Hopp til hovedinnhold

Søk

475 treff

  • Å skrive debattinnlegg

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Å skrive debattinnlegg

    Et debattinnlegg har mange likheter med leserinnlegget, men er som regel en litt lengre tekst som diskuterer både for og imot det forfatteren mener om saken. Når du skriver debattinnlegg bør du ha gjennomtenkte argumenter, men også vise at du kjenner motargumentene. Da viser du at du er klar over at det finnes andre meninger om saken. På bildet ser vi Maja Kristine Jåma holde en appell om planene for et vindkraftanlegg på Fosen.Et debattinnlegg har mange likheter med leserinnlegget, men er som regel en litt lengre tekst som diskuterer både for og imot det forfatteren mener om saken. Når du skriver debattinnlegg bør du ha gjennomtenkte argumenter, men også vise at du kjenner motargumentene. Da viser du at du er klar over at det finnes andre meninger om saken. På bildet ser vi Maja Kristine Jåma holde en appell om planene for et vindkraftanlegg på Fosen.

  • Flere ord med dobbelt konsonant

    Ukas ord

    Læringsløp

    Flere ord med dobbelt konsonant

    I disse oppgavene øver du på flere ord med dobbelt konsonant. I disse oppgavene øver du på flere ord med dobbelt konsonant. 

  • Læringsløp

    Magi

    Oversikt

    Arbeid med J og V

    Bokstavene J og V

  • Læringsløp

    Magi

    Oversikt

    Arbeid med B og T

    Bokstavene B og T

  • Læringsløp

    Magi

    Oversikt

    Arbeid med CQWXZ

    Bokstavene CQWXZ

  • Terminprøve 10. trinn høst 2021

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Terminprøve 10. trinn høst 2021

    Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Dyr, mennesker og jorda».  I forberedelsesdelen får du lese mange ulike tekster, for eksempel romanutdrag, saktekster og film. Du får også lytte til musikk og se bilder og illustrasjoner som handler om vårt forhold til dyr og jorda vi lever på.  Terminprøven består av fire deler. I de to første delene skal du vise at du kan lese og forstå ulike tekster. I de to andre delene skal du skrive én kort tekst og én lang tekst.Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Dyr, mennesker og jorda».  I forberedelsesdelen får du lese mange ulike tekster, for eksempel romanutdrag, saktekster og film. Du får også lytte til musikk og se bilder og illustrasjoner som handler om vårt forhold til dyr og jorda vi lever på.  Terminprøven består av fire deler. I de to første delene skal du vise at du kan lese og forstå ulike tekster. I de to andre delene skal du skrive én kort tekst og én lang tekst.

  • Les en novelle

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Les en novelle

    Her skal du lese novellen «Fellen», tegne til den, skrive om den og diskutere med resten av klassen. Her skal du lese novellen «Fellen», tegne til den, skrive om den og diskutere med resten av klassen. 

  • Flere sammensatte ord

    Ukas ord

    Læringsløp

    Flere sammensatte ord

    I disse oppgavene øver du på flere sammensatte ord.I disse oppgavene øver du på flere sammensatte ord.

  • Læringsløp

    Magi

    Oversikt

    Arbeid med N og Å

    Bokstavene N og Å

  • Læringsløp

    Magi

    Oversikt

    Arbeid med A og F

    Bokstavene A og F

  • Les for å oppleve

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Les for å oppleve

    Gjennom lesing av en skjønnlitterær tekst, øver elevene seg i å stoppe opp, reflektere og tenke over det de leser for å kunne oppleve mer av teksten.  I dette læringsløpet lærer du å  lese for å oppleve, tolke og reflektere bruke lesestrategier før, mens og etter at du har lest skjønnlitteratur lese mellom linjeneGjennom lesing av en skjønnlitterær tekst, øver elevene seg i å stoppe opp, reflektere og tenke over det de leser for å kunne oppleve mer av teksten.  I dette læringsløpet lærer du å  lese for å oppleve, tolke og reflektere bruke lesestrategier før, mens og etter at du har lest skjønnlitteratur lese mellom linjene

  • Les langt

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Les langt

    utforske og reflektere over hvordan en tekst framstiller unges livssituasjon gi uttrykk for egne følelser, tanker og erfaringer i samtaler om litteratur bruke fagspråk i samtaler om litteratur og eksperimentere med sjangre på kreative måter

  • Ord med sj-lyd som skrives med sj

    Ukas ord

    Læringsløp

    Ord med sj-lyd som skrives med sj

    I disse oppgavene øver du på ord med sj-lyd som skrives med sj.I disse oppgavene øver du på ord med sj-lyd som skrives med sj.

  • Læringsløp

    Magi

    Oversikt

    Arbeid med Æ og H

    Bokstavene Æ og H

  • Læringsløp

    Magi

    Oversikt

    Arbeid med Y og D

    Bokstavene Y og D

  • Sammensatte ord

    Magi

    Læringsløp

  • Hvor mange bokstaver?

    Magi

    Læringsløp

  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Delnivå

    Les saktekst 5A

    Gjennom tydelige lesestrategier og varierte oppgaver utvikler elevene egne leseferdigheter i møte med ulike saktekster.Gjennom tydelige lesestrategier og varierte oppgaver utvikler elevene egne leseferdigheter i møte med ulike saktekster.

  • Læringsløp

    Magi

    Oversikt

    Arbeid med L og E

    Bokstavene L og EBokstavene L og E

  • Skriv din egen novelle

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Skriv din egen novelle

    Nå skal du skrive din egen novelle. Formålet med å skrive noveller er å underholde, men også å fortelle leseren om noe som er viktig for deg. Kanskje det er et tema du er spesielt opptatt av, eller et budskap om noe du mener at alle mennesker bør tenke over?  Bruk verktøyene her for å komme i gang med skrivingen, skrive videre og skrive ferdig. Nå skal du skrive din egen novelle. Formålet med å skrive noveller er å underholde, men også å fortelle leseren om noe som er viktig for deg. Kanskje det er et tema du er spesielt opptatt av, eller et budskap om noe du mener at alle mennesker bør tenke over?  Bruk verktøyene her for å komme i gang med skrivingen, skrive videre og skrive ferdig. 

12345...24

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)