Fag
- Naturfag (1627)
- Matematikk (1571)
- Norsk (1560)
- Engelsk (1554)
- Fransk (1252)
- Tysk (1065)
- Samfunnsfag (1027)
- Spansk (754)
- KRLE (469)
- Tverrfaglig (468)
- Mat og helse (358)
- Musikk (311)
Trinn
- 10. trinn (1027)
- 8. trinn (1027)
- 9. trinn (1027)
- 1. trinn (990)
- 2. trinn (990)
- 3. trinn (855)
- 4. trinn (855)
- 5. trinn (719)
- 6. trinn (719)
- 7. trinn (719)
- Vg1 (469)
- Vg2 (469)
Forfatter
- Thomas Karlsen (8)
- Olav Hove (3)
- Arnulf Øverland (2)
- Asbjørn Dyrendal (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Dana Manouchehri (2)
- Andreas Føllesdal (1)
- Martine Svanevik (1)
- PJ Harvey (1)
- Simon Stranger (1)
- Vebjørn Horsfjord (1)
Nøkkelord
1027 treff
-
5 Demokratiske ideer – fra antikken til 1814
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartI del 2, Demokrati og deltakelse, skal elevene jobbe med demokrati på ulike måter og utvikle en dypere forståelse av hva demokrati betyr for dem selv og for samfunnet.
-
8 Streik og samarbeid – fra kamp til rettigheter i arbeidslivet
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartKapittel 8 handler om rettigheter i arbeidslivet.
-
1 Kildekritikk – hvordan vet du det?
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartI del 1, Individ og samfunn, skal eleven bli kjent med samfunnsfaget og lære sentrale begreper for å forstå seg selv som en del av samfunnet.
-
12 Ressurser i Norge – hvordan bruke dem bærekraftig?
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartKjerneelementet Berekraftige samfunn står sentralt i dette kapitlet, og det er lagt vekt på at elevene skal forstå ressursenes grunnlag for levekår og livsgrunnlag, lokalt og nasjonalt.
-
6 Demokrati for alle – fra 1814 til i dag
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning6 Demokrati for alle – fra 1814 til i dag
-
7 Demokrati i praksis – medvirkning og engasjement
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning7 Demokrati i praksis – medvirkning og engasjement.
-
10 Mennesket og naturen – teknologiske revolusjoner
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning10 Mennesket og naturen – teknologiske revolusjoner
-
6 Demokrati for alle – fra 1814 til i dag
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartKapittel 6 handler om hvordan demokratiet i Norge har utviklet seg fra 1814 og fram til i dag.
-
11 Bærekraftig utvikling – vår felles framtid
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning11 Bærekraftig utvikling – vår felles framtid. Bærekraftig utvikling. Foto: Istock/SI-Gal .
-
10 Mennesket og naturen – teknologiske revolusjoner
Arena 8–10
Artikkel
KilderKilder som er brukt i kapittel 10.
-
3 Identitet – hvem er vi?
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning3 Identitet – hvem er vi?
-
3 Identitet – hvem er vi?
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartFormålet med dette kapitlet er at elevene skal bli bevisste på sin egen identitet. De skal også forstå at identitet ikke er noe statisk, men at den snarere utvikler seg gjennom livet. Derfor står begrepet identitetsutvikling sentralt.
-
1 Kildekritikk – hvordan vet du det?
Arena 8–10
Artikkel
KilderKilder som er brukt i kapittel 1.
-
11 Bærekraftig utvikling – vår felles framtid
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartMålet med dette kapitlet er at elevene skal forstå hva bærekraftig utvikling er, og at de tre dimensjonene miljø, økonomi og sosiale forhold må oppfylles for at vi kan kalle en utvikling bærekraftig.
-
9 Norsk politikk – politiske partier og ideologier
Arena 8–10
Artikkel
KilderKilder som er brukt i kapittel 9.
-
6 Demokrati for alle – fra 1814 til i dag
Arena 8–10
Artikkel
KilderKilder som er er brukt i kapittel 6.
-
8 Streik og samarbeid – fra kamp til rettigheter i arbeidslivet
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning8 Streik og samarbeid – fra kamp til rettigheter i arbeidslivet
-
8 Bærekraftig ressursbruk i verden – utfordringer og muligheter
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning8 Bærekraftig ressursbruk i verden – utfordringer og muligheter
-
9 Klimaendringer – hva kan vi gjøre?
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning9 Klimaendringer – hva kan vi gjøre?
-
10 Mennesket og naturen – teknologiske revolusjoner
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartI del 3, En bærekraftig verden, skal elevene bli fortrolige med begrepet bærekraftig utvikling og de ulike dimensjonene ved bærekraft.