføres med innlevelse, kan de treffe oss ekstra godt. Den lyrikken vi møter mest av i hverdagen vår, er sanglyrikk.
-
Lytt til ord og lydFabel 8–10ArtikkelDikt som forandrer liv
Har du lest en bok som forandret livet ditt?
-
Lytt til ord og lydFabel 8–10ArtikkelTekst i kontekst
Nordahl Griegs dikt «Til ungdommen» skrev han i 1936. Diktet ble til i en tid og en kontekst der Europa sto på randen av en ny krig.
-
OkkupertArena 8–10ArtikkelForfølgelse av jødene
Den 9. april 1940 var Kathe 13 år. Hun var født og vokste opp i Oslo og bodde sammen med sine foreldre og tre søsken. En dag måtte hun svare på et spørreskjema for jøder. På spørsmål om når hun kom til Norge, svarte hun: «Alltid vært i Norge.» Noen dager senere ble hun arrestert sammen med sine foreldre og en av søstrene. Hvorfor ble de arrestert, og hva skjedde med Kathe? Den 9. april 1940 var Kathe 13 år. Hun var født og vokste opp i Oslo og bodde sammen med sine foreldre og tre søsken. En dag måtte hun svare på et spørreskjema for jøder. På spørsmål om når hun kom til Norge, svarte hun: «Alltid vært i Norge.» Noen dager senere ble hun arrestert sammen med sine foreldre og en av søstrene. Hvorfor ble de arrestert, og hva skjedde med Kathe?
-
Energibruk og miljø – FilmerGanas 1–2Video
-
OkkupertArena 8–10ArtikkelFrigjøringen
Mot slutten av annen verdenskrig ble tyskerne presset tilbake på alle fronter. I Norge kom frigjøringen først i Finnmark, høsten 1944. Da kom sovjetiske styrker over grensen, og tyske soldater måtte trekke seg tilbake. Mot slutten av annen verdenskrig ble tyskerne presset tilbake på alle fronter. I Norge kom frigjøringen først i Finnmark, høsten 1944. Da kom sovjetiske styrker over grensen, og tyske soldater måtte trekke seg tilbake.
-
OkkupertArena 8–10ArtikkelKrig! Norge angripes og okkuperes
Et viktig prinsipp i det internasjonale samfunnet er idealet om suverene stater. Det betyr at alle stater fritt skal bestemme over seg selv, og at de har rett til å styre seg selv uten inngrep eller trusler fra andre stater. Men ikke alle stater respekterer internasjonale spilleregler, noe også Norge fikk erfare under annen verdenskrig. Et viktig prinsipp i det internasjonale samfunnet er idealet om suverene stater. Det betyr at alle stater fritt skal bestemme over seg selv, og at de har rett til å styre seg selv uten inngrep eller trusler fra andre stater. Men ikke alle stater respekterer internasjonale spilleregler, noe også Norge fikk erfare under annen verdenskrig.
-
OkkupertArena 8–10ArtikkelSammendrag
Nazismen hadde liten oppslutning i Norge før annen verdenskrig. Demokratiet sto sterkt.
-
Les kritiskFabel 8–10ArtikkelPropaganda
Propaganda er bevisst manipulering av folks tanker og følelser ved hjelp av sterke virkemidler som reklame, plakater, filmer og nyheter.
-
Mot en ny storkrigArena 8–10ArtikkelKonsekvenser
Annen verdenskrig krevde mange menneskeliv. I tillegg ble den avsluttet på dramatisk vis med bruk av atombomber. Overgrepene under krigen rystet verden. Spørsmålene var mange: Hvordan kunne man unngå en ny krig? Hvordan kunne man fremme demokratiutvikling og et mer rettferdig internasjonalt samfunn? Annen verdenskrig krevde mange menneskeliv. I tillegg ble den avsluttet på dramatisk vis med bruk av atombomber. Overgrepene under krigen rystet verden. Spørsmålene var mange: Hvordan kunne man unngå en ny krig? Hvordan kunne man fremme demokratiutvikling og et mer rettferdig internasjonalt samfunn?