Fag
- Samfunnsfag (36)
- Engelsk (32)
- Norsk (28)
- Geografi og geofag (26)
- Naturfag (26)
- Spansk (26)
- Fremmedspråk (25)
- Fysikk (25)
- Geofag (25)
- Helse- og oppvekstfag (25)
- Historie (25)
- Informasjonsteknologi (25)
Trinn
- 5. trinn (127)
- 6. trinn (127)
- 7. trinn (127)
- 10. trinn (47)
- 8. trinn (47)
- 9. trinn (47)
- 1. trinn (43)
- 2. trinn (43)
- 3. trinn (43)
- 4. trinn (43)
- Vg1 (28)
- Vg2 (25)
Nøkkelord
47 treff
-
Escape to VictoryStages 8–10LæringsløpEscape to Victory
In this text you can read the inspiring story of Danish footballer Nadia Nadim. Unit Focus reading and talking about overcoming hardship talking about who inspires us finding information about women football players learning football terminology in British and American
-
The Universal Declaration of Human RightsStages 8–10LæringsløpThe Universal Declaration of Human Rights
Unit Focus reading, writing and speaking about democracy and citizenship using relative pronouns evaluating sources using quotes and references
-
Terminprøve vår 2021Stages 8–10LæringsløpBanksy - The Secret Street Artist
Banksy is the pseudonym of a British street artist. No one knows who he really is. His artwork can pop up anywhere, overnight.
-
Terminprøve vår 2021Fabel 8–10LæringsløpTerminprøve vår 2021
Om å bli hørt – å tørre å stå opp for sine meninger – å tørre å vise hvem en er – å sette spor etter segOm å bli hørt – å tørre å stå opp for sine meninger – å tørre å vise hvem en er – å sette spor etter seg
-
Terminprøve høst 2020Fabel 8–10LæringsløpTerminprøve høst 2020
om vennskap – identitet – selvfølelse – inkludering – likeverd – grenser – digital hverdagom vennskap – identitet – selvfølelse – inkludering – likeverd – grenser – digital hverdag
-
OkkupertArena 8–10ArtikkelForfølgelse av jødene
Den 9. april 1940 var Kathe 13 år. Hun var født og vokste opp i Oslo og bodde sammen med sine foreldre og tre søsken. En dag måtte hun svare på et spørreskjema for jøder. På spørsmål om når hun kom til Norge, svarte hun: «Alltid vært i Norge.» Noen dager senere ble hun arrestert sammen med sine foreldre og en av søstrene. Hvorfor ble de arrestert, og hva skjedde med Kathe? Den 9. april 1940 var Kathe 13 år. Hun var født og vokste opp i Oslo og bodde sammen med sine foreldre og tre søsken. En dag måtte hun svare på et spørreskjema for jøder. På spørsmål om når hun kom til Norge, svarte hun: «Alltid vært i Norge.» Noen dager senere ble hun arrestert sammen med sine foreldre og en av søstrene. Hvorfor ble de arrestert, og hva skjedde med Kathe?
-
Energibruk og miljø – FilmerGanas 1–2Video
-
OkkupertArena 8–10ArtikkelFrigjøringen
Mot slutten av annen verdenskrig ble tyskerne presset tilbake på alle fronter. I Norge kom frigjøringen først i Finnmark, høsten 1944. Da kom sovjetiske styrker over grensen, og tyske soldater måtte trekke seg tilbake. Mot slutten av annen verdenskrig ble tyskerne presset tilbake på alle fronter. I Norge kom frigjøringen først i Finnmark, høsten 1944. Da kom sovjetiske styrker over grensen, og tyske soldater måtte trekke seg tilbake.
-
OkkupertArena 8–10ArtikkelKrig! Norge angripes og okkuperes
Et viktig prinsipp i det internasjonale samfunnet er idealet om suverene stater. Det betyr at alle stater fritt skal bestemme over seg selv, og at de har rett til å styre seg selv uten inngrep eller trusler fra andre stater. Men ikke alle stater respekterer internasjonale spilleregler, noe også Norge fikk erfare under annen verdenskrig. Et viktig prinsipp i det internasjonale samfunnet er idealet om suverene stater. Det betyr at alle stater fritt skal bestemme over seg selv, og at de har rett til å styre seg selv uten inngrep eller trusler fra andre stater. Men ikke alle stater respekterer internasjonale spilleregler, noe også Norge fikk erfare under annen verdenskrig.
-
OkkupertArena 8–10ArtikkelSammendrag
Nazismen hadde liten oppslutning i Norge før annen verdenskrig. Demokratiet sto sterkt.
-
May, JuneStages 8–10ArtikkelMay Day
Do most people go to school or work on 1 May in Norway? Why not?
-
March, AprilStages 8–10ArtikkelInternational Women's Day
What do you know about this day?
-
July, AugustStages 8–10ArtikkelInternational Day of the World's Indigenous Peoples
What does indigenous people mean?
-
Les kritiskFabel 8–10ArtikkelPropaganda
Propaganda er bevisst manipulering av folks tanker og følelser ved hjelp av sterke virkemidler som reklame, plakater, filmer og nyheter.
-
September, OctoberStages 8–10ArtikkelUnited Nations Day
This is a day that celebrates friendship and co-operation between the countries in the United Nations. It is a day to think about peace and human rights.
-
Demokrati for alleArena 8–10Litterær tekst
-
Mot en ny storkrigArena 8–10ArtikkelKonsekvenser
Annen verdenskrig krevde mange menneskeliv. I tillegg ble den avsluttet på dramatisk vis med bruk av atombomber. Overgrepene under krigen rystet verden. Spørsmålene var mange: Hvordan kunne man unngå en ny krig? Hvordan kunne man fremme demokratiutvikling og et mer rettferdig internasjonalt samfunn? Annen verdenskrig krevde mange menneskeliv. I tillegg ble den avsluttet på dramatisk vis med bruk av atombomber. Overgrepene under krigen rystet verden. Spørsmålene var mange: Hvordan kunne man unngå en ny krig? Hvordan kunne man fremme demokratiutvikling og et mer rettferdig internasjonalt samfunn?
-
Demokratiske ideerArena 8–10ArtikkelIdeer fra antikken – det første demokratiet
Vi må langt tilbake i tid for å finne de første ideene om at folket skal bestemme. For over 2500 år siden, i den perioden vi kaller antikken (ca. 1000 f.Kr.–500 e.Kr.), innførte bystaten Athen et system de kalte demokrati. Tanken var at folket skulle delta i alle viktige avgjørelser i byen. Dette var noe helt nytt. De fleste andre stater på denne tiden (og i lang tid framover) ble styrt av konger, fyrster eller keisere som mente at de var utvalgt av gudene til å herske over folket. Men athenerne tenkte annerledes.
-
Demokrati for alleArena 8–10ArtikkelKamp for stemmerett
Kamp for stemmerett
-
Demokrati for alleArena 8–10ArtikkelFolk begynte å delta i demokratiet
I 1814 bodde nordmenn flest på gårder på landet.