Hopp til hovedinnhold

Søk

46 treff

  • Escape to Victory

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Escape to Victory

    In this text you can read the inspiring story of Danish footballer Nadia Nadim. Unit Focus reading and talking about overcoming hardship talking about who inspires us finding information about women football players learning football terminology in British and American

  • The Universal Declaration of Human Rights

    Stages 8–10

    Læringsløp

    The Universal Declaration of Human Rights

    Unit Focus reading, writing and speaking about democracy and citizenship using relative pronouns evaluating sources using quotes and references

  • Terminprøve vår 2021

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Banksy - The Secret Street Artist

    Banksy is the pseudonym of a British street artist. No one knows who he really is. His artwork can pop up anywhere, overnight.

  • Two Caravans

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Two Caravans

    Unit focus reading, writing and speaking about democracy and citizenship using relative pronouns evaluating sources using quotes and references

  • Terminprøve vår 2021

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Terminprøve vår 2021

    Om å bli hørt – å tørre å stå opp for sine meninger – å tørre å vise hvem en er – å sette spor etter segOm å bli hørt – å tørre å stå opp for sine meninger – å tørre å vise hvem en er – å sette spor etter seg

  • Terminprøve høst 2020

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Terminprøve høst 2020

    om vennskap – identitet – selvfølelse – inkludering – likeverd – grenser – digital hverdagom vennskap – identitet – selvfølelse – inkludering – likeverd – grenser – digital hverdag

  • Verdens befolkning

    Arena 8–10

    Artikkel

    Demografi – en beskrivelse av befolkningen

    Ordet demografi kommer fra de greske ordene demos, som betyr «folk», og grafein, som betyr «(be)skrive». Og det skal vi forsøke å gjøre her. Vi skal beskrive befolkningssituasjonen ulike steder i verden og undersøke hvordan endringer i levekår påvirker befolkningssituasjonen.   Ordet demografi kommer fra de greske ordene demos , som betyr «folk», og grafein, som betyr «(be)skrive». Og det skal vi forsøke å gjøre her. Vi skal beskrive befolkningssituasjonen ulike steder i verden og undersøke hvordan endringer i levekår påvirker befolkningssituasjonen.

    En asiatisk fisker trekker et garn i soloppgangen
  • Internasjonal handel

    Kjemi 1

    Artikkel

    En bærekraftig internasjonal handel

    Som vi har sett, er det flere sider ved dagens internasjonale handel ikke bærekraftig. Det innebærer at det vi gjør nå, er med på å ødelegge for neste generasjon. En av de største utfordringene verden står overfor i dag, er endringene i miljøet og klimaet. Om vi skal klare å stoppe klimaendringene, må vi slutte å bruke så mye ikkefornybare ressurser, som olje, kull og gass, og gå over til fornybare energikilder, som vind-, sol- og havenergi. Samtidig må vi finne måter å bruke naturen på som ikke forurenser eller ødelegger den. Som vi har sett, er det flere sider ved dagens internasjonale handel ikke bærekraftig. Det innebærer at det vi gjør nå, er med på å ødelegge for neste generasjon. En av de største utfordringene verden står overfor i dag, er endringene i miljøet og klimaet.

  • Fattigdom og rikdom i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Sammendrag

    Levekår er de økonomiske og sosiale forholdene mennesker lever under. Levekår kan måles på ulike måter.

  • Verdens befolkning

    Arena 8–10

    Artikkel

    En modell for levekår og befolkningsutvikling

    Bedring i levekårene har vist seg å ha den samme virkningen på befolkningen i mange land: Folk lever lenger og får færre barn. Samfunnsforskere har forsøkt å lage en modell som beskriver denne sammenhengen: den demografiske overgangsmodellen. Modellen viser hvordan fødsels- og dødsrater i et land endrer seg over tid. Bedring i levekårene har vist seg å ha den samme virkningen på befolkningen i mange land: Folk lever lenger og får færre barn. Samfunnsforskere har forsøkt å lage en modell som beskriver denne sammenhengen: den demografiske overgangsmodellen. Modellen viser hvordan fødsels- og dødsrater i et land endrer seg over tid. Vi ser at land går fra å ha høye fødsels- og dødsrater til tilsvarende lave rater etter hvert som økonomi og levekår blir bedre. Dette påvirker også befolkningsveksten i landet.

    En kinesisk propagandaplakat med illustrasjon av mor far og barn henger over en sykkelsti
  • May, June

    Stages 8–10

    Artikkel

    May Day

    Do most people go to school or work on 1 May in Norway? Why not?

  • March, April

    Stages 8–10

    Artikkel

    International Women's Day

    What do you know about this day?

  • July, August

    Stages 8–10

    Artikkel

  • September, October

    Stages 8–10

    Artikkel

    United Nations Day

    This is a day that celebrates friendship and co-operation between the countries in the United Nations. It is a day to think about peace and human rights.

  • Oppstart - Fattigdom og rikdom i verden – store forskjeller

    Arena 8–10

    Læringsløp

    Oppstart - Fattigdom og rikdom i verden – store forskjeller

    Etter å ha jobbet med temaet skal du kunne forklare og gi eksempler på hva som påvirker levekår sammenligne forskjellige levekår i verden i dag forklare forskjellen på levekår og livskvalitet presentere hvordan FNs bærekraftsmål kan bidra til en bærekraftig utvikling Hva tenker du når du ser dette bildet fra et nabolag i Johannesburg i Sør-Afrika?

  • Demokrati for alle

    Arena 8–10

    Litterær tekst

  • Demokratiske ideer

    Arena 8–10

    Artikkel

    Ideer fra antikken – det første demokratiet

    Vi må langt tilbake i tid for å finne de første ideene om at folket skal bestemme. For over 2500 år siden, i den perioden vi kaller antikken (ca. 1000 f.Kr.–500 e.Kr.), innførte bystaten Athen et system de kalte demokrati. Tanken var at folket skulle delta i alle viktige avgjørelser i byen. Dette var noe helt nytt. De fleste andre stater på denne tiden (og i lang tid framover) ble styrt av konger, fyrster eller keisere som mente at de var utvalgt av gudene til å herske over folket. Men athenerne tenkte annerledes.

  • Demokrati for alle

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kamp for stemmerett

    Kamp for stemmerett

  • Demokrati for alle

    Arena 8–10

    Artikkel

    Folk begynte å delta i demokratiet

    I 1814 bodde nordmenn flest på gårder på landet. 

  • Demokratiske ideer

    Arena 8–10

    Artikkel

    Ideer fra opplysningstiden – folkets rettigheter

    I opplysningstiden godtok ikke alle lenger gamle sannheter om Gud, jorda og universet. Nye ideer begynte å spre seg blant folk.

123

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)